پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آشنایی با محصول استعلامات سامانه پنجره واحد سرمایهگذاری خوزستان
سمیه منجزی، کارشناس امور تحلیل محصول پنجره واحد سرمایهگذاری استان خوزستان فناپ / سامانه پنجره واحد سرمایهگذاری خوزستان باهدف ایجاد بستر مناسب، تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای سرمایهگذاری و برای ایجاد زیرساختهای لازم بهمنظور جذب سرمایهگذاران در استان خوزستان طراحیشده است. این سامانه الکترونیکی، درگاه واحدی برای مراجعه متقاضیان داخلی و خارجی سرمایهگذاری (بر مبنای single automated system باقابلیتintegrate ) است که با ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاههای اجرایی استان، پاسخگویی متمرکز به متقاضیان و سرمایهگذار در تمامی مراحل ایجاد کسبوکار و توسعه آن، در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود.
برای اجرای این پنجره واحد بهطورکلی ۳۶ دستگاه اجرایی با ۲۴۶ فرآیند صدور مجوز شناساییشده است که این فرآیندها شامل ۱۸۱ فرآیند در صدور مجوز، ۳۹ فرآیند در پاسخ به استعلامات و ۲۶ فرآیند در موافقت با تأمین زیرساخت است.
پیش از استقرار سامانه پنجره واحد خوزستان
تا پیش از استقرار سامانه پنجره واحد خوزستان، انجام استعلامات در استان به روشهای سنتی و حضوری توسط سرمایهگذار و در شبکه دولت انجام میشد که منجر به طولانی شدن زمان اخذ استعلامات، مراجعه متقاضی به چندین دستگاه اجرایی مختلف و عدم رضایت اربابرجوع، عدم دقت و سرعت در پاسخگویی، انجام استعلامات چندگانه و تکراری، و عدم هماهنگیهای لازم بین دستگاههای اجرایی میشد.
پس از استقرار سامانه پنجره واحد خوزستان
در سامانه پنجره واحد سرمایهگذاری خوزستان، فرآیند استعلامگیری از دستگاههای اجرایی مختلف برای سرمایهگذاران انجام میشود و دیگر نیازی به تردد سرمایهگذاران و صرف چندین ماه برای انجام استعلام از دستگاههای مختلف نیست؛ محصولی که تحت عنوان (استعلام دستگاههای اجرایی) تولیدشده است، قابلیتها و روشهایی را پوشش میدهد که بیشترین نیازسنجیها جهت انجام هر چه کاملتر استعلامات بین دستگاهی بر روی آن انجامشده و به بخش بزرگی از نیازمندیهای کاربران پاسخ داده است.
قابلیتهای محصول استعلام بین دستگاهی:
- ارسال همزمان درخواست استعلام به چندین دستگاه اجرایی توسط یک دستگاه اجرایی در استان یا شهرستان
- بارگذاری مدارک و مستندات درخواست استعلام
- تاریخچه استعلامات بر اساس کد ملی متقاضی
- مشخصات حقوقی متقاضی
- مشخصات حقیقی متقاضی
- مشخصات زمین
- فرآیند مبدأ استعلام
- تاریخ پاسخگویی مورد انتظار
- تعیین اولویت برای پاسخ استعلام
- نقشه نشان
- ارسال استعلام به کارگروه امور زیربنایی راه و شهرسازی
- ثبت نتیجه کارگروه امور زیربنایی راه و شهرسازی توسط کارشناس دستگاه راه و شهرسازی
- مشاهده نتیجه کارگروه امور زیربنای راه و شهرسازی توسط دستگاه درخواست دهنده
- مشاهده جزئیات پرونده در کارگروه امور زیربنایی
- پاسخدهی به یکی از روشهای بدون ارجاع، با ارجاع، با ارجاع و تأیید
- بارگذاری مدارک و مستندات پاسخ استعلام
- فرآیند مقصد استعلام
- ارجاع به شخص
- ارجاع به شهرستان
- عودت استعلام
- پیگیری استعلام
- عدم انتظار برای دریافت پاسخ استعلامات
- امکان مشاهده نتیجه نهایی استعلام
- امکان چاپ
بنا به گفته منصور صفاریان، سرپرست فنی پنجره واحد سرمایهگذاری استان خوزستان، همراه با پیادهسازی این محصول و جهت توسعه آن از تجربه کاربران نیز استفادهشده است. جلسات آموزشی متعددی بهمنظور استفاده بهتر و کاملتر از این محصول برای کاربران در مرکز استان و شهرستانها برگزارشده است. همچنین در کنار تولید محصول، استعلامات بین دستگاهی، محصول گزارشگیری جهت دریافت گزارش از استعلامات ارسالی و دریافتی در دستگاههای اجرایی نیز پیادهسازی شده است که این امکان را جهت پیگیری و مشاهده نتایج استعلامات در هرلحظه فراهم میسازد.
مهندس صفاریان یادآور شدند که در آیندهای نزدیک قابلیتهای جدیدی همچون امکان پرداخت وجوه موردنیاز دستگاههای اجرایی، برقراری امکان ارتباط متقاضیان سرمایهگذاری با دستگاه اجرایی در حین یک استعلام، و درنهایت امکان اتصال فرآیندهای صدور مجوز در هر نقطهای از فرآیند به فرآیندهای پاسخ استعلام، ایجاد خواهد شد. همچنین چرخه فرآیندی استعلام کارگروه و امور زیربنایی شهرسازی در حال پیادهسازی است.
درنهایت، بهکارگیری محصول استعلامات تولیدشده در پنجره واحد خوزستان، با توجه به تجربههای کسبشده و اقدامات اصلاحی بسیار جهت بهبود فرآیند استعلامات، امری تسهیلکننده در امور سرمایهگذاری در استان شده است.