راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دفاع زارع‌پور از صلاحیت حضورش در وزارتخانه ارتباطات / از وعده راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تا پرتاب دوباره ماهواره‌ها به فضا

زهرا داستانی/ عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین روز بررسی صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی در دو بخش به سخنان مخالفان خود درباره غیرمرتبط‌بودن رشته تحصیلی‌اش با وزارتخانه ارتباطات و برنامه‌ها و نگاه‌های راهبردی‌اش درباره فضای مجازی، صنعت فضایی، شبکه ملی ارتباطات و قطع اینترنت پاسخ داد.   

به گزارش راه‌ پرداخت، در روز دوم بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس شورای اسلامی پس از ایراد سخنان مخالفان و موافقان در صحن، نوبت به عیسی زارع‌پور رسید تا به دفاع از خود بپردازد.

زارع‌پور سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را با معرفی خود آغاز کرد و دلیل آن را رد برخی ادعاها درباره خود خواند. او خود را فردی انتقادپذیر معرفی کرد که در هر موقعیتی به نقد نخبگان توجه می‌کند.

وزیر پیشنهادی با بیان اینکه در صورت وزیر شدنش صدای مناطق محروم در کابینه دولت سیزدهم خواهد شد، گفت: «این حقیر متولد 1359 شهرستان اسلام‌آباد شرق استان کرمانشاه هستم که تمام رشد خود را در همین منطقه محروم داشتم.»

او با اشاره به مرتبط‌بودن رشته تحصیلی خود با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «من عضو هیئت علمی گروه شبکه‌های رایانه‌ای دانشکده مهندسی رایانه دانشگاه علم و صنعت هستم. تحصیلاتم را در همین رشته در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری گذرانده‌ام. دو دوره پسادکتری را نیز در حوزه نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا پشت سر گذاشته‌ام.»

زارع‌پور در ادامه به سابقه راه‌اندازی و تأسیس و اداره مرکز توسعه فناوری‌های اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در کارنامه‌ کاری خود اشاره کرد و گفت: «تمام دغدغه‌های نمایندگان در حوزه فناوری اطلاعات به‌خصوص سامان‌دهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را درک می‌کنم، چراکه در زمان مدیریت مرکز توسعه فناوری‌های اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال من نیز همه این دغدغه‌ها را داشتم.» 

وزیر پیشنهادی همچنین، شکل‌گیری و راه‌اندازی صدها شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید محتوای دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صادرات بیش از 20 میلیون دلار نرم‌افزارهای فرهنگی در سال 1390 را از جمله اقدامات خود در دوران مدیریت‌های پیشین برشمرد.

او همچنین اعلام کرد که به‌عنوان یک جوان گام دومی آماده‌ است تا تجربه 15ساله تخصصی و اجرایی خود را در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات به کار گیرد و همه ظرفیت‌های این فناوری مهم و سرنوشت‌ساز را در کشور فعال کند. جایگاه نظام جمهوری اسلامی را در این فضا ارتقا دهد و ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی رقم زند.

زارع‌پور در ادامه با بیان اینکه اکنون فناوری اطلاعات به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده، گفت: «بیش از ۵۰ میلیون کاربر در شبکه‌های اجتماعی و ۳۵ میلیون بازیکن حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای در فضای مجازی حضور دارند. پس دیگر نمی‌توان بدون فضای مجازی کارهای روزمره را پیگیری کرد. فناوری در اعماق زندگی مردم نفوذ کرده است. اگر برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه نداشته باشیم، قطعاً دچار آسیب خواهیم شد.»

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، فناوری را شمشیر دولبه‌ خواند و گفت: «به‌عنوان یک کارشناس می‌گویم که فرصت‌های فضای مجازی بیشتر از آسیب‌های آن است که باید نگاه فعال و آینده‌نگر به آن داشته باشیم.»

او همچنین در بخش دوم صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌هایش برای چهار سال وزارت خود در کابینه دولت سیزدهم گفت: «ما با بررسی اسناد بالادستی و خصوصاً مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی، برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و از نظرات کارشناسی که درباره آن داده شد، نهایت استفاده را بردیم.»

زارع‌پور با بیان اینکه فناوری، سبک حکمرانی در دنیا و نیز نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده، گفت: «دیگر ابزار فیزیکی، مرزها را مشخص نمی‌کنند و عصر، عصر پلتفرم‌هاست و آنها مرزها را جابه‌جا کرده‌اند. اکنون پلتفرم‌ها و تعداد کاربران مشخص می‌کنند که کشورها و مردم چطور باید فکر و چه ابزاری نصب کنند. یادمان نمی‌رود حدود دو سال قبل بود که یک نرم‌افزار شبانه از روی میلیون‌ها گوشی هموطنان ما پاک شد. این نشان می‌دهد ما اختیاری در این فضا نداریم و از ظرفیت‌های آن برای حکمرانی غفلت کرده‌ایم.»

