راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بایننس احراز هویت کاربران خود را اجباری کرد؟ / کاربران ایرانی مراقب کلاهبرداری از طریق احراز هویت جعلی باشند

با گسترش بازار صرافی بایننس به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا، نگرانی نهادهای رگولاتور و قانون‌گذار در خصوص جرائم مالی مانند پول‌شویی‌ها یا تأمین مالی تروریسم افزایش یافت. بر همین اساس، نهادهای بین‌المللی بایننس را موظف کردند که با شفاف‌سازی، از این قبیل جرائم مالی با استفاده از ارزهای دیجیتال و کانال بایننس جلوگیری کند. در این راستا، بایننس کاربران خود را ملزم به KYC یا احراز هویت کرده است. این امر، از جرائم مالی کاسته و هویت صاحبان حساب کاربری در این صرافی را شناسایی می‌کند.


نحوه احراز هویت کاربران در صرافی بایننس


فرایند احراز هویت در صرافی بایننس در سه سطح امکان‌پذیر است و با هر مرحله احراز هویت، سقف واریز و برداشت افزایش پیدا می‌کند. در سطح اول یا Basic، فرایند تأیید هویت دومرحله‌ای باید توسط کاربر انجام پذیرد و اطلاعات اولیه هویتی را تکمیل کند. این فرایند از طریق گوشی موبایل یا پلتفرم Google Authenticator انجام می‌پذیرد.

سپس در سطح دوم احراز هویت، کاربر عکسی از کارت شناسایی خود را بارگذاری کرده و نیز یک ویدئوی سلفی چندثانیه‌ای از چهره خود را بارگذاری می‌کند. به این ترتیب و با تأیید این مدارک توسط صرافی بایننس فرایند احراز هویت کاربر تکمیل شده و مجوزهای لازم جهت فعالیت وی صادر می‌شود. اگر مدارک کاربر با ویدئوی سلفی وی هم‌خوانی نداشته یا زنده‌بودن چهره کاربر در ویدئوی ارسالی اثبات نشود، هویت کاربر رد شده و محدودیت‌های او همچنان باقی می‌ماند. در سطح سوم یا پیشرفته، از کاربر احراز آدرس سکونت یا محل کار خواسته می‌شود.

در پی تصمیم جدید، تمامی کاربران باید تا سطح دوم احراز هویت را تکمیل کنند. در واقع به علت استفاده از احراز هویت بیومتریک و چهره کاربر در کنار مدرک شناسایی، جعل هویت امکان‌پذیر نخواهد بود. پیامد این اتفاق برای کاربران ایرانی این است که دیگر بعد از تاریخ مشخص‌شده امکان استفاده از بایننس را نخواهند داشت و هرچه سریع‌تر باید دارایی‌های خود را از حساب خارج کنند.


همیشه پای کلاهبرداران در میان است


با اولتیماتوم صرافی بایننس به کاربران خود مبنی بر احراز هویت تا 27 مهر، برخی سودجویان، با تبلیغات گسترده و با وعده احراز هویت برای کاربران ایرانی و در ازای دریافت وجه از آنها، سعی دارند این کاربران را به سوی خود جذب کنند. این افراد قصد دارند با استفاده از هویت افراد دیگر، فرایند احراز هویت را برای کاربران انجام دهند. اما باید کاربران دو نکته اساسی را پیش از انجام احراز هویت جعلی بدانند.


خطرات احراز هویت اشخاص دیگر به جای کاربر


فعال‌کردن حساب کاربری توسط دیگران برای کاربر خطرآفرین خواهد بود. از جمله خطراتی که این روش برای کاربران به وجود می‌آورد، عبارت‌اند از:

  • سرقت سرمایه کاربران توسط افرادی که به جای کاربر فرایند احراز هویت را انجام می‌دهند.
  • بلوکه‌شدن حساب آنها از سمت بایننس به‌دلیل احراز هویت جعلی.

