راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شیوع ویروس کرونا، دورکاری و درخشش ارزهای دیجیتال

شیوع گسترده کرونا در سطح جهان باعث ایجاد تغییرات جدی در سبک زندگی انسان‌ها داشت. یکی از مهم‌ترین تغییرات در حدود دو سال اخیر تعطیلی دفاتر کاری در حوزه‌های مختلف است.

به گزارش روابط عمومی فینیکس،هرچند در ماه‌های ابتدایی انجام فعالیت‌های شغلی از منزل و دور از محیط کار برای بسیاری سخت بود اما امروز شرایط به‌کلی تغییر کرده است. شرکت ارائه‌دهنده جهانی فضای کار آی‌دبلیوجی می‌گوید ترکیبی از دورکاری و کار در اداره، در آینده برای بسیاری از شرکت‌ها به یک هنجار تبدیل خواهد شد. گزارشی که تازه منتشرشده نشان می‌دهد که بحران همه‌گیری ویروس کرونا منجر به افول تقاضا برای اجاره دفاتر و خدمات شرکت آی‌دبلیوجی شد، طوری که به‌شدت به این شرکت صدمه زد و ضرر ۶۲۰ میلیون پوندی پیش از مالیات در سال گذشته برای آن در پی داشت.

همچنین بر اساس گزارش یورونیوز نظرسنجی‌های بین‌المللی می‌گویند بسیاری از افراد امروزه بیشتر تمایل به انجام دورکاری دارند. این نظرسنجی در ۲۹ کشور و بین ۱۲ هزار و پانصد کارمند شاغل در بخش‌های گوناگون انجام‌شده است. حدود ۶۶ درصد افراد مورد سوال واقع‌شده همچنین معتقدند که کارفرمایان باید در آینده درباره نحوه انجام کار انعطاف‌پذیر‌تر باشند؛ به این معنا که به آن‌ها اجازه دهند بعضی روزها در خانه و بعضی روزهای دیگر در محل کار حاضر شوند. نظرسنجی یادشده توسط موسسه ایپسوس برای مجمع جهانی اقتصاد انجام‌شده است و با توجه به گزینه انتخاب نشان می‌دهد افرادی که طرفدار روزهای کاری آزاد هستند، تمایل دارند نیمی از روزهای هفته را در خانه و مابقی را در محل کار بگذرانند.در فرانسه و بلژیک و همچنین چین بنا به نتیجه این تحقیق، تمایل کمتری نسبت به دورکاری وجود دارد و اغلب سوال‌شوندگان ترجیح می‌دهند کمتر از دو روز در هفته از خانه کار کنند. درعوض مردم هند مشتاق‌ترین افراد برای ادامه دورکاری بودند. کارمندان هندی اعلام کرده‌اند که تمایل دارند دست‌کم سه و نیم روز در هفته دورکاری کنند.


دورکاری در ایران


سازمان اداری و استخدامی کشور در گزارشی به بررسی وضعیت کسب‌وکارها در دوره کرونا پرداخت. این گزارش نتایج پیمایش بیش از ۸۹ دستگاه اجرایی کشور در سال ۱۴۰۰ بود. البته درمجموع ۱۹۰ دستگاه اجرایی دعوت به مشارکت در این پیمایش شده بودند که از این میان ۸۹ دستگاه اجرایی فرم مربوطه را به‌صورت کامل تکمیل کردند. درواقع ۹۵ دستگاه در تکمیل فرم پرسشنامه مشارکت کرده بودند اما ازآنجاکه برگه‌های ۶ دستگاه اجرایی، به‌صورت ناقص و با فیلدهای خالی زیاد رهاشده بود، این ۶ فرم از تحلیل نهایی حذف شدند.

مجموع کارکنان شاغل در دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این پژوهش یک‌میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۲ نفر بوده است.

