راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا شرکت «یونیک فایننس» دروغ می‌گوید؟ / خروج پول از ایران با کلاهبرداری هرمی

پس از گذشت چند سال و اثبات واهی بودن وعده‌های حتی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دارای مجوز در کشور، فعالیت بازاریابان این مجموعه‌ها بسیار کاهش پیدا کرد و تب‌وتاب «نتوورک مارکتینگ» به‌عنوان شغلی پردرآمد در کشور فروکش کرد. اما طمع برخی سودجویان و کلاهبرداران پایان ندارد؛ مدتی است نام شرکتی جعلی به‌نام «یونیک فایننس» از افراد مختلف شنیده می‌شود. روزنامه فرهیختگان نیز در گزارشی به معرفی و اعلام ترفندهای این شرکت و دلایل اقبال شرکت‌های هرمی در ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه نرخ بیکاری جوانان در حدود 24 درصد اعلام‌شده و نشان می‌دهد بیش از 10 میلیون جوان تحصیل‌کرده و در سن کار در کشور داریم که جذب شغلی نشده‌اند. واضح است که این افراد به‌راحتی جذب شرکت‌هایی با فعالیت «بازاریابی شبکه‌ای» یا «نتوورک مارکتینگ» می‌شوند و عمر و سرمایه خود را تلف می‌کنند. نگارندگان این گزارش از ماه‌های گذشته سعی در تهیه این گزارش داشته و با افراد زیادی که سرمایه و وقت و انرژی و اعتماد خود را در این راه باخته‌اند، مصاحبه کرده‌اند. در ادامه سعی می‌کنیم شمارا با «کلاهبرداری جدیدی»  تحت عنوان شرکت «یونیک ‌فایننس» آشنا کنیم. مدتی است نام شرکتی کلاهبردار و جعلی به نام «یونیک فایننس» از افراد مختلف شنیده می‌شود.

نحوه‌ فعالیت به این صورت است که شما از طریق یک دوست یا آشنا به جلسه‌ای کاری و مهم دعوت می‌شوید و زمانی که به محل قرار که عمدتا لابی هتل‌ها و کافی‌شاپ‌ها است می‌رسید، پس از کمی انتظار شخصی با ظاهر آراسته و احتمالا البسه برند می‌بینید که دورقاب‌چین‌هایش او را دکتری، استادی یا یک چنین لقبی صدا می‌کنند. «یونیک فایننس» ادعا می‌کند که یک شرکت سرمایه‌گذاری معتبر در بازارهای مالی بزرگ دنیا ازجمله نزدک، فارکس، وال‌استریت و… است که رباتی را طراحی کرده که با خریدوفروش سهام، سود قطعی ماهیانه 4 تا 6 درصد به شما می‌دهد و به‌هیچ‌عنوان ضرر نمی‌کند! شما باید ابتدا حداقل مبلغ 1000 دلار ناقابل را به شرکت پرداخت کنید تا مجوز ثبت‌نام برای شما صادر شود.

این شرکت که به‌تازگی توسط افرادی مانند سینا ولی‌الله مجری معروف شبکه‌های ماهواره‌ای به‌عنوان شرکتی معتبر تبلیغ می‌شود، اما اگر عکس هوایی این شرکت در سوئیس را ببینید، تقریباً با یک مغازه چندمتری طرف هستید. محاسبات ما  از نحوه عضوگیری و تعداد افراد فعال نشان می‌دهد در مدت کوتاه فعالیت این شرکت در ایران، حداقل 8 هزار میلیارد تومان سرمایه (رقمی برابر با فروش نفت در سال 98) از کشور خارج‌شده است. هرچند نام یونیک فایننس در لیست اخطار وب‌سایت finma که یک‌نهاد نظارتی مالی بر شرکت‌ها در سوئیس است قرار دارد، اما این موضوع نتوانسته فعالیت این شرکت در ایران را محدود کند؛ چراکه صرفاً یک هشدار است و اگر قرار است برخوردی صورت گیرد، راه‌حل آن در داخل مرز‌های کشور است. رویکرد دولت‌ها در ادوار اخیر نشان از این دارد که چندان اهمیتی به این موضوع داده نمی‌شود و حتی شاید ترجیح می‌دهند قشر جوان با چنین فعالیت‌هایی، هرچند نامولد، سرگرم باشند و متوجه بیکاری نباشند! چراکه جوان تحصیل‌کرده بیکار، بی‌هدف و بدون انگیزه، ممکن است به یک معترض مدنی تبدیل شود. باید تأکید کنیم که فعالیت این شرکت که سرشاخه‌های آن‌همگی از اخلالگران اقتصادی هستند که مدتی است از ایران متواری شده‌اند، خطرناک و به‌مراتب آسیب‌زاتر از گونه‌های قبلی است.