کلاهبردارانی که با جعل یا سرقت هویت، قصد انجام فرایند احراز هویت برای کاربران را دارند، با شکست مواجه خواهند شد. دلیل این امر دقت بالای فرایند احراز هویت صرافی بایننس است. مگر اینکه کاربر، با رضایت کامل، تمام اطلاعات خود را وارد کرده و ویدئوی سلفی از چهره خود ضبط کند. بدین ترتیب به جای کاربر، فرایند احراز هویت را انجام داده و حساب ساخته‌شده را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهند.

مسلماً هیچ کاربری هویت خود را در اختیار شخصی که هیچ شناختی از او ندارد، نمی‌گذارد و مسئولیت جرائم و عواقب آنها را نمی‌پذیرد. در این صورت نیز تضمینی برای امنیت حساب این کاربران وجود ندارد. در نتیجه کاربرانی که از این راه‌ها به احراز هویت حساب بایننس خود اقدام می‌کنند، همواره در معرض سرقت دارایی خود قرار دارند. به‌علاوه، اگر برای بایننس محرز شود شخص دیگری به غیر از صاحب حساب، احراز هویت را انجام داده، حساب این کاربر را مسدود و دارایی وی را قفل خواهد کرد؛ بنابراین هموطنان فعال در صرافی بایننس باید مواظب دارایی خود در مواجهه با این‌گونه کلاهبرداری‌ها باشند.

جو حاکم بر حوزه ارز دیجیتال در کشور، به گونه‌ای است که برخی فعالان این حوزه، به فکر انتقال دارایی خود از بایننس به دیگر صرافی‌های رمزارز افتاده‌اند. در این میان، در این زمینه که کدام صرافی برای انتقال دارایی و ادامه فعالیت بهتر و مناسب‌تر است، بحث وجود دارد.

توییت فوق در مورد احراز هویت کاربران ایرانی در بایننس در اوایل کار این صرافی است. صرافی‌هایی که اکنون به‌عنوان مقصد فعالیت کاربران حوزه ارز دیجیتال انتخاب می‌شود نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور فرایند احراز هویت را به‌منظور تبعیت از قوانین مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم برای کاربران خود اجباری خواهند کرد. همه کاربران جدید صرافی بایننس، ملزم به احراز هویت هستند، اما برای کاربران قدیمی، مدتی را برای انتقال دارایی معین کرده‌اند.


نقش احراز هویت با ویدئوی سلفی، به‌عنوان عامل بازدارنده


اجبار به احراز هویت کاربران توسط صرافی بایننس، گذشته از مشکلاتی که برای هموطنان ما به وجود آورده، نمود بزرگ‌ترین مزیت احراز هویت با ویدئوی سلفی، یعنی تأمین امنیت کاربران و کسب‌وکارهاست. زیرا با وجود این روش، هیچ‌کس توانایی احراز هویت با مشخصات فرد دیگری را ندارد و در نتیجه صاحب حساب، مسئولیت کامل را عهده‌دار خواهد بود. صرافی بایننس فرایند احراز هویت کاربران خود را با همکاری Refinitiv انجام می‌دهد. این شرکت کاربران را با استفاده از ویدئوی سلفی چندثانیه‌ای و با آنالیز ویژگی‌های بیومتریک چهره آنها در مدرک شناسایی، احراز هویت می‌کند. احراز هویت با تشخیص چهره، در حال حاضر، سریع‌ترین و ایمن‌ترین روش احراز هویت در دنیاست.


یوآیدی، ارائه‌دهنده اولین راهکار احراز هویت دیجیتال با ویدئوی سلفی در کشور


سرویس احراز هویت یوآیدی، به‌عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در کشور، بر اساس همین فناوری خدمات احراز هویت ارائه می‌دهد؛ بدین ترتیب که با تأیید اطلاعات هویتی از سامانه‌های مرجع مثل شاهکار، در کنار ویدئوی سلفی و بررسی ویژگی‌های بیومتریک چهره، فرایند احراز هویت آنلاین یوآیدی انجام می‌گیرد.

یوآیدی مفتخر است که فرایند احراز هویت سامانه سجام، احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت صرافی رمزارز را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن چهره کاربر، با ضریب خطای کمتر از 0.01 درصد به انجام می‌رساند. این فرایند با حداکثر سرعت و به‌صورت آنی انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.