راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرهاد رهبر؛ از احتمال وزارت تا دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور

طهورا آدینه‌وند/ سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، شب گذشته با صدور حکمی «فرهاد رهبر» را به سمت دستیار اقتصادی رئیس جمهور منصوب کرد.


فرهاد رهبر کیست؟


فرهاد رهبر، متولد سال ۱۳۳۸، اقتصاددان و سیاست‌مدار، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. رهبر، در دولت یازدهم نایب‌رئیسی شورای راهبردی نظام مالیاتی ایران را بر عهده داشت. او همچنین مشاور اقتصادی ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی بوده است.

او در دولت مرحوم، اکبر هاشمی‌رفسنجانی حدود پنج سال عهده‌دار سمت مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری بود. سپس در دولت سیدمحمد خاتمی به سمت معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات منصوب شد. با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، ابتدا ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفت و سپس حدود شش سال ریاست دانشگاه تهران را بر عهده داشت. چند ماه پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وقت، فرهاد رهبر را در بهمن 13۹۲ از ریاست دانشگاه تهران برکنار کرد.

رهبر، در فروردین‌ماه 13۹۳، با حکمی از علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به‌عنوان عضو و نایب‌رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور منصوب شد.

در تیرماه 13۹۶، هیئت‌امنای دانشگاه آزاد او را به‌عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردند. در مردادماه 13۹۶، جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و فرهاد رهبر با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌عنوان رئیس قطعی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد، اما تنها یک سال در این سمت ماند.


گمانه‌زنی‌های در مورد سمت احتمالی رهبر


به واسطه تحصیلات اقتصادی و همراهی‌های رهبر با سیدابراهیم رئیسی، قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سمت جدید او در دولت رئیسی مطرح شد.

تا قبل از موج انتصابات دولت جدید از فرهاد رهبر به‌عنوان گزینه احتمالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست سازمان برنامه و بودجه نام برده می‌شد.

رهبر به‌دلیل حمایت از ابراهیم رئیسی از سمت خود در هیئت نظارت بر انتخابات استعفا داد و در کنار رئیسی ایستاد؛ بنابراین و با توجه به ارتباط نزدیک او با ابراهیم رئیسی، این احتمال وجود داشت که برای سمت معاون اولی رئیس‌جمهور نیز انتخاب شود.

انتخاب او به‌عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز از دیگر گمانه‌زنی‌ها در خصوص جایگاه فرهاد رهبر در کابینه ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم بود، اما در نهایت رهبر به‌عنوان دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور کار خود را در دولت سیزدهم آغاز کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.