راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات در مجلس چه گفتند؟

مجلس شورای اسلامی در نشست عصر امروز 30 مردادماه و بعد از اتمام بررسی برنامه دولت سیزدهم، به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی به‌ترتیب حروف الفبا پرداخت. پس از اتمام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش، مجلس صلاحیت عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات‌ و فناوری‌ اطلاعات را بررسی کرد.

بر اساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس قبل از صحبت‌های موافقان‌ و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت شد.سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی تا حدی منطبق است با وزارت زارع‌پور موافقت کرد.

همچنین سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از موافقت اعضای این کمیسیون با عیسی زارع‌پور برای تصدی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد. در ادامه مشروحی از نظرات نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را می‌خوانید.


زارع‌پور فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی ندارد


عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است زارع‌پور از ظرفیت اقتصاد و فضای ارتباطات اطلاعی ندارد و این حوزه با حوزه فناوری قوه قضائیه متفاوت است.
حسین حاتمی در نشست علنی نوبت دوم امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «او در زمان تصدی معاونتی در وزارت ارشاد با تندروی باعث عدم دریافت مجوز از سوی بسیاری از کسب‌وکار‌های مجازی شد که تعطیلی آنها را در پی داشت.»

حاتمی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی با همه حواشی‌اش بخشی از زندگی روزمره مردم است، گفت: «او به پلتفرم‌ها هیچ اعتقادی ندارد و در هیچ فضای مجازی عضو نیست و برنامه‌هایش نیز صرفاً ابعاد پژوهشی داشته و عملی نیست.» حاتمی در ادامه بر ضرورت استفاده از ظرفیت اقتصاد در فضای ارتباطات که وزیر پیشنهادی اطلاعی از آن نداشته یا در برنامه‌های خود از آن نام نبرده است، اشاره کرد.

به گفته حاتمی مزیت‌های فناورانه وزارت ارتباطات با دایره عمل حوزه فناوری قوه‌ قضائیه تفاوت دارد و این موضوع نباید ملاکی بر تصدی این وزارتخانه شود؛ ضمن اینکه برنامه‌های زارع‌پور فاقد اهداف کیفی و کمی بوده و قابلیت ارزش‌گذاری ندارد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «مسائل جاری و حاشیه‌ای وزارت ارتباطات، مشکل کارمندان و کارکنان روستایی و همچنین شرح وظایف مخابرات هیچ جایگاهی در برنامه‌های او ندارد. همچنین تعدد تصمیم‌گیران در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات که باعث بروز مشکل شده، در برنامه او نبوده و برای حل مشکلات دفاتر پیشخوان ـ برای مثال مشکل ۵۷۰ دفتر آذربایجان شرقی ـ برنامه‌ای ذکر نشده است.»
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان با اشاره به کلاهبرداری‌های اخیر برخی پلتفرم‌ها و تعطیلی آنها نظیر روبیکا خاطرنشان کرد: «وزیر پیشنهادی برنامه‌ای کاربردی برای جلوگیری از تخلف برنامه‌های ایرانی ارائه نکرده است.»


زارع‌پور راه‌حل عملیاتی ندارد


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه زمان‌بندی برای دستیابی به اهداف مورد نظر در شبکه ملی اطلاعات تعیین نشده است، گفت: «برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات فقط به بیان چالش‌ها پرداخته است.»

علی‌اصغر عنابستانی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: «زارع‌پور جوان انقلابی است و باید از رئیس‌جمهور به خاطر معرفی وزرای جوان به مجلس تشکر کرد. او همچنین برنامه جامعی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حکمرانی در فضای دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و دولت هوشمند و همچنین شتاب‌دهی به فضای مجازی دارد.»

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «اشکال اساسی وارده به برنامه پیشنهادی آقای زارع‌پور در مورد شبکه ملی اطلاعات این است که او تنها به چالش‌های این حوزه و پیشنهاد راهبرد‌ها و حل آنها اشاره کرده و راه‌حل عملیاتی در برنامه‌هایش ارائه نشده است.»