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توانایی جوانان در طراحی و راه‌اندازی پلتفرم‌های داخلی افزود: «در مقوله خریدوفروش و حمل‌ونقل اینترنتی، پلتفرم‌هایی داریم که شهروندان را از نمونه خارجی بی‌نیاز کرده است. آیا نمی‌توانستیم در حوزه‌های دیگر گام برداریم؟ قطعاً می‌توانستیم. تجربه یک دهه گذشته نشان داده اگر در این فضا مواجهه فعال نداشته باشیم، همچنان تحت تأثیر شبکه‌های خارجی قرار می‌گیریم. امیدواریم با تکیه بر جوانان انقلابی بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.»


شبکه ملی اطلاعات را ظرف چهار سال تکمیل می‌کنیم


وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم را‌ه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را از برنامه‌های اصلی خود در دوره وزارتش عنوان کرد و افزود: «20 سال است که می‌خواهیم طرح شبکه ملی اطلاعات را اجرا کنیم، اما به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متأسفانه شبکه ملی اطلاعات را به‌غلط به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی و اینترنت جا انداخته‌اند.»

او راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را از افتخارات کشورها دانست و گفت: «راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به هیچ‌وجه به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی اینترنت نیست. مسئله این است که چرا برای ارسال یک پیغام، بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این پیغام باید از کشور خارج شود و به کشورهای آلمان و آمریکا برود و دوباره این مسیر را طی کند و به دست مخاطب برسد؟ عدم استفاده از شبکه ملی اطلاعات باعث می‌شود که ما هم هزینه پهنای باند بین‌‌الملل را بپردازیم و هم امنیت‌مان به مخاطره افتد و استقلال‌مان دچار خدشه ‌شود. اگر روزی اتفاقی رخ دهد و اینترنت قطع شود، کل خدمات داخلی کشور از کار می‌افتد، این به هیچ‌وجه منطقی نیست.»

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «ما شبکه ملی اطلاعات را به این معنی که شبکه‌ای داشته باشیم که بتوانیم از آن برای تمام امور کشور بهره ببریم، راه‌اندازی خواهیم کرد. راه‌اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی کشور به هیچ‌وجه به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست. شبکه ملی اطلاعات لایه‌های مختلفی دارد، در محضر نمایندگان می‌گویم که در سقف زمانی چهار سال شبکه ملی اطلاعات را بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که بعد از ۱۰ سال، سال گذشته تازه تکلیف دستگاه‌ها در آن مشخص شده، به سرانجام خواهیم رساند.»

او همچنین وعده داد که تا پایان سال 1401 دسترسی کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت فراهم شود.

زارع‌پور همچنین یکی از برنامه‌های خود را افزایش ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور عنوان کرد و افزود: «ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور (شبکه مادر) اکنون ۳۰ ترابیت بر ثانیه و در حال اشباع‌شدن است، امیدواریم ظرف مدت دو سال ظرفیت آن را دوبرابر کنیم تا مشکلی برای تبادلات الکترونیکی در کشور به وجود نیاید.»

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم دسترسی ۸۰ درصد خانواده‌ها به شبکه ثابت ارتباطی را از دیگر اهداف خود عنوان کرد و گفت: «قصد داریم سهم ۳۰ درصدی ترافیک داخلی کشور را به ۷۰ درصد برسانیم. ما از ظرفیت موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی به‌عنوان هاب منطقه‌ای «انتقال داده» در گذشته، غفلت کردیم. ظرف مدت کوتاه دو سال این ظرفیت را احیا خواهیم کرد تا بتوانیم موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه را به‌عنوان یک موقعیت راهبردی حفظ کنیم.»


ارتقای ۳۰رتبه‌ای در شاخص‌های جهانی


او با گلایه از الکترونیکی‌نشدن خدمات دولتی و ایجاد مشکل برای مردم گفت: «با وجود تمام زحماتی که در دولت‌های گذشته کشیده شده و جای تقدیر و تشکر دارد، اما هنوز مردم برای دریافت بسیاری از خدمات باید بارها به ادارات مختلف مراجعه حضوری داشته باشند. با وجود ابتکاراتی که در دو سال اخیر با تشکیل شورای اجرایی فناوری اطلاعات در کشور رخ داده، اما هنوز جایگاه ما در شاخص‌های جهانی مطلوب نیست. کشور از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در جهان رتبه ۸۹ و از نظر کیفیت رتبه ۱۱۸ را دارد که باید با کارویژه‌ای که برنامه‌ریزی شده، این شاخص را ارتقا بدهیم.»