اقبال جوانان بیکار به شرکت‌های هرمی


احتمالا برای شما هم پیش‌آمده که یکی از دوستان قدیمی یا اقوام دورتان که مدت‌ها است از او بی‌خبر بوده‌اید با شما تماس گرفته و پس از احوالپرسی گرم و صمیمی، به شما پیشنهاد شغلی پردرآمد داده است! اوایل سال 79 بود که زمزمه‌ پیدایش راهی برای کسب درآمدهای بالا در شهرهای مختلف ایران شنیده می‌شد.

فعالیتی به‌نام «بازاریابی شبکه‌ای» یا «نتوورک مارکتینگ» که شمارا وادار به پرداخت مبلغی بابت خرید کالایی بی‌ارزش به یک شرکت و معرفی آن شرکت به دوستان و آشنایانتان می‌کرد؛ شما دو نفر را معرفی می‌کردید، دونفری که شما معرفی کردید هرکدام دو نفر را و به همین صورت، تصاعدی تعداد خریداران محصول زیاد می‌شد. هرکدام از افرادی که به‌واسطه شما محصول را خریداری می‌کنند، زیرمجموعه شما می‌شوند و هرچه تعداد این افراد بیشتر باشد، شما سود (پورسانت) بیشتری خواهید گرفت. پس از گذشت چهار سال در سال 83 درپی شکایت‌های زیادی که توسط مالباختگان از شرکت هرمی «گلد کوئست» شد، دولت فعالیت این‌گونه شرکت‌ها را ممنوع و افراد زیادی را دستگیر کرد، اما همچنان فعالیت غیرقانونی این افراد ادامه پیدا کرد تا درنهایت در دهه 90 با وضع قوانین جدید، چندین شرکت ایرانی بانام‌های جدید فعالیت خود را ازسر گرفتند.

این شرکت‌ها با خرید یا راه‌اندازی خط تولید و گاهی با شراکت با برخی کارخانه‌ها، سعی در رساندن مستقیم محصول از کارخانه به مصرف‌کننده یا بازاریابان خود داشتند. ایده خام این نوع بازاریابی در ابتدا جذاب به نظر می‌رسید؛ برنامه این بود که با حذف واسطه‌ها، بخشی از هزینه توزیع کاهش یابد. مبلغ ذخیره‌شده از حذف واسطه‌ها بایستی به‌عنوان سود «پورسانت»، به بازاریابان این شرکت‌ها پرداخت می‌شد. اما در عمل، شاهد مشکلات بسیار زیادی در اجرای این طرح بودیم، به‌طوری‌که بسیاری تمام سرمایه و وقت خود را وقف این فعالیت کردند و درنهایت با از دست دادن زیرمجموعه‌های خود به دلایل مختلف، چند سال از عمر خود و چند ده‌میلیون تومانی از سرمایه خود را ازدست‌رفته دیدند. جوانان زیادی به‌جای حرکت به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و خلق ارزش واقعی، وقت و سرمایه خود را صرف چنین فعالیت‌هایی کردند که به‌نوعی دلالی و واسطه‌گری نام داشت. متأسفانه همچون بسیاری از موارد دیگر، این به‌اصطلاح شغل هم از اصل خود دور شده و به انحراف کشیده شد؛ اگر در جلسات و دورهمی‌های این مجموعه‌ها حضور یافته باشید، دیده و شنیده‌اید که سرشاخه‌های این مجموعه‌ها به صحبت‌های انگیزشی و احساسی عجیبی متوسل می‌شوند.

