راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکارهای ایجاد هویت دیجیتال بر پایه احراز هویت بیومتریک چهره در جهان

احراز هویت بیومتریک در طیف وسیعی از پروژه‌ها در کشورهای جهان مورداستفاده قرار گرفته است. در هند، انگلستان، استرالیا، سنگاپور و آمریکا استفاده از احراز هویت بر مبنای بیومتریک چهره به‌سرعت در حال افزایش است.

به گزارش روابط عمومی یوآیدی، اخیرا آمار استفاده از احراز هویت با بیومتریک چهره در بین شرکت‌ها، کسب‌وکارها و سازمان‌های دولتی و خصوصی افزایش بسیاری داشته و این آمار به‌سرعت در حال افزایش است. احراز هویت بیومتریک می‌تواند به دولت‌ها در توانمندسازی شهروندان و ایجاد یک جامعه دیجیتالی متصل‌تر و پویاتر در کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته کمک کند. اتفاقاتی مانند پاندمی کرونا بر اهمیت وجود چنین قابلیتی در جامعه صحه می‌گذارد. بخش‌های خصوصی به‌سرعت در حال بهینه‌سازی رویه خود و استفاده از احراز هویت با بیومتریک چهره برای ارائه خدمات بهتر و کاهش هزینه‌های خود و کاربران خود هستند. ارگان‌های دولتی نیز در برخی کشورها در پی راه‌حل دیجیتالی ایمن به‌منظور رسیدن به برابری و عدالت اجتماعی از طریق ایجاد اقتصاد مشارکتی و ارائه خدمات قابل‌دسترس برای همه اقشار جامعه است.

احراز هویت دیجیتال با بیومتریک چهره اثرات مثبت زیادی از خود به‌جا گذاشته است. ازجمله:

  • فعال شدن توسط هویت دیجیتالی مورد اعتماد و ایمن از طریق تحول دیجیتال و فناوری
  • 50 میلیارد دلار پس‌انداز سالانه جهانی در سال 2020
  • 522 میلیارد دلار مزایای اقتصادی گسترده در سال 2020 (منبع آمارها از سایت GSMA)

توانمندسازی شهروندان، ایجاد اعتماد و آگاهی


گذشته از مزایای اقتصادی سرشار و جلوگیری از هزینه اضافی دولت‌ها برای جلوگیری از جرائم هویتی و مالی، استفاده از احراز هویت دیجیتال با بیومتریک چهره، رابط کاربری را تقویت کرده و باعث ارائه خدمات بهتر و مداوم‌تر به آن‌ها می‌شود. احراز هویت دیجیتال با بیومتریک چهره در حال تبدیل‌شدن به اولویت کشورهای درحال‌توسعه کم‌درآمد، هم به‌عنوان منبع اصلی شناسایی و هم به‌عنوان فرصتی برای تقویت مشارکت دیجیتالی از طریق احراز هویت و سایر خدمات اعتماد است. فقدان هویت گسترده در کشورهای درحال‌توسعه یک مانع اساسی برای رشد ملی است. احراز هویت بیومتریک با استفاده گسترده از دستگاه‌های تلفن همراه در کشورهای درحال‌توسعه، راه‌حلی دگرگون‌کننده برای این مشکل ارائه می‌دهد.


راهکارهای بین‌المللی موجود برای استفاده از بیومتریک چهره


هویت دیجیتال و احراز هویت بیومتریک با چهره در طیف وسیعی از پروژه‌ها در کشورهای جهان مورداستفاده است. در هند، انگلستان، استرالیا، سنگاپور و آمریکا استفاده از احراز هویت بر مبنای بیومتریک به‌سرعت در حال افزایش است.