به گفته عنابستانی، زارع‌پور باید مشخص کند دقیقاً تا چه زمانی شبکه ملی اطلاعات را که زیرساخت اصلی ارتباطات بوده و مورد مطالبه چندین‌ساله رهبر معظم انقلاب است، ایجاد خواهد کرد.

او ادامه داد: «در برنامه‌های وزیر پیشنهادی عنوان شده که شبکه ملی اطلاعات در افق ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد، سؤال این است آیا ما باید تا سال ۱۴۰۴ منتظر بمانیم یا برنامه‌ها بلافاصله بعد از وزارت ایشان آغاز خواهد شد.»

این نماینده مجلس معتقد است اهداف کمی باید در توسعه شبکه ملی اطلاعات مشخص شده و سال به سال هدف‌گذاری شود تا نمایندگان بتوانند مطالبه‌گری داشته باشند، وگرنه این طرح ملی نیز مانند ۱۵ سال گذشته اجرایی نخواهد شد.

او ادامه داد: «وزیر پیشنهادی در برنامه خود در مورد طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی اظهارنظر نکرده و متأسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات، ابتکار عمل نداریم و دارای هیچ پلتفرم، سیستم‌عامل یا سخت‌افزاری نیستیم.»

عنابستانی با انتقاد از اینکه طی سال‌های گذشته از نوآوران در این عرصه نیز هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفته، اضافه کرد: «متأسفانه فقط با چند کپی ناشیانه از نرم‌افزار‌های خارجی که بدون حمایت دولت نیز بوده، تلاش کردیم در این عرصه تأثیرگذار باشیم که بدون نتیجه بوده است.» به گفته این نماینده زارع‌پور باید مشخص کند که چطور می‌خواهد از کاربران فضای مجازی حمایت و محافظت کند.

او یادآور شد: «با توجه به ورود فناوری‌های جدید از جمله اینترنت ماهواره‌ای و اینترنت 5G، وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که چه برنامه‌ای برای مواجهه با این فناوری‌ها دارد.» به عقیده این نماینده مجلس متأسفانه طی سالیان گذشته بسیاری از دستاورد‌های ما در حوزه فضایی نادیده گرفته شده و درمی‌یابیم که باید به این حوزه بیشتر توجه کنیم.»

او درباره واگذاری شرکت مخابرات و مشکلات فراوان ایجادشده پس از این واگذاری، تصریح کرد: «زارع‌پور باید برنامه خود را برای حل این مشکل ارائه دهد.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: «متأسفانه تلفن ثابت روستایی کاملاً رها شده و وزیر پیشنهادی باید مشخص کند که این مسئله را تا چه زمانی می‌خواهد سامان‌دهی کند. همچنین اینترنت روستایی باید با یک زمان‌بندی، برنامه‌ای توسعه‌ای داشته باشد.»


زارع‌پور جوان آسانسوری نیست


مالک شریعتی نیاسر در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات در ادامه سخنان عنابستانی و خطاب به او گفت: «مباحث انتقادی که نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده، احتمالاً درباره عملکرد دولت روحانی و وزارت دوران آقای جهرمی بوده که آنها را به آقای زارع‌پور گفتند.»

او با بیان اینکه پیشنهاد زارع‌پور به‌عنوان وزیر ارتباطات مایه پیشرفت و افتخار است، ادامه داد: «جوانی از خطه مقاومت و شهیدپرور کرمان به‌عنوان وزیر ارتباطات پیشنهاد شده که عامل پیشرفت این وزارتخانه خواهد بود؛ چراکه جوانی نخبه است.»

 به گفته نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از نقاط مثبت زارع‌پور، ارتباطش با بدنه اپراتورهای مخابراتی کشور و در حوزه تلکام است. 

