راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی خبر داد: قطع شش میلیون کارت‌خوان فاقد پرونده مالیاتی

شش میلیون ابزار پرداختی که فاقد پرونده ثبت‌نام در سازمان امور مالیاتی هستند، در صورت ثبت‌نام نکردن، قطع می‌شوند.

محسن علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی از قطع سه میلیون دستگاه کارت‌خوان خبر داد و اظهار کرد: «با وضع قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان، طبق ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی، بحث سامان‌دهی ابزار پرداخت‌ها اعم از کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت و مشخصاً بر همین مبنا باید افرادی که دارای ابزار پرداخت هستند، در نظام مالیاتی کشور دارای پرونده مالیاتی بوده و به‌عنوان مؤدی شناخته شوند.»

او بیان کرد: «در این راستا با سامان‌دهی که توسط بانک مرکزی و با همکاری سازمان امور مالیاتی صورت گرفته، حدود شش میلیون نفر که از دستگاه‌های پرداختی استفاده می‌کنند، فاقد پرونده مالیاتی هستند.»

به گفته معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی حدود سه میلیون از دستگاه‌های پرداخت قطع شده و فقط ۵.۵ میلیون ابزار پرداخت فاقد پرونده مالیاتی در نظام مالیاتی وجود دارد که با همکاری بانک مرکزی صورت گرفته است.

او تأکید کرد: «ابزار پرداخت‌ها یا پذیرنده‌هایی که دارای ابزار پرداخت هستند، در صورتی که بتوانند در نظام مالیاتی، پرونده مالیاتی تشکیل دهند، می‌توانند همچنان از ابزارهای پرداخت‌ یا دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده کنند. در غیر این صورت با اعلام سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه اینها فاقد پرونده هستند، ابزارهای پرداخت‌ آنان از سیستم مالی کشور قطع خواهد شد.»

علیزاده در پاسخ به این پرسش که، صاحبان دستگاه‌های کارت‌خوان برای تشکیل پرونده مالیاتی باید چه اقداماتی انجام دهند؟ گفت: «ثبت‌نام افراد دارای دستگاه‌های کارت‌خوان در نظام مالیاتی از طریق درگاه الکترونیکی intamedia.ir؛ سامانه ثبت‌نام سازمان امور مالیاتی صورت می‌گیرد و نهایتاً بیش از ۵ الی ۱۰ دقیقه از وقت افراد برای پر کردن اطلاعات هویتی و فیلد‌های اطلاعاتی گرفته نمی‌شود و بر مبنای آن به محض ورود به این سامانه یک کد رهگیری به بانک مرکزی ارسال می‌شود و ادامه فعالیت دستگاه کارت‌خوان یا درگاه پرداخت تمدید می‌شود.»

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که آیا سوابق دستگاه‌های کارت‌خوان در زمانی که به سامانه امور مالیاتی متصل نبودند نیز بررسی می‌شود؟ تصریح کرد: «با توجه به اینکه ابزار‌های پرداخت‌ متصل به یک حساب بانکی هستند، در حال حاضر کلیه حساب‌های بانکی که متصل به ابزار‌های پرداخت‌ هستند نیز در اختیار سازمان امور مالیاتی از سنوات گذشته بوده و هست و آنها نیز مورد رسیدگی مالیاتی قرار می‌گیرند و مالیات‌های متعلقه مطالبه خواهد شد.»

علیزاده در پاسخ به این پرسش که سه میلیون دستگاهی که ارتباط‌شان قطع شده، ثابت یا سیار بودند؟ گفت: «بر مبنای اطلاعاتی که از بانک مرکزی دریافت شده، اکثر ابزار‌های پرداختی قطع‌شده، فاقد پرونده مالیاتی بودند یا هویت آنها اکثراً نامعتبر بود یا مربوط به افرادی که نمی‌بایست ابزار پرداخت داشته باشند یا جزء فوت‌شدگان بودند.»

او تأکید کرد: «با جلساتی که با بانک مرکزی داشتیم، قرار بر این شد که توسط بانک مرکزی پیامکی به صاحبان دستگاه‌ها داده شود و بر همین مبنا به آنان اعلام شود هرچه سریع‌تر در سامانه نظام مالیاتی ثبت‌نام کنند و داده‌ها و اطلاعات هویتی خود را در این راستا تکمیل کنند. با این فرجه زمانی که به آن داده می‌شود، در صورتی که این اقدام صورت بگیرد، فعالیت دستگاه‌های آنان استمرار می‌یابد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.