برنامه Aadhaar هند در حال حاضر بزرگ‌ترین سیستم شناسایی مبتنی بر بیومتریک در جهان است. همچنین در انگلستان یک راهکار برای دسترسی به خدمات دولتی درحال‌توسعه است. دولت استرالیا در حال آزمودن یومتریک سلفی در دسترسی به خدمات مالی است و ایالات متحده قراردادهایی را برای کمک به مقابله با موج حملات جعل هویت، منعقد کرده است.


ادهار هند، بزرگ‌ترین سرویس احراز هویت بیومتریک جهان


شماره ادهار یک عدد 12 رقمی است که برای ساکنان هند صادر می‌شود؛ مشابه کد ملی ایران اما شماره ادهار به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شود. هر فرد مقیم هند، صرف‌نظر از سن و جنسیت، می‌تواند داوطلبانه برای اخذ شماره ادهار ثبت‌نام کند. فردی که مایل به ثبت‌نام است باید حداقل اطلاعات دموگرافیک و بیومتریک را در حین فرایند ثبت‌نام ارائه دهد که کاملاً رایگان است. یک فرد باید فقط یک‌بار برای ادهار ثبت‌نام کند و برای شناخت مجدد از اطلاعات بیومتریک ثبت‌شده استفاده می‌شود.

ادهار یک ابزار سیاست استراتژیک برای مشارکت اجتماعی و مالی، اصلاحات در بخش عمومی، مدیریت بودجه‌های مالی و افزایش راحتی مردم است. آدهار می‌تواند به‌عنوان آدرس مالی دائمی مورداستفاده قرار گیرد و مشارکت مالی اقشار کم‌بضاعت و ضعیف جامعه را تسهیل می‌کند. بنابراین ابزاری برای توزیع عدالت و برابری است. پلتفرم هویت اردهار یکی از ارکان اصلی “هند دیجیتال” است که در آن هر یک از ساکنین کشور دارای هویت منحصربه‌فرد هستند.

برنامه ادهار در حال حاضر بزرگ‌ترین سیستم شناسایی مبتنی بر بیومتریک در جهان است.


ارائه خدمات دولتی در بریتانیا با احراز هویت بیومتریک


سرویس دیجیتال دولت انگلستان (GDS) در حال حاضر با ذی‌نفعان در سراسر دولت همکاری می‌کند تا خدمات دولتی را با استفاده از احراز هویت بیومتریک چهره ارائه دهد. کارشناسان بیش از 30 تیم خدماتی در داخل دولت شرکت می‌کنند و GDS به دنبال شرکای بیشتری است.

GDS هم‌اکنون برای ارائه خدمات دولتی، از یک راه‌حل هویت SSO استفاده می‌کند. تحقیقات GDS نشان می‌دهد که مردم در ورود به سیستم‌های مختلف و سرویس‌هایی که قبلا برای آن‌ها حساب کاربری دارند، گیج شده اند. اتکا به اسناد هویت می‌تواند هویت موجود برخی افراد را از بین ببرد و اجرای چندین سیستم هویت دیجیتالی به‌صورت موازی نیز هزینه‌هایی را برای مودیان مالیاتی به همراه دارد.

در گزارش این تحقیق به اهمیت یادگیری از پروژه‌های گذشته خود ازجمله Gov.uk Verify اشاره‌شده است که برای تسهیل در ارائه مزایای دولتی در طول همه‌گیری با کمک احراز هویت بیومتریک با ویدیوی سلفی فعال بود.


سنگاپور و احراز هویت بیومتریک با SingPass


بیش از چهار میلیون ساکن سنگاپور برای دسترسی به خدمات دولتی از طریق طرح هویت ملی باید از فناوری تایید چهره استفاده کنند. بررسی هویت تایید چهره در SingPass، شناسه دیجیتالی ملی که امکان دسترسی به بیش از 400 سرویس دولتی و خصوصی را فراهم می‌کند، توسط چندین نهاد دولتی برای استفاده کاربران عرضه شده است.

