راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی مردادماه ۱۴۰۰ شاپرک منتشر شد / پیشی‌گرفتن پرداخت الکترونیک سامان در تعداد تراکنش‌ها از به‌پرداخت ملت

هفتادوچهارمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. طبق گزارش مردادماه ۱۴۰۰، بالغ بر 3.161 میلیون تراکنش با ارزش ۵.۳۶۹ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش‌ شده که نسبت به تیرماه رشد ۶.۳۶- درصدی در تعداد و ۴.۲۳- درصدی در ارزش ریالی داشته است.

همچنین جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در مرداد ۱۴۰۰ و مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن را نمایش می‌دهد. تراکنش‌های مرداد ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر تعدادی ۹.۰۹ درصد و از نظر ریالی ۱۲.۵۸ درصد رشد داشته است.

در جدول زیر هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی مرداد ۱۴۰۰ در قیاس با مدت مشابه گذشته نمایش داده‌شده است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به تیرماه رشد ۰.۱۹ درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد سبب این تغییر، افزایش ۰.۰۲ درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به تیرماه رشد ۰.۸۸ درصدی را تجربه و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش ۰.۶۰ درصدی همراه بوده است.

عنوان فصل

در شکل بالا، همان‌طور که مشخص است کارت‌خوان فروشگاهی با سهم ۹۰.۱۷ درصدی بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته و ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در مرداد ۱۴۰۰، ۲۴۷ تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته کاهش ۱۷.۳۱ واحدی را تجربه کرده است. بیشترین کاهش متوسط تعداد تراکنش مربوط به کارت‌خوان فروشگاهی است. در مردادماه متوسط تعداد تراکنش‌های اینترنتی با کاهش ۶.۸۸ درصدی از ۱۲۸ تراکنش در تیر ۱۴۰۰ به ۱۲۱ تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی ۷۷ تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با کاهش ۳.۵۳ واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارت‌خوان فروشگاهی نیز با ۲۰.۸۰ واحد کاهش نسبت به تیر ۱۴۰۰ به ۲۹۴ عدد در ماه رسیده است.

متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش اینترنتی در مرداد ۱۴۰۰ با افزایش ۱.۱۳ میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به ۳۹۳.۴۳ میلیون ریال رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش موبایلی نیز با کاهش ۰.۱۶ میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به ۷.۸۵ میلیون ریال به ازای هر ابزار در مردادماه رسیده است. متوسط مبلغ سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی نیز برابر با ۴۸۶.۶۲ است که این میزان نسبت به ماه گذشته ۲۵.۳۰ میلیون ریال کاهش داشته است.


عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت


بر اساس نمودار فوق، شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان، به‌پرداخت ملت، تجارت الکترونیک پارسیان و آسان‌پرداخت پرشین بیشترین سهم را از نظر تعداد تراکنش‌ها در مردادماه سال جاری داشته‌اند.

همچنین بر اساس جدول فوق، شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، کارت اعتباری ایران‌کیش و پرداخت الکترونیک سداد بیشترین سهم را از نظر مبلغ تراکنش‌ها در مردادماه سال جاری داشتند.

در مردادماه ۱۴۰۰ شرکت پرداخت الکترونیک سامان در تعداد تراکنش‌ها از به‌پرداخت ملت پیشی گرفته و با سهم تعدادی ۲۰.۷۱ درصد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. این اختلاف، رقم اندکی معادل ۰.۲۸ درصد است. اما شرکت به‌پرداخت ملت با سهم ۱۹.۶۸ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان بیشترین سهم مبلغی را در اختیار دارد. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان دومین شرکت بازار با این شرکت، حدود دو درصد است.

مقایسه دو شکل بالا با شکل‌های مشابه در گزارش تیرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، هرچند میزان نوسانات این سهم‌ها در مؤلفه تعدادی چندان قابل توجه نیست، اما باعث جابه‌جایی بین شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان و به‌پرداخت ملت و نیز دو شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش و پرداخت الکترونیک سداد شده است. نوسانات سهم‌ها در مؤلفه مبلغی قابل توجه نبوده و جابه‌جایی بین شرکت‌ها رخ نداده است.

سهم شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات پرداخت از تعداد تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش در شکل فوق نمایش داده ‌شده است. این نمودار نشان می‌دهد که پرداخت الکترونیک سامان در مردادماه با رقمی معادل ۴۱.۲۱ درصد بخش قابل توجهی از بازار مبلغی تراکنش‌های اینترنتی را کسب کرده است. همین شرکت در ابزار پذیرش موبایلی نیز با پوشش ۴۰.۸۵ درصدی، سهم عمده‌ای‌ از بازار مبلغی تراکنش‌های این ابزار را پشتیبانی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.