او گفت: «در شبکه ملی اهدافی با شاخص رسیدن به پهنای باند ٢۵ مگابیت مطرح است که امروز با آن بسیار فاصله داریم. همچنین تحقق افزایش رضایت‌مندی مردم در گرو افزایش کیفیت خدمات است که با توسعه دیتاسنتر، افزایش پهنای باند، تکمیل فیبر نوری و توسعه سرویس‌های پایه مانند موتور جست‌وجوی بومی محقق می‌شود.»

 او با تأکید بر موضوع راه‌اندازی و توسعه دولت الکترونیکی گفت: «توسعه دولت الکترونیکی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه وقتی دولت وعده و برنامه فسادستیزی می‌دهد، این اقدام جز با شفافیت محقق نخواهد شد که راهکار شفافیت هم راه‌اندازی و توسعه دولت الکترونیکی است که زارع‌پور در این زمینه در قوه قضائیه عملکرد خوبی داشته، به‌طوری که با اقدامات انجام‌شده در شرایط کرونا باعث کاهش مراجعه حضوری مردم شده‌ است.»

شریعتی نیاسر معتقد است تسلط زارع‌پور بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از نقاط قوت او در کارنامه اجرایی‌اش محسوب می‌شود.

به گفته عضو کمیسیون انرژی، چالش امروز و فردای کشور بحث فناوری است و باید دست برتر در حوزه  فناوری داشته باشیم و اگر در حوزه تلکام نتوانیم به استانداردها دست یابیم، محکوم به پسرفت هستیم.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه زارع‌پور به حوزه شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات مسلط است، گفت: «از جمله عملکرد وزیر پیشنهادی در این حوزه ایجاد مرکز فرهنگ دیجیتال است.» 

 به گفته این نماینده مجلس در حالی که سهم اتصال دیجیتال نسبت به تولید ناخالص داخلی در دنیا حدود ٢۵ درصد است، این عدد در ایران به  ۵ درصد می‌رسد که با توجه به توانایی‌های زارع‌پور می‌توانیم رشد ٢.۵ برابری این عدد را مطالبه کنیم.

نماینده استان تهران با بیان اینکه متأسفانه یکی از عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه در دولت قبل، تعطیلی فناوری فضایی بود، اظهار داشت: «زارع‌پور با استفاده از توان و تخصص داخلی می‌تواند این خلأ را پوشش دهد و عقب‌ماندگی‌های فناوری فضایی را جبران کند.»

شریعتی نیاسر با تأکید بر کنترل فضای مجازی گفت: «کنترل فضای مجازی زمانی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که رهبری در این‌باره فرموده‌اند، اگر مسئولیت رهبری را عهده‌دار نبودند، حتماً مدیریت و کنترل فضای مجازی را عهده‌دار می‌شدند.»

او ادامه داد: «هرچند وزیر گذشته با وعده کنترل فضای مجازی از مجلس رأی اعتماد گرفت، اما خلف وعده کرد و امروز فضای مجازی کاملاً رها شده و متأسفانه صاحب ندارد و دولت گذشته از این مسئولیت شانه خالی کرد، اما وزیر پیشنهادی این وعده را داده که هم مسئولیت سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری فضای مجازی را بپذیرد و خدمات پیشرفته با توجه به سنین مختلف مصرف‌کننده فضای مجازی ارائه دهد.» به گفته شریعتی نیاسر، زارع‌پور جوان آسانسوری نیست و مسئول و مدیری عملگراست.


زارع‌پور برنامه‌های خوبی برای امنیت فضای مجازی دارد


مصطفی طاهری در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مزیت‌های فردی و جمعی برنامه‌های این وزیر پیشنهادی گفت: «معیارهای من برنامه، کارنامه و صحبت‌های او بوده است. تحصیلات زارع‌پور در تمامی مقاطع تا فوق دکتری مرتبط با حوزه ارتباطات بوده است.»

