راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تراکنش‌های الکترونیکی غیر حضوری را ساده کنید

[حامد منصوری | مدیرعامل شرکت آسان پرداخت]

هر مقدار در راستای گسترش و ارتقای فرهنگ، ابزارها و زیرساخت‌های استفاده از روش‌های بانکداری الکترونیکی در جامعه، سرمایه گذاری شود، در کوتاه و بلند مدت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و صرفه جویی‌های هنگفتی نیز به دنبال دارد. تردیدی وجود ندارد که طی سال‌های اخیر خدمات بانکداری الکترونیکی در ایران با سرعت بسیاری در میان کاربران رواج یافته است. این رشد سریع را می‌توان به وضوح در افزایش چشمگیر تعداد دارندگان کارت‌های بانکی، تعداد دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های خرید فروشگاهی مشاهده کرد.

باز هم تردید در این وجود ندارد که افزایش گستره نفوذ ابزارهای بانکداری الکترونیکی در ایران توانسته است طی سال‌ها پیامدهای بسیار مثبتی برای اقتصاد، اجتماع و حتی محیط زیست کشورمان به ارمغان بیاورد. نمونه بسیار عینی این تأثیرگذاری را می‌توان در ماجرای پرداخت یارانه‌های نقدی دید؛ یک لحظه تصور کنید که سامانه واریز و دریافت یارانه‌ها از طریق خودپردازها و کارت‌های بانکی فراهم نبود! آیا اساسا در آن صورت پرداخت یارانه نقدی با مراجعه حضوری تک تک یارانه بگیرها به شعب بانک‌ها شدنی بود؟!

شاهد دیگری بر تأثیرگذاری ابزارها و روش‌های بانکداری الکترونیکی را می‌توان در نسبت ارزش انتقال وجوه یا همان دریافت و پرداخت‌ها مشاهد کرد؛ بنا بر آمارهای ارائه توسط بانک مرکزی در پایان سال 91 تنها 5 درصد وجه انتقال یافته در جامعه به صورت پول نقد اعم از اسکناس و… بوده است. معنای این آمار این است که 95 درصد ارزش مبالغ جابه جا شده با استفاده از ابزارهای بانکی الکترونیکی بوده است.

بر همین مبنا می‌توان این گونه نتیجه گرفت که هر مقدار در راستای گسترش و ارتقای فرهنگ و ابزارها و زیرساخت‌های استفاده از روش‌های بانکداری الکترونیکی در جامعه، سرمایه گذاری شود، در کوتاه و بلند مدت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و صرفه جویی‌های هنگفتی نیز به دنبال دارد.

در این راستا اما توجه به چند نکته ضروری می‌نماید؛ نخست اینکه تمرکز اصلی در فرهنگ‌سازی برای بانکداری الکترونیک و بسترآفرینی باید بر روش‌های غیر حضوری باشد.

بررسی آمار تراکنش‌های الکترونیکی اعم از پایانه‌های فروشگاهی، خوپردازها، اینترنتی و موبایلی طی سه ماهه نخست سال جاری به روشنی گویای این واقعیت است که سهم تراکنش‌های غیرحضوری یعنی اینترنتی و موبایلی در مقایسه با سایر تراکنش‌ها مانند پایانه‌های فروشگاهی و خودپردازها که نیازمند حضور کاربر در محل پایانه یا خودپرداز است، به میزان معناداری کمتر است. به این اعتبار می‌توان نتیجه گرفت که با وجود افزایش قابل توجه تراکنش‌های الکترونیکی و غیر نقد، به معنای تراکنش‌هایی که انجام آنها نیازمند داد و ستد وجه نقد نیست، همچنان بسیار از تراکنش‌ها با حضور فیزیکی کاربران در محل پایانه‌های فروشگاهی، خودپردازها و… انجام می‌گیرد.

به این ترتیب درست است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های تراکنش‌های نقدی با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اما حضوری کاهش می‌یابد اما هزینه این روش‌ها همچنان از روش‌های غیر حضوری مانند انجام تراکنش با استفاده از تلفن‌همراه و اینترنت بیشتر است.

از این رو لازم به نظر می‌رسد مسئولان با فراهم آوردن زیرساخت‌های فنی، مجوزهای قانونی و بهبود فضای کسب و کار در حوزه بانکداری همراه برای شرکت‌های پی‌اس‌پی، اینترنت بانک و… زمینه افزایش و تسهیل استفاده از روش‌های تراکنش‌های الکترونیکی غیر حضوری را فراهم آورند.

منبع: تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.