صحبت‌هایی که تازه‌واردان و افراد پایین مجموعه را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و آنان را وادار به فعالیت هیجانی بیشتر و صرف هزینه‌های کلان می‌کند. دائماً صحبت از هدف می‌شود؛ اهداف واهی و یک‌شبه که هرگز جز برای افراد بالا رده که همگی منصوب‌شده توسط خود شرکت هستند، عملی و قابل‌اجرا نخواهد بود. نکته جالب فعالیت و اقبال جوانان به این‌گونه شرکت‌ها در استان‌ها و شهر‌هایی است که نرخ بیکاری بالاتری دارند و احتمالا راحت‌تر برای فعالیت جذب و اقناع می‌شوند. به‌عنوان‌مثال استان‌های آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، سنندج، همدان، مرکزی، چهارمحال، سمنان، خراسان‌رضوی و بوشهر پایگاه‌های بسیار فعالی از این شرکت‌ها در خوددارند که با نگاهی به آخرین داده‌های مرکز آمار متوجه می‌شویم همگی این استان‌ها یا نرخ‌های بیکاری دورقمی دارند یا نرخ مشارکت اقتصادی آن‌ها حداقلی است. جالب است که در شهر تهران کمتر اثری از فعالیت‌های گسترده انواع و اقسام فعالیت‌های شبکه‌ای و نتوورکی می‌بینیم.


بازاریابی شبکه‌ای باید چگونه باشد؟


شرکت‌های زیادی از این روش بازاریابی، در حد استاندارد استفاده کرده‌اند؛ به این صورت که شما به‌عنوان خریدار یک محصول، درصورتی‌که از آن رضایت داشته باشید، می‌توانید به دوستانتان معرفی کنید. کاری که اغلب ما در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم؛ حال‌آنکه شما با این تبلیغات کلامی خود، فروش کالا یا خدمت موردنظر را بالابرده‌اید و حق شماست که در بخشی از سود فروش آن محصول برای تولیدکننده سهیم باشید. پس تولیدکننده می‌تواند به شما بخشی از سود حاصل از فروش محصولی که به‌واسطه شما به چند نفر معرفی‌شده است را پرداخت کند. سیستمی که امروزه بسیاری از شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های مطرح کشور برای بالا بردن فروش خود، از آن استفاده می‌کنند و فقط درازای افرادی که مستقیماً شما معرفی کرده‌اید به شما مبلغی را پرداخت می‌کنند یا تخفیف و هدیه‌ای به شما می‌دهند یا حتی به ارسال یک کارت‌پستال یا پیام الکترونیکی و تشکر از شما بسنده می‌کنند. درواقع بازاریابی شبکه‌ای صرفاً در حد یک سیستم بازاریابی برای تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها می‌تواند در کنار سایر روش‌های بازاریابی شامل بیلبورد‌ها، رسانه‌ها، دیجیتال مارکتینگ و… کارآیی داشته باشد تا شاید کمی فروش محصول را بالا ببرد. اما آیا چنین عملی می‌تواند شغلی باشد که تمام زندگی خود را بر اساس آن هدف‌گذاری کنید؟


با شرکت کلاهبرداری «یونیک فایننس» آشنا شوید


پس از گذشت چند سال و اثبات واهی بودن وعده‌های حتی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای دارای مجوز در کشور، فعالیت بازاریابان این مجموعه‌ها بسیار کاهش یافت و تب‌وتاب «نتوورک مارکتینگ» به‌عنوان شغلی پردرآمد در کشور فروکش کرد. اما طمع برخی سودجویان و کلاهبرداران پایان ندارد؛ مدتی است نام شرکتی جعلی به‌نام «یونیک فایننس» از افراد مختلف شنیده می‌شود. این شرکت که در سال 2017 تأسیس‌شده، فعالیت خود را از ابتدای 2018 در ایران آغاز کرده و طی چندماه اخیر، تعداد افرادی که یونیک فایننس را تبلیغ می‌کنند بسیار زیاد شده است. نحوه فعالیت به این صورت است که شما از طریق یک دوست یا آشنا به جلسه‌ای کاری و مهم دعوت می‌شوید. زمانی که به محل قرار که عمدتا لابی هتل‌ها و کافی‌شاپ‌ها است می‌رسید، پس از کمی انتظار، یک خودروی لوکس از راه می‌رسد و شخصی با ظاهر آراسته از آن پیاده می‌شود و به سمت شما می‌آید.