در سراسر جهان، سیستم‌های تشخیص چهره برای طیف وسیعی از برنامه‌ها از ردیابی مجرمان تا شمارش دانش آموزان در حال استفاده است. در سنگاپور، فناوری تشخیص چهره در فرودگاه و حتی بر روی چراغ‌ها نیز در حال استفاده است.


استفاده بانک ملی استرالیا از بیومتریک چهره


به گزارش iTnews، بانک ملی استرالیا، ویژگی‌های بیومتریک چهره را برای بررسی هویت مشتری از طریق تلفن‌های هوشمند آزمایش کرده است. شرکت OCR Labs متولی این پروژه در استرالیا است و در یک مطالعه موردی در مورد آزمایشی که توسط دولت منتشرشده است، به‌عنوان یک ارائه‌دهنده راهکار احراز هویت بیومتریک خوب شناخته می‌شود. پس از اجرای آزمایشی، NAB ادغام داده‌ها و فرایندهای ارزیابی هوش مصنوعی، بحث‌های داخلی و توسعه مکانیسم‌هایی را برای اندازه‌گیری و نظارت بر عملیات آغاز کرد. در طول آزمایش، درخواست‌های احراز هویتی که از OCR Labs تأییدیه نگرفتند، به اپراتورهای انسانی ارسال شدند.


ایالات متحده


راهکار LexisNexis به‌منظور تلاش برای کاهش کلاه‌برداری در سیستم‌های دولتی، از طرف وزارت کار ایالات متحده به مدت 5 سال، 1.2 میلیارد دلار قرارداد خرید کلی دریافت کرده است. این توافقنامه به سازمان‌های نیروی کار دولتی، قابلیت‌های احراز هویت را بر اساس تایید هویت بیومتریک، اسکن سند و ارزیابی رفتار مربوطه می‌دهد.

هیوود تالکاو، مدیرعامل LexisNexis می‌گوید: “تقلب در بیکاری به یک اپیدمی تبدیل‌شده است و سازمان‌های دولتی به یک شریک مورد اعتماد با چندین دهه تجربه نیاز دارند تا از ابزارهای تایید هویت دیجیتالی مبتنی بر چهره که به‌طور عادلانه و یکپارچه کار می‌کنند، استفاده کنند. راه‌حل‌های منحصربه‌فرد ما بیش از 1 میلیارد دلار پرداخت‌های کلاهبردارانه را در هفته متوقف می‌کند و داده‌ها را به بینش‌های عملی و بی‌طرفانه بدون اصطکاک برای کاربران تبدیل می‌کند. این امر ما را از دیگران متمایز می‌کند.” به نظر می‌رسد توقف اپیدمی کلاه‌برداری مستلزم بهره‌گیری از تشخیص زنده‌بودن بیومتریک به‌صورت مؤثر است.


بهره‌گیری از احراز هویت بیومتریک در نهادهای دولتی ایران


در کشور ما استفاده از احراز هویت با ویدیوی سلفی با اوج کرونا همزمان بود. در اولین مورد، به‌منظور جلوگیری از ازدحام مردم در دفاتر پیشخوان، فرایند احراز هویت کاربران برای دریافت کد بورسی، غیرحضوری شد.

در اقدامی دیگر، قوه قضاییه به‌منظور احراز هویت کاربران خود برای اختصاص رمز شخصی به آن‌ها، به همکاری با راهکارهای احراز هویت بیومتریک مانند یوآیدی روی آورد. غیرحضوری شدن فرایند احراز هویت سامانه ثنا، مزایای زیادی برای کاربران و شهروندان به دنبال دارد.

راهکار احراز هویت یوآیدی به‌عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور این فرایند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به انجام می‌رساند. یوآیدی در راهکار خود از الگوریتم‌هایی نظیر یادگیری عمیق، تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن چهره کاربر (Liveness Detection) بهره می‌برد. خطای نرم‌افزار احراز هویت دیجیتال یوآیدی، ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.