مهم‌ترین نتایج این پیمایش مربوط به میزان رضایت مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کارآیی کارکنان دور کار، شیوه‌های تعامل کارکنان و البته چالش‌های زیرساختی و الکترونیکی است. ۸۱ دستگاه از ۸۹ دستگاه پاسخگو(۹۱ درصد) اعلام کرده‌اند که در بازه زمانی اسفندماه سال گذشته تا آبان‌ماه امسال برنامه دورکاری داشته‌اند. درواقع یعنی تنها ۸ دستگاه اجرایی(۱۰ درصد) در این بازه زمانی برنامه‌ای برای دورکاری کارمندان خود نداشته‌اند. این در حالی است که کارکنان ۷۰ دستگاه دسترسی به تجهیزات ارتباط کاری داشته‌اند و ۱۹ دستگاه از این تجهیزات برخوردار نبوده‌اند.

درحالی‌که برخی از کارکنان دستگاه‌ها تجهیزات ارتباط تعاملی و مداوم با محل کار نداشته‌اند، ۸۹.۲ درصد از کارکنان در زمان مناسب در دسترس بوده‌اند. نکته جالب‌تر این‌که بیش از ۸۴.۷ درصد از کارهای سازمان‌ها در زمان مقرر به انجام رسیده است و بیش از ۸۳.۳ درصد از کارهای انجام‌شده از کیفیت مطلوب برخوردار بوده‌اند.

همچنین جاب‌ویژن یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های استخدامی کشور در گزارشی اعلام کرد ۲۴ درصد کارمندان شرکت‌هایی که در نظرسنجی این پلتفرم شرکت کرده‌اند حداقل ۳۰ درصد کارمندان خود را در دوره کرونا دور کار کرده‌اند. ۱۸.۵ درصد شرکت‌های حاضر در این نظرسنجی شرکت‌های فناوری اطلاعات بودند.


دورکاری و ارزهای دیجیتال


ارزهای دیجیتال در دوره شیوع ویروس کرونا و سوق داده شدن شرکت‌ها به انجام دورکاری به شکل جدی وارد ادبیات مشاغل بین‌المللی شدند. تا دو سال پیش بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی تمایل زیادی به همکاری با نیروهای ساکن در کشورهای دیگر نداشتند. این شرکت‌های معمولاً ترجیح می‌دادند نیروهایی از کشور و حتی شهر محل دفاتر خود استخدام کنند.

همان‌طور که گفته شد، ویروس کرونا این ذهنیت را در شرکت‌های بین‌المللی تغییر داد. این شرکت‌ها امروزه نه‌تنها از دورکاری استقبال می‌کنند بلکه بسیاری از آن‌ها دیگر تمایلی به راه‌اندازی و باز نگه‌داشتن دفاتر کار خود ندارند.

چنین وضعیت باعث تغییر نگرش سازمان‌های مختلف در سطوح مختلف به شکل حضور کارمندان در محل کار شد. این تغییر مسیر همکاری شرکت‌های مختلف با کارمندان خارج از شهر و حتی کشور محل دفاترشان را باز کرد. بسیاری شرکت‌ها و موسسه‌ها امروزه به‌راحتی با نیروهایی در خارج از کشور محل حضور خود همکاری می‌کنند. در چنین شرایطی ارزهای دیجیتال به کمک دو طرف آمده‌اند.

پرداخت سریع، آنی، کم‌هزینه و بی‌خطر دستمزدها یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که شرکت‌ها تمایل نداشتند با افراد خارج از کشور محل استقرار خودکار کنند. ارز دیجیتال تمام این مشکلات را برطرف کرد. امروزه نقل‌وانتقال این دارایی‌ها در لحظه، با بیشترین سطح امنیت و کم‌ترین هزینه‌ها انجام می‌شود. همچنین دارایی‌های ارز دیجیتال امروزه به بخش مهمی از سرمایه‌گذاری افراد تبدیل‌شده است. در چنین شرایطی افراد متقاضی کار هم ترجیح می‌دهند دستمزد خود را در قالب دارایی‌هایی مثل ارز دیجیتال دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.