ظاهراً جلسه کاملاً رسمی و جدی است؛ معرف شما، شخص پرزنتور یا ارائه‌کننده کار را به شما با کلی احترام، تحت عنوان استاد، دکتر و چنین عناوین دیگری معرفی می‌کند و استاد مذکور، آماده پرزنت و ارائه نحوه این فعالیت به شما می‌شود، اما پیش از آن تلفن همراه چند ده‌میلیون تومانی خود را از جیب بیرون آورده و در مقابل دیدگان شما به حالت سکوت درمی‌آورد، آستین‌های کت خود را بالا می‌زند تا ساعت مچی برند خود را به شما نمایش دهد! سپس جلسه معارفه شروع می‌شود. ارائه‌دهنده (پرزنتور) نحوه فعالیت در این شرکت را به این صورت به شما شرح می‌دهد که «یونیک فایننس» یک شرکت سرمایه‌گذاری معتبر تأسیس‌شده در کشور سوئیس است و در بازارهای مالی بزرگ دنیا ازجمله نزدک، فارکس، وال‌استریت و… سرمایه‌گذاری می‌کند.

این شرکت مدعی است رباتی را طراحی کرده است که با خریدوفروش سهام، سود قطعی ماهیانه 4 تا 6 درصد به شما می‌دهد و به‌هیچ‌عنوان ضرر نمی‌کند! شما باید در ابتدا حداقل مبلغ 1000 دلار ناقابل را به شرکت پرداخت کنید تا مجوز ثبت‌نام برای شما صادر شود. پس از چندماه شما از طریق شرکت و مدارک شناسایی و هویتی که ارائه می‌دهید احراز هویت می‌شوید و سؤال بی‌جوابی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که باوجود تحریم ایران، چگونه این احراز هویت کاربران ایرانی، آن‌هم در بازارهای مالی بزرگ دنیا انجام می‌شود! از این پرسش که بگذریم، در صورت تأیید شرکت، مدارکی مبنی بر شروع فعالیت شما در این شرکت برایتان ارسال می‌شود. یونیک فایننس مدعی است تمام پولی که شما به این شرکت پرداخت می‌کنید توسط یک مجموعه آمریکایی معتبر به‌نام «گلوبال پورتفولیو منیجمنت» بیمه می‌شود.

شرکتی که بنیان‌گذارانی ایرانی دارد و باهدف جذب سرمایه از ایرانیان تشکیل‌شده است که تابه‌حال فعالیت آن نتیجه‌ای جز  پول‌شویی و خروج ارز برای ما نداشته است. نکته جالب‌توجه این است که شما مبلغ اولیه‌ای که به شرکت پرداخت می‌کنید را به مدت دو سال نمی‌توانید برداشت کنید و این شرکت بیمه‌کننده، صرفاً ادعایی کذب برای کم کردن نگرانی شما بابت سرمایه‌گذاری است و اتفاقا برای شما مدارک و برگه‌های شکیلی را هم ارسال می‌کند تا اعتماد شما به مجموعه کاملاً جلب شود. در ادامه شما بایستی با معرفی کردن افراد جدید، مجموعاً مبلغ 15000 دلار برای شرکت جذب سرمایه کنید تا بتوانید در حدود 1000 دلار پورسانت بگیرید. درواقع به‌ازای هر 15000 دلاری که زیرمجموعه‌های شما در شرکت یونیک فایننس سرمایه‌گذاری می‌کنند 1000 دلار پورسانت می‌گیرید. اما دو شرط بسیار بزرگ دارد؛ اول اینکه باید 15000 دلار در سه محور 5000 دلاری بوده و اصطلاحا در تعادل کامل باشد. مثل شما سه نفر را معرفی کنید که هرکدام 1000 دلار سرمایه‌گذاری کنند. هرکدام از افرادی که مستقیماً شما معرفی کرده‌اید یک محور نامیده می‌شود. آن سه نفر هرکدام سه نفر را معرفی کنند که 1000 دلار سرمایه‌گذاری کنند و این روند در تعادل کامل در هر سه محور شما شکل گیرد و ادامه پیدا کند تا زمانی که 15000 دلار در تعادل 3 در مجموعه شما ثبت شود.