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ادامه داد: «وزیر پیشنهادی ارتباطات بعد از عضویت در هیئت علمی دانشگاه با استادان و دانشجویان و نخبگان همچنان در ارتباط است. او در حوزه سوابق اجرایی نیز اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی انجام داده است. در بحث سیاست‌گذاری نیز عضو کمیسیون راهبردی شورای فناوری اطلاعات بوده است. همچنین بخشی از اقدامات اجرایی او مرتبط با بحث محتوا، از جمله مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت ارشاد و رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.»

طاهری با اشاره به موضوع ایران هوشمند در برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: «این حوزه بسیار گسترده بوده و تنها بر عهده یک وزارتخانه نیست. بر این اساس زارع‌پور در برنامه‌های خود برای اجرای این موضوع درخواست اختیارات بیشتری در قالب اصل ۱۲۷ داشته تا حکمرانی داده و دیجیتال را در تمام دولت جاری کند. در بحث دولت الکترونیکی در میان حدود ۱۹۰ کشور، ما جایگاه ۱۸ را داریم که نشان از یک عقب‌ماندگی جدی در این حوزه دارد و نیاز به یک کار جمعی برای رفع این مشکل وجود دارد.»

به گفته طاهری 32 سامانه پایه در حوزه دولت الکترونیکی وجود دارد که بخشی از آنها دارای ایراداتی است، بنابراین نیاز به اقدامات تخصصی و کمک‌های مشورتی برای رفع مشکلات و راه‌اندازی این سامانه‌ها وجود دارد.

او معتقد است با توجه به اختیارات و فهم زارع‌پور از این موضوع و طرح مجلس در خصوص تبادل و مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، امید می‌رود تا حکمرانی دیجیتال و داده‌ها در کشور رشد چشم‌گیری پیدا کند.

طاهری تصریح کرد: «اگر این بخش از اقدامات توسط وزیر پیشنهادی ارتباطات صورت بگیرد، به‌طور حتم شفافیت در بخش اقتصادی از جمله جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی و مبارزه هوشمند با فساد اقتصادی، توزیع یارانه‌ها و نیز بسط عدالت، هوشمندانه و درست اجرا خواهد شد.»

عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه زیرساخت ارتباطی و مخابرات بر مبنای محصولات داخلی و بومی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار کرد: «سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیارد گوشی‌ هوشمند به کشور وارد شده و به همین میزان نیز تبلت، مودم‌ و دیگر ابزارهای ارتباطی مورد نیاز برای وزارت ارتباطات و مخابرات وارد کشور شده است. بنابراین یکی از الزامات کلیدی برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه زیرساخت ارتباطی است که متأسفانه توجه چندانی از سوی وزارت ارتباطات به آن نشده است.»

از نگاه نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم، شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌ها یکی از مسائل مهمی است که در سخنان و برنامه‌های زارع‌پور به چشم می‌خورد.

او در این‌باره گفت: «رشد شبکه ملی اطلاعات این چندساله نامتوازن بوده و حدود ۴۰ تکلیفی که از سوی شورای عالی در طرح کلان معماری بر عهده وزارت گذاشته شده، مختص رشد همین شبکه است که برای اجرای ۱۳ تکلیف باقی‌مانده نیز به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری نیاز است و وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تمامی این برنامه‌ها را به‌صورت جدی پیگیری کند.»

او بیان کرد: «علاوه بر زیرساخت‌ها که تکلیف اصلی حوزه وزارت ارتباطات است، در بحث امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی نیز برنامه‌های خوبی توسط زارع‌پور ارائه شده است. در موضوع اقتصاد دیجیتال نیز وزیر پیشنهادی ارتباطات قول افزایش ۲۵۰درصدی داده و در خصوص محتوا در فضای مجازی نیز برای دغدغه‌های خانواده‌ها مانند حفاظت از کودکان و نوجوانان در این فضا برنامه‌های خوبی ارائه کرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.