وزیر پیشنهادی ارتباطات بیان کرد: «من با یک دهه تجربه در الکترونیکی‌کردن خدمات و شناخت موانع آن می‌گویم در سقف زمانی چهار سال و تعامل با تمامی بخش‌های دولت، تمامی خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی کرده و آن را از طریق یک درگاه واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد و در مدت ۴ سال، جایگاه ایران در شاخص‌های جهانی را ۳۰ پله ارتقا خواهیم داد.»


سهم فناوری در اقتصاد کشور را به ۱۰ درصد می‌رسانیم


زارع‌پور با بیان اینکه می‌توان سهم پنج‌درصدی کنونی بخش فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور را ظرف مدت چهار سال حداقل به ۱۰ درصد رساند، گفت: «همچنین می‌توان از طریق فناوری اطلاعات، میلیون‌ها شغل ایجاد کرد. اکنون جوانانی در کشور هستند که از راه دور برای شرکت‌های خارجی پویانمایی و نرم‌افزار تولید می‌کنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی دارند. می‌توانیم این ظرفیت را در داخل کشور برای آنها ایجاد کنیم تا علاوه بر ارزآوری، نخبگان هم در داخل کشور بمانند.»


مردم در فضای مجازی بی‌پناه مانده‌اند


وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانان خود هستند. من در کمیسیون‌های تخصصی برگزارشده اعلام کردم در همان کشورهایی که این فناوری تولید شده، ابزارهایی برای مدیریت کودکان در فضای مجازی توسط خانواده‌هایشان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که ما مردم را در فضای مجازی بی‌پناه گذاشته‌ایم.»

او تأکید کرد: «در صورتی که به‌عنوان وزیر ارتباطات رأی بیاورم، حتماً این مسئله و نگرانی را برای خانواده‌ها حل خواهم کرد. ما در دوره تحولی وزارت ارتباطات، کاربران را جزئی از تصمیمات خود می‌دانیم و دغدغه‌های آنها دغدغه ما خواهد بود. بحث حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم در این فضا بسیار مهم است. چرا باید یک پلتفرم خارجی اکانت میلیون‌ها ایرانی را با مشکل روبه‌رو کند، این مسئله را سامان خواهیم داد.»


حوزه فضایی را به ریل شتابان گذشته بازمی‌گردانیم


او ارتقا و توسعه صنعت فضایی را یکی از اقدامات و برنامه‌های خود در وزارت ارتباطات عنوان کرد و با گلایه از توقف این صنعت در دولت پیشین گفت: «اگر ۱۰ سال قبل همان مسیر قبلی در حوزه فضایی را ادامه می‌دادیم، اکنون نباید نگران منظومه ماهواره‌ای می‌بودیم که قرار است دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فعال کند و خودمان می‌توانستیم حرفی برای گفتن در این فضا داشته باشیم. حکمرانی فضای دیجیتال از جمله برنامه‌های من در این حوزه است.»

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را حوزه پرغصه‌ای در ایران خواند و گفت: «همان‌طور که می‌دانید، صنعت فضایی جزء سه صنعت اقتدارساز برای کشورهاست که در چند سال اخیر به‌دلیل نگاه سیاست‌زده‌ای که حل مشکلات را در بیرون از مرزها دنبال می‌کرد، این صنعت به محاق رفته و ظرفیت‌های آن روبه‌افول است.»

زارع‌پور خاطرنشان کرد: «هنوز خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی با پرتابگرهای ایرانی در دهه ۸۰ به یادمان مانده است. اما این روند شتابان در سالیان اخیر متوقف و حتی روند آن معکوس شده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از ظرفیت‌هایی که داشتیم، دچار آسیب شده است. اگر همان روند شتابان دهه ۸۰ ادامه پیدا می‌کرد، امروز ما صاحب منظومه‌های ماهواره‌ای برای دسترسی به شبکه جهانی بودیم.»

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بازگرداندن حوزه فضایی به ریل گذشته را از جمله برنامه‌های خود خواند و افزود: «با بهره‌گیری از ظرفیت فعالان و نخبگان حوزه فضای مجازی و سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خود برمی‌گردانیم. از همین تریبون از دانشمندان حوزه فضایی می‌خواهم لباس رزم علمی بر تن کنند تا جمهوری اسلامی به قدرت جهانی تبدیل شود.»

او با اشاره به تجربه‌های موفق کشور در خودکفایی در حوزه هسته‌ای و موشکی گفت: «تجربه نشان داده که جوانان می‌توانند خواستن‌ها را به توانستن تبدیل کنند. با تکیه بر جوانان نخبه کشور فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را تحقق خواهیم بخشید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.