پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پویا حسینی از یک سامانه مالی در شرکت کاسپین میگوید / پلتفرم کبالت دغدغه حفاظت از اطلاعات را از بین میبرد
بانکداری باز بهعنوان زیرساخت API برای بانکها، به توسعهدهندگان و شرکتها اجازه میدهد تا بتوانند برنامههای کاربردی و خلاقانه تولید کرده و بر پایه حسابها و تراکنشهای بانکی به مشتریان خدمترسانی کنند. وجود یک پلتفرم امن میتواند بانکداری باز را در مطمئنترین حالت ممکن به هدف برساند.
پلتفرم کبالت در راستای اهداف بانکداری باز در بستری امن و مطمئن و با رعایت پروتکلهای امنیتی اینترنت نظیر OAuth2 زیرمجموعه شرکت تأمین خدمات سیستمهای کاربردی کاسپین است. این پلتفرم در مجموع بهدنبال اهدافی همچون ایجاد ارزش از طریق رابطهای توسعه نرمافزار (API) باز، توانمند ساختن شرکای تجاری در تولید نرمافزار روی پلتفرم باز، یکپارچهسازی محصولات و خدمات در میان پلتفرمهای گوناگون، ایجاد گستردگی بیشتر خدمات تراکنشی به سایر پلتفرمها در راستای ارائه دسترسی، طراحی و ایجاد APIهای فراهمآورنده تأیید صحت، اعتبار و کارکردهای مکانمحور در راستای بهبود مشغولیت کاربران و روابط مشتری و… است. پویا حسینی، مدیر اجرایی پلتفرم کبالت در گفتوگو با راه پرداخت به ارائه نکاتی در مورد این سامانه مالی پرداخته است.
کبالت؛ بانکداری باز با چیدمان دقیق زیرساختها
کبالت بهعنوان پلتفرم بانکداری باز، بیش از سه سال است که معرفی شده و خدمات نوینی ارائه میدهد. این محصول امنیت بالایی دارد و از اطلاعات مشتریان بهخوبی حفاظت میکند.
به گفته پویا حسینی، پلتفرم کبالت دغدغهای از نظر حفاظت از اطلاعات ندارد و در حال بازاریابی است و سرویسهای متعددی که روی این پلتفرم قرار دارد، بهمرور زیرساختهای بهتری برای ارائه خدمات به مشتریان عرضه میکند.
او در مورد تمایز کبالت با سایر پلتفرمهای مشابه میگوید: «ما زیرساختها را خیلی دقیق چیدیم و همین رویه کمک میکند تا خدمات متنوع و باکیفیتی ارائه بدهیم. این سرویسها ابتدا با بانک پارسیان شروع شد، اما با بانکهای دیگر هم صحبت کردیم و سرویسهای آنها را هم به پلتفرم اضافه کردیم. سازمانهای دیگری مانند سازمان شهرداری، عوارض بزرگراهی و… هم با ما وارد مذاکرات شدهاند و سرویس آنها را هم به پلتفرم اضافه میکنیم. همچنین بهعنوان بازوی فنی گروه دادهپردازی پارسیان بهعنوان یکی از میزبانان فعال کنسرسیوم ققنوس، زیرساخت بلاکچین را آماده کردهایم تا در این پلتفرم سرویسهای مبتنی بر بلاکچین را ارائه کنیم.»
سرویسهای استعلامی و اعتبارسنجی متنوع بر بستر پلتفرم کبالت
به گفته حسینی با توجه به اخذ مجوزهای لازم در زمینه ارائه اینگونه سرویسها، توانستهایم سرویسهای متنوعی را در این زمینه بر بستر پلتفرممان ارائه دهیم.
او عنوان میکند: «سرویسهای استعلامی متنوعی روی این پلتفرم قرار گرفته که میتوان از آنها در زمینه چکهای برگشتی، ثبت احوال، اداره پست، اعتبارسنجی مشتری، تسهیلات، خدمات چک و… استفاده کرد.»
او در ادامه توضیح میدهد: «در حال مذاکره با سازمانهای مختلفی جهت ارائه زیرساخت تجمیع سرویسها و ارائه روی پلتفرم کبالت هستیم. یکی از مهمترین برنامههای ما این است که شرایطی فراهم کنیم تا دادهها و خدمات مورد نیاز سازمانها در بستر پلتفرم کبالت قرار بگیرند.»