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، در هر محور یا بازو، 5000 دلار سرمایه‌گذاری شده و در تعادل قرارگرفته است و شخصی که در رأس این مجموعه 15 نفری قرار دارد، فقط در صورتی پورسانت 1000 دلاری می‌گیرد که تعادل وجود داشته باشد و در غیر این صورت، هیچ پورسانتی جز سود ثابت ماهانه خود دریافت نمی‌کند. دوم اینکه تنها 6 ماه فرصت دارید که 15000 دلار سرمایه‌گذاری در مجموعه شما انجام شود؛ چراکه در پایان ماه ششم، هر مبلغی که در تیم شما سرمایه‌گذاری شده است، صفر می‌شود و همه‌چیز از نو شروع می‌شود. این روند همواره ادامه دارد و هر 6 ماه همه‌چیز صفر می‌شود! درواقع شما فقط 6 ماه از شبکه‌سازی خود پورسانت می‌گیرید و در پایان ماه ششم، برای تمدید دریافت پورسانت از شبکه‌سازی، بایستی بار دیگر 1000 دلار سرمایه‌گذاری کنید و تمامی زیرمجموعه‌های شما هم همین کار را تکرار کنند و بازهم طی 6 ماه، به‌ازای هر 15000 دلار سرمایه در مجموعه شما، 1000 دلار پورسانت دریافت خواهید کرد. پورسانتی که البته صرفاً در حساب کاربری شما قابل‌مشاهده است و توضیح خواهیم داد که در عمل، قابل‌برداشت نیست. به این صورت است که جذب سرمایه از طریق شرکت یونیک فایننس در حال انجام است.


 به 4 دلیل «یونیک‌‌فایننس» دروغ می‌گوید


یونیک‌فایننس مدعی است تمامی سودها از طریق خریدوفروش سهام شرکت‌های بزرگی چون اپل، ب‌ام و و… در بازارهایی چون نزدک به دست می‌آید و خود را شریک رسمی این بازار و شرکت‌های معتبر اروپایی و آمریکایی معرفی می‌کند. اما واضح است که این ادعا کذب است. به چند دلیل؛ اول مدرکی مبنی بر همکاری یونیک‌فایننس با بازارهای مالی و شرکت‌های بزرگ وجود ندارد. دوم؛ اینکه هیچ رباتی نمی‌تواند بازارها را دقیق و قطعی پیش‌بینی کند و سود ثابت به سرمایه‌گذاران دهد. سوم؛ اینکه شرکت مدعی است روزانه بارها با سرمایه‌ شما در حال خریدوفروش سهام است، درحالی‌که هزینه‌ کارمزد خریدوفروش روزانه را در نظر نمی‌گیرد. چهارم؛ اینکه اگر چنین رباتی واقعاً در اختیار این شرکت است، چرا الا نیازی به جذب سرمایه از افراد عادی دارد؟! می‌تواند تنها با سرمایه‌گذاری چند هزار دلار طی مدتی کوتاه، چندین برابر سود کند. لازم به ذکر است در سال2020 که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا، از اپل آمریکایی گرفته تا فولکس‌واگن آلمانی، به‌دلیل تاثیرات شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر شده و با افت سهام مواجه شدند. اما یونیک‌فایننس همچنان مدعی بود ربات تحلیل‌گر، در حال کسب سود از خریدوفروش همین سهم‌هایی است که ارزش آن‌ها تحلیل رفته است.


با ترفند این شرکت آشنا هستیم


واضح است که تأمین مالی این شرکت، صرفاً از طریق سیستم پانزی صورت می‌گیرد؛ سیستمی که سود شمارا از ورود پول افراد جدید به شرکت تأمین می‌کند و این روند تا جایی ادامه می‌یابد که موسسان سیستم پانزی، از جذب سرمایه سیر شوند. در این سیستم، گیرنده‌ سرمایه، هیچ نیازی به فعالیت اقتصادی ندارد و صرفاً از پول افراد جدید، سهم قدیمی‌ترها را پرداخت می‌کند و به‌محض کند شدن روند جذب سرمایه، شرکت به سمت فروپاشی می‌رود؛ چرا برای پرداخت سود افراد قدیمی مجبور می‌شود به منابع مالی خود دست ببرد. بسیاری از مؤسسات اعتباری کشور نیز از همین روش استفاده می‌کردند که سرنوشت آن‌ها در سال96 به ورشکستگی منجر شد. این سیستم‌ها معمولا در سال‌های ابتدایی فعالیت خود، برای جلب اعتماد مردم بسیار خوش‌حساب عمل می‌کنند و با توجه به اینکه شما نمی‌توانید تا مدت‌زمانی مشخص سرمایه اولیه خود را برداشت کنید، تمامی سودها به‌موقع واریز می‌شوند. اما پس از چند سال که تعداد سرمایه‌گذاران جدید کاهش و تعداد کسانی که می‌خواهند سرمایه خود را خارج کنند افزایش می‌یابد، صاحبان این سیستم، بار و بندیل خود را جمع می‌کنند و بدون هیچ مشکلی تمام سرمایه‌ای را که نزد خود نگه‌داشته‌اند با خود می‌برند. اگر شانس بیاوریم برنامه‌ کلاهبرداری جدیدی را شروع نمی‌کنند.


