راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی موضوع روبیکا در دستور کار پلیس فتا / طبق قانون جرائم رایانه‌ای روبیکا مجرم است

در دوره‌ای تلویزیون را در هر ساعتی که روشن می‌کردیم، تبلیغات سوپر اپلیکیشن روبیکا را می‌دیدیم. شبکه سه درباره امکانات آن صحبت می‌کرد. برنامه خندوانه با تبلیغ جوایز، مردم را به استفاده از روبیکا تشویق می‌کرد. برنامه مردمی فوتبال برتر هم به هواداران پیشنهاد می‌کرد، در نظرسنجی‌های فوتبالی روبیکا شرکت کنند و امتیاز بگیرند.

انحصار تبلیغات صداوسیما، نتوانست طمع روبیکا را برای دیده شدن از بین ببرد. روبیکا این بار برای افزایش تعداد کاربرانش، با استفاده از اطلاعات شخصی افراد در سایر اپلیکیشن‌ها، صفحه‌هایی جعلی ساخت و بعد در اطلاعیه اعلام کرد: «در تمام اپلیکیشن‌های پرمخاطب، صفحات جعلی با تصویر و شناسه دیگران وجود دارد و این امر در پلتفرم روبیکا با بیش از ۴۷ میلیون کاربر یکتای رجیستر شده، وجود ۷.۶ میلیون کانال در پیام‌رسان روبیکس و ثبت بیش از ۹ میلیون صفحه در شبکه اجتماعی روبینو توسط کاربران اجتناب‌ناپذیر است.»

روبیکا حتی در جایگاه دفاع و توجیه هم از تبلیغ اپلیکیشن خود دست نکشید. اطلاعیه روبیکا به‌قدری توجیه‌ناپذیر بود که نتوانست آن را تبرئه کند و درنهایت ساترا مجوز صوت و تصویر روبیکا را به دلیل تخلفات گسترده باطل کرد.

 پرونده‌های روبیکا در مورد تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت و گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران شک‌ها را به‌یقین تبدیل می‌کند.

 ساخت صفحات جعلی برای کاربران اینستاگرام تا حدی آن‌ها را خشمگین کرده است که به پلیس فتا مراجعه کرده  و  خواستار پیگیری قانونی سرقت هویتشان شده‌اند. معاونت اجتماعی پلیس فتا نیز با صدور اطلاعیه‌ای به مردم وعده پیگیری این مسئله را  داد و اعلام کرد: «مستند بر رصدهای صورت گرفته و گزارشات متعدد مردمی به پلیس فتا از سوی کاربران عادی و تعداد زیادی از چهره‌های مطرح‌شده هنری و ورزشی مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و ایجاد حساب کاربری بدون اطلاع و اجازه افراد، کلیه موارد و تخلفات مربوطه هم‌اکنون در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح‌شده است. در این رابطه، ضمن استخراج ادله دیجیتال مرتبط با تخلفات صورت گرفته مراتب در حال پیگیری است و نتیجه اقدامات متعاقباً اعلام خواهد شد.»

طبق ماده ۱۲، قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به‌طور غیرمجاز داده‌های دیگری را برباید، حتی اگر عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد. مجرم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.