راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز تعامل فعالان روابط‌عمومی با دولت یازدهم

[امیر عباس تقی‌پور | مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات، عضو هیئت‌مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران]

ارائه فهرستی بر اساس نظر مشورتی فعالان روابط‌عمومی کشور به دولت تدبیر و امید که در آن برای تصدی مدیریت روابط‌عمومی هریک از وزارتخانه‌ها حداقل 3 نفر معرفی شده‌اند، از جهات مختلف قابل ارزیابی است و از آنجایی که چند چهره سرشناس حوزه ارتباطات از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی دکتر حسن روحانی در کنار وی به ایفای نقش پرداخته‌‌اند انتظار می‌رود فهرست ارائه شده در حد یک مشورت صنفی هم که شده مورد توجه قرار گیرد، اما فارغ از مقبول واقع شدن یا نشدن این فهرست، اقدام انجام شده به شرط اینکه فقط، مختص به این موضوع نشده و بوی سهم‌خواهی ندهد، به لحاظ حرفه‌ای و صنفی، مهم است:

  • این اقدام نشان می‌دهد متخصصان حوزه روابط‌عمومی، علاوه بر دستیابی به اعتماد به نفس و پختگی لازم، برای ایفای موفق‌تر نقش و مسؤولیت‌شان، مطالبه‌گر نیز شده‌اند! به هر حال، اختیار نصب و عزل مدیران روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها و هر سازمان دیگری با مدیر ارشد آن وزارتخانه یا سازمان است. وقتی جمعی از فعالان روابط‌عمومی از آن‌ها می‌خواهند که در انتخاب مدیران روابط عمومی دقت کنند، یعنی روابط‌عمومی ها علاوه بر ارایه مشورت حرفه‌ای، مطالبه‌گر نیز شده‌اند. این مطالبه‌گری اگر در محدوده، اخلاق حرفه‌‌ای باقی بماند و به حاشیه کشیده یا کشانده نشود به سود روابط‌عمومی تمام خواهد شد.
  • دقت در به کار گماردن افراد متخصص و ماهر در پست‌های کلیدی روابط عمومی، منجر به ایجاد رضایت‌مندی بیشتر در جامعه مخاطبان وزارتخانه یا سازمان مربوطه و مشارکت فعالانه متخصصان این حوزه در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان خواهد شد. افراد متخصص و درس پس داده، امکان ایجاد هم‌افزایی از طریق جلب مشارکت و بهره‌مندی از نظرات استادان و کارشناسان این حوزه را برای شناسایی و حل مسائل ارتباطی سازمان متبوعشان خواهند داشت حال آنکه استادان و کارشناسان یک حوزه، خیلی حاضر به ارائه طرح و پیشنهاد به افراد غیر متخصص نیستند.
  • بررسی سوابق عزل و نصب‌ها در حوزه روابط‌ عمومی مؤید این نکته است که در برخی از انتصاب‌های پیشین، اعتماد بین منصوب کننده و منصوب شونده، تنها ملاک نصب بوده و سایر فاکتورهای مهم، نظیر تجربه، دانش و مهارت‌های حرفه‌ای مورد توجه قرار نگرفته و شاید هم مرجعی برای معرفی افراد توانمند و شناخته شده، در کار نبوده است. اقدام اخیر، می‌تواند به مثابه در اختیار قرار دادن بانک اطلاعات حداقلی از متخصصان روابط‌عمومی به وزرای دولت تلقی شود. حداقلی از این بابت که همچنان، نیاز به ایجاد بانک جامع اطلاعات متخصصان حوزه مدیریت ارتباطات و از جمله روابط‌عمومی‌ها محسوس است.
  • فهرست ارائه شده، دربرگیرنده مجموعه‌ای از افراد درس پس داده و متخصص است و از آنجایی که به هیچ وجه زمان آزمون و خطا نیست، امکان تسریع در آغاز فعالیت‌های حرفه‌ای روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف را در دولت یازدهم فراهم می‌کند.
  • برای پاسخگو بودن یک وزارتخانه یا سازمان بزرگ باید افردی با قابلیت انجام کارهای بزرگ، انتخاب شوند تا بتوانند با بهره‌گیری از پشتوانه فکری و تجربی قوی، شناخت مناسب و تجزیه و تحلیل مسایل به ارایه راه‌حل‌های ارتباطی مؤثر بپردازند.

بنابراین ارایه این لیست نشان از پختگی و خودباوری خانواده بزرگ روابط عمومی است؛ از طرفی نیز کمک بزرگی به دولت کرده تا افراد حرفه‌ای را سریع‌تر شناسایی کنند. در واقع این اقدام را بایستی سر آغاز تعامل فعالان روابط‌عمومی با دولت یازدهم دانست. دکتر حسن روحانی، نه تنها در هنگام رقابت‌های انتخاباتی بلکه پس از آن هم تعامل با مجامع، سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت خود اعلام ‌کرد‌ه‌اند. ارایه این لیست می‌تواند به عنوان بخشی از آنچه باید انجام گیرد با پیشقدمی فعالان روابط‌عمومی، تلقی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.