تبلیغ شبکه ماهواره‌ای برای یونیک‌فایننس


بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت «یونیک‌فایننس» فعالیت گسترده‌ای در کشورهای درحال‌توسعه در همسایگی ایران دارد. افغانستان، عراق، بنگلادش، هند، پاکستان و بخش‌هایی از ترکیه. جالب است بدانید بیشترین فعالیت این شرکت هم در ایران صورت می‌گیرد. شرکتی که ادعای اروپایی‌بودن دارد، چرا باید در چنین کشورهایی بیشترین جذب سرمایه را داشته باشد. البته شرکت مدعی است از تمام دنیا سرمایه‌گذار دارد و برای اثبات آن، جست‌وجوی نام شرکت خود را در اینترنت ملاک قرار می‌دهد که در حدود 10درصد از جست‌وجوگران نام «یونیک‌فایننس»، در اروپا و آمریکا هستند اما این ادعا ازآن‌جهت کذب است که وب‌سایت «یونیک‌فایننس» در ایران فیلتر است و کاربران با استفاده از فیلترشکن و گرفتن آی‌پی کشورهای اروپایی و آمریکایی، آمار بازدید این کشورها را بالا می‌برند. پس درواقع می‌توان گفت همان 10درصدی که از اروپا و کشورهای آمریکایی از وب‌سایت یونیک‌فایننس دیدن کرده‌اند هم ایرانی هستند. مشخصات اقتصاد ایران در حال حاضر آسیب‌پذیر است و باوجود تحریم‌ها، وضع اقتصادی مردم در شرایط نامناسبی قرار دارد. نرخ بیکاری بالاست و فعالیت‌های تولیدی روزبه‌روز در حال کمتر شدن هستند. مردم به‌ویژه جوانان در چنین شرایطی به دنبال ایجاد تغییر و تحول در زندگی خود هستند و متأسفانه به‌راحتی فریب چنین کلاهبرداری را می‌خورند.

دولت‌ها و نهادهای ناظر مالی، در کشورهای اروپایی و آمریکایی، در زمینه‌ جلوگیری از فعالیت پانزی در کشور خود بسیار قوی عمل می‌کنند و باهم رابطه‌ مستقیم و همکاری مؤثر دارند. اما کشور ما از طرفی تحریم است و از طرف دیگر اهمیتی برای نهادهای اروپایی و آمریکایی برای جلوگیری از فعالیت‌های این‌چنینی ندارد. با توجه به اینکه به گفته‌ سرشاخه‌های یونیک‌فایننس در ایران، واحد آی‌تی و شبکه‌ این شرکت در دبی بناشده و دفتر رسمی هم در هیچ کجای دنیا ندارد، پیگیری این موضوع از طریق دولت ایرآن‌هم کار راحتی به نظر نمی‌رسد. طبق اظهارات سرشاخه‌های این شرکت، موسسان اصلی آن ایرانیان مقیم کشورهای خارجی و تحت حمایت هستند. این فعالیت، با خارج کردن ارز در حال واردکردن لطمه‌ سنگین به اقتصاد کشور است و سرمایه‌ ایرانیان فعال در این شرکت به‌جای اینکه در مسیر فعالیت‌های اقتصادی مولد قرار گیرد، از کشور خارج‌شده و به جیب بیگانگان و وطن‌فروشان وارد می‌شود. چندی پیش «سینا ولی‌الله» مجری شبکه‌ فارسی‌زبان در خارج از کشور، در برنامه‌ خود از این شرکت حمایت کرده و سرمایه‌گذاری در آن را کاملاً عادی قلمداد کرد. در همین برنامه‌ تلویزیونی، یکی از موسسان شرکت یونیک‌فایننس به‌نام «فرزین فردین‌فرد» هم دعوت‌شده است. این شرکت با به خدمت گرفتن افراد دارای سابقه طولانی در کلاهبرداری پانزی و هرمی، همچون «نیما طبری‌فرد» و مستقر کردن آنان در کشورهای همسایه، همچون امارات و ترکیه، مشخصات تور خود را برای به دام انداختن اموال ایرانیان پهن کرده است.