حفظ دادههای کاربران از اولویتهای ماست
حسینی میگوید: «بحث امنیت اطلاعات و حفظ دادههای کاربران از جمله اهداف و اولویتهای ماست. پلتفرم کبالت این قابلیت را دارد که در سطح کاربر و فینتک انواع محدودیتها، رمزنگاری و… را به اندازه دادههای هرچند اندک بسترسازی کند. ما در بحث مانیتورینگ و توافقنامه سطح خدمات یا SLA هم فعالیتهای کاربردی داشتیم و در بررسیهایی که انجام دادیم، متوجه شدیم نسبت به رقبا خیلی خوب پیش رفتهایم. همچنین بر اساس زیرساختی که در حال حاضر فراهم شده، میتوان انواع سیاستهای گوناگون را بهمنظور حفظ و صیانت از اطلاعات مشتریان فراهم کرد.»
بهدنبال تعامل هستیم
مدیر اجرای واحد تجاری کبالت، در مورد همکاری تعاملی و همافزایی با سایر پلتفرمها تصریح میکند: «برنامه ما همکاری تعاملی با پلتفرمهای دیگر و همافزایی در این زمینه است. در حال حاضر با شرکتهای پیشرو مثل فرابوم و فینوتک همکاری نزدیکی داریم و تبادل خدمات به نحو احسن صورت میگیرد.»
حسینی در ادامه با اشاره به تلاش کبالت برای حرکت در مسیر تعامل بر فرایند اتصال پلتفرمها تأکید میکند و میگوید: «هدف ما این بود که از کمک دوستان بهره ببریم و هر جا نیاز بود به آنها خدمترسانی کنیم. در مورد همه پلتفرمها رویکرد ما همین است و بهدنبال تعامل هستیم.»
زیرساختهای میکروسرویس و کاملاً یکپارچه
به گفته حسینی پلتفرم کبالت قرار است با دو بانک دیگر همکاری جدیدی داشته باشد و این بانکها سرویسهایشان را در بستر پلتفرم کبالت عرضه کنند. البته هنوز این قرارداد نهایی نشده، ولی در حال پیشبرد و قطعیشدن است.
او توضیح میدهد: «ما از همان ابتدا زیرساخت خود را مبتنی بر میکروسرویس طراحی کردیم و با کمک این امکان توانستیم یک سیستم کاملاً یکپارچه و کامل طراحی کنیم. تا امروز از تمامی استانداردهای موجود در زمینه بانکداری باز بهره گرفتهایم تا بتوانیم مطابق با مدلهای روز دنیا پیش برویم. همچنین با توجه به کاملبودن پلتفرم، راهاندازی زیرساخت برای شرکتهایی که نیازمند پلتفرمهای OPEN API هستند، از جمله اهداف مهم ماست.»
تجمیع سرویس گروه پارسیان
حسینی در مورد دیگر فعالیتهای این پلتفرم میگوید: «در حال حاضر، بهدنبال تجمیع سرویسهای شرکتهای گروه بانک پارسیان روی پلتفرم کبالت هستیم تا بتوانیم سرویسهای بسیار متنوعی را در اختیار مشتریانمان قرار دهیم و تاکنون توانستهایم سرویسهای حوزه بیمه را در بستر این پلتفرم راهاندازی کنیم و امیدواریم تا اوایل مهرماه سرویسهای اکثر این شرکتها را در اختیار مشتریانمان قرار دهیم.»
فنیبودن و چابکی مزیت ماست
او در مورد آمادگی زیرساختها برای دستیابی به هدف بیان میکند: «چند مسئله در این راه وجود دارد؛ یکی اینکه ما باید نسبت به نیازهای بازار سریع عمل کنیم و این امر نیازمند داشتن گروه فنی خیلی قوی است تا بتواند سرعت بالایی در پاسخ به نیازمندیهای بازار داشته باشد. همچنین تمامی سرویسهای ما کاملاً بهصورت آزمایشی روی محیط سندباکس بهصورت کاملاً امن قابل ارائه است.»
به گفته حسینی اگر خدمات به شکل مناسبی ارائه شود، هم اعتماد کاربران جلب میشود، هم نیازمندیهایی که وجود دارد، برطرف میشود.
او تصریح میکند: «چالشی که پیش روی ماست، مباحث حقوقی است که گاهی مواقع سد راه ارائه سرویس خواهد شد. با توجه به نگاه جدید حوزه بانکداری باز به بانکداری، گاهی با نگاه سنتی غالب بر بانکداری کشور، دچار تقابل شده و جهت رفع این تقابل نیاز است که نگاه سنتی و محافظهکارانه تغییر یابد که این امر گاهی ما را در مسیر مجابکردن ارائهدهندگان سرویس به تغییر نگاه و ارائه خدمات جدید به مشتریان، با چالش مواجه میکند. خوشبختانه در حال حاضر شرکت کاسپین و پلتفرم کبالت ارتباط بسیار مطلوبی با بانک پارسیان داشته و این امر ایجاد سبد سرویسهای متنوع و سرعت بالای پاسخگویی به نیازهای مشتریان در این حوزه را در اختیار ما قرار داده است.»