راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به‌رسمیت شناختن بیت‌کوین در السالوادور تاریخ‌ساز شد / تأثیر پذیرش بیت‌کوین بر اقتصاد السالوادور

السالوادور کشوری پیشتاز درزمینه پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان پول قانونی است و تصمیم السالوادور در دنیای رمزارزها تاریخ‌ساز خواهد شد. نمایندگان قانون‌گذار این کشور آمریکای مرکزی، با قانونی شدن این ارز دیجیتال موافقت کرده و رأی مثبت دادند. نایب بوکله رئیس‌جمهور کشور السالوادور پس از کنار گذاشتن پول رایج خود در 20 سال گذشته، تصمیم گرفت کشور خود را به یک آرمان‌شهر رمزارز تبدیل کند و دراین‌باره گفته است:

«دولت السالوادور بدون هیچ‌گونه تبعیض قائل شدن در اقدامات نهادهای خصوصی، گزینه‌هایی را برای کاربران فراهم کرده که بتوانند در هر زمان که تمایل دارند بیت‌کوین خود را به‌راحتی به دلار تبدیل کنند. همچنین اقدامات لازم آموزشی و مکانیسم‌های لازم را برای دسترسی شهروندان به تراکنش‌ها انجام می‌شود.»

ازاین‌پس می‌توان در السالوادور قیمت فروش محصولات و ارائه خدمات را بر اساس بیت‌کوین نمایش داد، یا از اولین رمزارز دنیا برای پرداخت مالیات استفاده کرد. در حال حاضر راه‌های ارسال پول به داخل السالوادور برای انجام هر انتقال، کارمزد در پی داشته و گاهی ممکن است چند روز طول کشیده و درنهایت فرد مجبور باشد که حضوری برای دریافت آن اقدام کند. در این شرایط به گفته آقای بوکله این قانون جدید تأثیر مثبتی بر زندگی میلیون‌ها نفر خواهد گذاشت.


شرایط کشور السالوادور


السالوادور با جمعیتی حدود ۷ میلیون نفر، پرتراکم‌ترین کشور در منطقه آمریکای مرکزی شناخته می‌شود. زبان رسمی این کشور اسپانیایی است و واحد پول آن بر مبنای دلار ایالت متحده آمریکا است. نزدیک به دو میلیون نفر از مردم آن خارج از این کشور زندگی می‌کنند و این افراد سالانه نزدیک به ۴ میلیارد دلار پول را به اقتصاد السالوادور تزریق می‌کنند.

با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر این کشور، برخی ناظران مالی و حقوقی معتقدند اعلام بیت‌کوین به‌عنوان پول قانونی در السالوادور تأثیر چشم‌گیری در موفقیت آینده این کشور به همراه خواهد داشت. رئیس‌جمهور السالوادور استفاده از بیت‌کوین را اختیاری خوانده و افزود مردم می‌توانند به‌جای این ارز دیجیتال، دلار دریافت کنند. وی همچنین تأکید کرد حقوق و مستمری شهروندان السالوادور کماکان با دلار آمریکا پرداخت خواهد شد.


تأثیرات بالقوه پذیرش بیت‌کوین


بانک آمریکا یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات بانکی چندملیتی در ایالات‌متحده، برخی از فرصت‌های کلیدی را که بیت‌کوین می‌تواند به السالوادور ارائه دهد، تشخیص داد.

این بانک مدعی است که معرفی بزرگ‌ترین رمزارز در جهان می‌تواند به‌طور بالقوه هزینه حواله‌ها را که تقریباً یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی این کشور گرمسیری را تشکیل می‌دهد، کاهش دهد. این موضوع به‌نوبه خود می‌تواند درآمد قابل‌مصرف مردمان السالوادور را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. با این کار، سرمایه‌گذاری در کشور السالوادور افزایش خواهد یافت و در کوتاه‌مدت باعث اشتغال‌زایی و کمک به تأمین مالی هزاران شهروند این کشور که در خارج از اقتصاد رسمی هستند، می‌شود. با توجه به این مورد که تقریباً ۷۰ درصد از شهروندان السالوادور به‌ حساب بانکی دسترسی ندارند، بانکداری بدون بانک نیز به‌عنوان یکی دیگر از مزایای این پذیرش به‌حساب می‌آید.


انتقادهای مطرح‌شده به قانونی کردن بیت‌کوین


درحالی‌که بوکله با پذیرش بیت‌کوین سریعاً به یک ستاره در جامعه رمزارزها تبدیل شد، این اقدام او انتقادهایی را نیز از سوی برخی از تحلیلگران به همراه داشت. ازجمله این انتقادها می‌توان به صحبت‌های کارلوس کارکاچ، استاد دانشگاه عالی اقتصاد و بازرگانی السالوادور نسبت به بی‌ثباتی و نوسان بالای بیت‌کوین اشاره کرد، که گفته بود با این کار سرمایه‌گذاران، در معرض خطر نوسان و ثروتمند و فقیر شدن پیاپی قرار دارند؛ بااین‌حال او معتقد است تا زمانی که شخصی وجود داشته باشد که پرداخت با بیت‌کوین را ماننددلار بپذیرد، مشکلی رخ پیش نمی‌آید.

رئیس‌جمهور السالوادور در واکنش به این انتقادها گفته است: «من معتقدم با اجرای این طرح سرمایه‌گذاری، توریسم، ابتکار، پیشرفت اقتصادی و شمول مالی را برای کشورم خواهم آورد.»


مقررات معاملات بیت‌کوین در السالوادور


برخی از مقررات مبادله بیت‌کوین در السالوادور به شرح زیر است:

  • اگر از بیت‌کوین برای پرداخت مالیات استفاده نشود، مالیات سود سرمایه به بیت‌کوین تعلق نمی‌گیرد و برای تعیین قیمت، از دلار آمریکا به‌عنوان ارز مبنا استفاده می‌شود؛
  • ارز مبنای این کشور، همچنان دلار آمریکا باقی خواهد ماند؛
  • استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان یک روش پرداخت باید توسط تمامی شرکت‌ها موردقبول واقع شود؛
  • قیمت‌گذاری کالاها باید بر اساس بیت‌کوین باشد؛
  • معافیت تراکنش‌های بیت‌کوین از  مالیات بر سود سرمایه.

 جسارت السالوادور برای حل مشکلات اقتصادی


السالوادور مانند سایر کشورهای آمریکای مرکزی با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو شده است. دولتمردان این کشور پیش از همسایگان خود به این نتیجه رسیدند که روش‌های اقتصادی مرسوم پاسخگوی نیازهای این کشور نیست. آن‌ها خریدوفروش بیت‌کوین را به‌عنوان یکی از روش‌های حل مشکلات اقتصادی خود انتخاب کرده‌اند.

رئیس‌جمهور السالوادور امیدوار است کشورهای دوست این کشور هم به جمع استفاده‌کنندگان از ارزهای دیجیتال ملحق شوند. این تصمیم می‌تواند وضعیت اقتصادی السالوادور را تغییر دهد.

منبع فینیکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.