خروج سرمایه 8هزار میلیارد تومانی از کشور


طبق اظهارات سرشاخه‌های این شرکت، دست‌کم 100هزار نفر سرمایه‌گذار ایرانی مشغول فعالیت در این سیستم هستند. شاید در اطراف خود افرادی را دیده باشید که حتی ملک یا خودروی خود را فروخته و در «یونیک‌فایننس» سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما با فرض سرمایه‌گذاری مبلغ پایه‌ 1000دلاری این افراد، فقط از داخل ایران در حدود 100میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری شده و به این میزان خروج ارز رخ داده است. قطعاً این آماری حداقلی است. رقمی که حتی اگر نصف آن‌هم در فعالیت‌های مولد اقتصادی در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شد، نرخ بیکاری تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کرد. یونیک‌فایننس از سال2017 که فعالیت خود را آغاز کرد، تا اواسط سال2020 امکان برداشت سود به سهامداران کم تعداد خود که ایرانی بودند می‌داد البته با کارمزد 50درصد! بله، سود ثابت ماهیانه‌ خود و پورسانت حاصل عضوگیری را اگر می‌خواستید برداشت کرده و به ریال تبدیل کنید، پولتان نصف می‌شد. از اواسط سال2020 تمامی برداشت‌ها غیرممکن شد و برخی سرشاخه‌ها از جیب خود، سود زیرمجموعه‌ها را نقداً می‌پرداختند و از طریق سیستم کاربری، رقم موجود داخل حساب کاربری زیرمجموعه را به‌حساب کاربری خود انتقال می‌دادند به امید روزی که تراکنش‌ها ازسر گرفته شود.

درنهایت در سال2021 که بازار ارز دیجیتال و رمزارزها داغ شد، شرکت یونیک‌فایننس برگ جدیدی رو کرد؛ موسسان این شرکت از جذب سرمایه‌ هنگفت سیر نشدند و با ارائه‌ توکن یا رمزارزی به‌نام UNQT شروع به جذب مجدد سرمایه کردند. اغلب سرمایه‌گذاران ایرانی این شرکت، با خرید این توکن از قیمت یک‌دلاری شروع کرده و تا 15دلار ادامه دادند. روند افزایش توکن یونیک‌فایننس به‌دلیل افزایش تقاضا تا 15دلار ادامه پیدا کرد اما درنهایت با افت ناگهانی روبه‌رو شد و امروز تا یک‌دلاری کاهش‌ پیداکرده است. است. شرکت یونیک‌فایننس از این فروش رمزارز، دست‌کم 50میلیون دلار از توکن یا سرمایه‌گذاری‌های مجدد افراد جذب کرد و به‌صورت کاملاً ناگهانی، ارزش رمزارز خود را تا یک‌دلاری پایین آورد. عده‌ بسیار زیادی از خریداران این رمزارز با رسیدن قیمت به بالای 4دلار شروع به خرید کردند.

به‌این‌ترتیب یونیک‌فایننس با فروش یک رمزارز در قیمتی بین 4 تا 15دلار و درنهایت پایین آوردن ناگهانی قیمت ارز تا یک‌دلاری، به‌ازای هر واحد توکن، بین 3 تا 14دلار سود به دست آورد و اکنون سهامداران مجبورند رمزارزی را که حداقل 4دلار خریده‌اند به خود شرکت یک‌دلاری بفروشند. مشروط بر اینکه بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند و اندک سرمایه‌ باقی‌مانده‌ خود را به ریال تبدیل کنند. قسمت ناراحت‌کننده‌ ماجرا آنجاست که وقاحت سرشاخه‌های این سیستم پایان ندارد و همچنان با توجیه‌های جدید، سعی در جذب افراد و سرمایه‌دارند. بله به همین سادگی این افراد در حال غارت دارایی‌های مادی و معنوی هموطنان ما هستند و کک‌شآن‌هم نمی‌گزد که در بلندمدت چه لطمه‌ای خواهند دید. بله شاید برای این دسته از کلاهبرداران خروج ارز و سرمایه مهم نباشد اما یک‌لحظه در این جمله تأمل‌کنید: «بر اساس محاسبات و توضیحات بالا و با احتساب نرخ دلار 27هزارتا به‌حال برای سرمایه‌گذاری در این شرکت حداقل 8هزار میلیارد تومان برابر میزان فروش نفت در سال98 از کشور خارج‌شده است.»

.

منبع فرهیختگان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.