راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترفندی ساده برای به خاطر سپردن رمزهای مختلف بانکی

configure-icon-repair-way2pay-92-06-09

هر چند داشتن چندین کارت بانکی چیز جالبی نیست و به نوعی در حال رفتن به سمت پدیده‌ای به نام بحران کارت‌های بانکی هستیم، اما این روزها هر کسی را که می‎‌بینیم چندین کارت بانکی در کیف یا جیبش دارد. این تعدد کارت‌های بانکی دردسرهای خاص خودش را دارد. یکی از این دردسرها رمز کارت بانکی است.

اگر بخواهید برای تمام کارت‌هایتان از یک رمز یکسان استفاده کنید، آن وقت فقط کافی است رمز به شکلی لو برود؛ مثلا هنگام خرید از یک فروشگاه تبهکاری هنگام وارد کردن رمز کارت، رمزتان را متوجه شود و هنگام خروج کیفتان را بدزدد؛ چه می‌شود؟

از این‌ها که بگذریم، داشتن رمزهای متفاوت برای چندین کارت کار دشواری است و حتی باهوش‌ترین افراد هم ممکن است در بعضی مواقع این رمزها را با هم قاطی کنند؛ مثلا هنگامی که عجله دارید یا فکرتان درگیر کاری است. در عین حال، داشتن یک رمز مشترک برای چند کارت هم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. پس چاره کار چیست؟ برای اینکه بتوانید رمزهای مختلف بانکی خود را همیشه به خاطر بسپارید یک راهکار ساده به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 .

یک قانون ساده برای داشتن رمزهای مختلف بانکیlike-ok-icon-way2pay-92-06-09

بهترین راهکار این است که به جای حفظ کردن رمزهای متفاوت، فقط یک قانون ساده که فقط «خودتان» هم می‌دانید را به خاطر بسپارید. اما منظورمان از «قانون» چیست؟  می‌دانید که روی هر کارت بانکی یک شماره 16 رقمی نوشته شده که شماره 16 رقمی هیچ کارت دیگری شبیه آن نیست. بیایید با توجه به این شماره 16 رقمی یک قانون ساده برای خودتان تعریف کنید. برای مثال قانونتان این است: «دو رقم اول و دو رقم آخر شماره هر کارتی رمز کارت‌های من است.» حالا شما هر بار که بخواهید کارتی را وارد دستگاه کنید فقط با یک نگاه به کارت رمز را متوجه می‌شوید. بدون اینکه مجبور باشید چیزی را حفظ کنید برای هر کارت یک رمز متفاوت دارید.

.

مثال‌های بیشتر برای این که چگونه بدون حفظ کردن، رمزهای متفاوتی داشته باشیم

فرض کنید شماره کارت شما این باشد: 2340 0017 5311 6273. پس رمز شما طبق قانون بالا می‌شود 6240. حالا اگر شماره‌ی کارتِ بانکیِ دیگرِ شما 9582 0839 4610 6393 باشد، رمز کارت دوم شما می‌شود 6382. این یکی از ساده‌ترین قانون‌هایی است که می‌شود پیاده کرد. حالا می‌توانید این قانون ساده را برای خودتان پیچیده‌تر کنید. در ادامه چند قانون دیگر برای مثال آورده شده است که برای این دو شماره کارت فرضی بالا رمز آنها هم تولید شده است. 

یک رقم اول و سه رقم آخر شماره کارت، رمز من است. 6340 و 6582

چهار رقم دوم شماره کارت منهای عدد یک، رمز من است. 5310 و 4609

چهار رقم آخر شماره کارت به علاوه عدد 11، رمز من است. 2351 و 9593

دو رقم دوم و دو رقم چهارم شماره کارت، رمز من است. 7311 و 9310

رقم اول، پنجم، نهم و یازدهم شماره کارت، رمز من است. 6502 و 6409

 .

مزایای این شیوه

اولین مزیتی که این شیوه دارد این است که دیگر نیازی به حفظ کردن چندین رمز متفاوت ندارید و فقط با به خاطر سپردن یک قانون کلی فکرتان را آزاد می‌کنید. حتی اگر جلوی دیگران هم به کارتتان نگاه کنید و رمزتان را بر مبنای آن وارد کنید کسی نمی‌تواند قانون شما را حدس بزند و نهایتش این است که فکر می‌کنند رمز شما احتمالا چهار رقم آخر کارتتان است که دارید به آن نگاه می‌کنید. پس همین جا توصیه می‌کنیم به هیچ وجه هیچ چهار رقم پشت سر هم از روی شماره کارتتان را به عنوان رمز کارتتان انتخاب نکنید.

فقط تنها کاری که باید بکنید این است که مراقب باشید قانون‌تان را به کسی نگویید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.