راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین رویداد «کوپ استار» به پایان رسید / درخشش هشت استارتاپ‌ نوآور

فاطمه رستمی / رویداد «کوپ استار» به همت مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران بانام اختصاری «منتا» و با همکاری مرکز نوآوری «جهش» و «پرابلم» در روز دهم مردادماه به پایان رسید. این رویداد که بنا بود به مناسب روز جهانی تعاون، سیزدهم تیرماه برگزار شود به دلیل شرایط کرونایی به تعویق افتاد. در این رویداد محمد کبیری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهدی حسین نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، حسن شریفی معاون عملیات بانکی بانک توسعه تعاون و تیم‌های شرکت کننده حاضر شدند و یک استارتاپ خلاقانه در حوزه غذا و دورریز مواد خوراکی در رتبه اول قرار گرفت.

ایده‌ها و استارتاپ‌های هشت گروه پذیرفته شده برای رقابت در «کوپ استار» توسط البرز محمدی، مدیرکل تعاونی‌های وزارت کار، حسن شریفی، معاون عملیات بانکی بانک توسعه تعاون، مصیب کرمی، معاون فنی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری وزارت تعاون، محمدمهدی فریدوند، رئیس انجمن VC و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، کاوه گودرزی مدیرعامل مرکز نوآوری جهش و سیدسجاد نوری رئیس منتا داوری شدند.


«واجارو»؛ یک بازار محلی جذاب


اولین گروهی که در این مراسم به ارائه ایده‌اش پرداخت استارتاپ «واجارو» از رشت بود. آرش دهقان طراح این استارتاپ درمورد بازار محلی «واجارو» توضیحاتی ارائه داد. به گفته دهقان به واسطه این پلتفرم می‌توان محصولات کشاورزی و روستایی را به راحتی و به صورت مستقیم خریداری کرد و موجب رونق کشاورزی شد.


«پاکلین»؛ یک ایده اتو کشیده


دومین گروه استارتاپی که به معرفی خود پرداخت، خشک‌شویی «پاکلین» بود. حسین مسافر بنیانگذار و مدیر رشد استارتاپ «پاکلین» کسی بود که به معرفی این طرح پرداخت.

آنطور که مسافر توضیح داد نیاز به شست‌وشو و اتو کردن لباس ایده اصلی «پاکلین» است و این استارتاپ برای رفع این نیاز راه‌اندازی شده است. «پاکلین» در واقع یک زیرساخت بهینه‌سازی لجستیکی برمبنای هوش مصنوعی است که بهترین خشکشویی را به مشتری معرفی می‌کند.


«صباتک»؛ هدایت بازیگران اصلی شبکه‌های مالی


تیموری از بنیانگذران استارتاپ  «صبا تک» درمورد ایده این استارتاپ بیان کرد که طراحی شبکه مالی نوآور ایجاد رابطه منطقی بین بازیگران صنعت مالی یعنی بانک، بیمه و کارگزاری از طریق جریان مالی و چرخش هوشمند و درست پول و اندوخته مطمئن و پایدار برای اعضای سامانه از اهداف «صباتک» است.


«همگامی»؛ یک بیمه همگانی


ایده استارتاپ «همگامی» درمورد بیمه و همگانی شدن آن برای همه اقشار است. این استارتاپ روی صندوق‌های مختلف بیمه تحقیق کرده است. به گفته آقای صباغیه بنیانگذار این استارتاپ ایده «همگامی» در دو فاز طراحی شده است.


«اگرینیتو»؛ یک شبکه تجاری کشاورزی


«اگرینیتو» به گفته بنیانگذارش غلامی، بستر مجازی عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی است و در زمینه شبکه تجاری کشاورزی شناخته می‌شود. بررسی این موضوع که چرا مازندران با وجود این همه ظرفیت هنوز نتوانسته در منطقه اوراسیا، روسیه و آسیای میانه تبدیل به قطب کشاورزی شود ایده استارتاپ «اگرینیتو» است. مهم‌ترین چالش این ایده عدم تمرکز محصولات کشاورزی برای صادرات به کشورهای منطقه است. یک بازوی خبری هم کنار «اگرینتیو» با محوریت کشاورز-خبرنگار فعالیت می‌کند. «اگرینیتو» دنبال ارتباطات بین‌المللی و منتظر ثبت سفارش تجار خارجی است. این استارتاپ رایزنی‌هایی برای ارتباطات خارجی انجام داده است.


«ایزی پلازا»؛ در کنار بازرگانان در مقابل دلالان


الهام گلستانی از بنیانگذران «ایزی پلازا» آن را یکی از استارتاپ‌های مستقر در شتاب دهنده صادرات اگزه معرفی کرد. «ایزی پلازا» پلتفرم B2B است و بستری را برای عرضه کسب‌وکارهای ایرانی فراهم می‌کند. مهم‌ترین بحث در این ایده دیجیتالی شدن فرایند بازرگانی است و به این ترتیب می‌خواهد هزینه‌ها، ریسک‌ها و چالش‌های بازرگانی را از بین ببرد و دست دلال‌ها و واسطه ها را کوتاه کند.

در ادامه این رویداد یک ارائه نوآوری تعاونی از سوی قرارگاه امام رضا (ع) انجام شد و بعد از آن حمیدرضا سلیمانی، مدیر ارشد بازاریابی «صبا ویژن» به نمایندگی از این مجموعه که هم حامی رویداد «کوپ استار» بود هم بزرگترین پلتفرم تبلیغاتی کشور است، سخنرانی کرد.


«به اینه»؛ نگهبان خوراکی‌ها


سبحان محمودی‌فر بنیانگذار «به اینه» توضیح داد که این پلتفرم در بحث دور ریز غذا کار می‌کند و محصولاتی که فروش نمی‌روند و در حوزه های غذایی مختلف باقی می‌مانند را می‌توان با جستجو در این پلتفرم پیدا کرد و قبل از فساد با قیمت ارزان‌تر به راحتی آن را خرید و جلوی حجم زیادی از دور ریز خوراکی و اصراف را گرفت.


تامین مالی تعاونی مسکن؛ رویای تقسیم عادلانه مسکن


شهرزاد پاک‌گوهر از گروه طراح راهبر «تامین مالی مسکن» درمورد این استارتاپ توضیح داد که هدفش حل چالش‌هایی است که اصولا تعاونی مسکن‌ها با آن به مشکل برمی‌خورند. در این طرح واحدهای سرمایه‌گذاری توکن محسوب می‌شوند و اعضا تعاونی موظف به تامین مالی آن هستند.

در ادامه برنامه یک ارائه نوآوری تعاونی و مسئولیت اجتماعی دیگر از «چکاد صنعت» انجام شد. این پلتفرم نوآور مربوط به حوزه خودروی ملی بود.


«کوپ استار» به دنبال پایه‌گذاری استارتاپ‌های تعاونی


سید سجاد نوری در ادامه درمورد فرایند رویداد «کوپ استار» و معرفی استارتاپ‌هایی که در حوزه تعاون فعالیت می‌کنند، گفت: «می دانستیم استارتاپ‌هایی که صددرصد بتوانیم آنها را به تعاون ربط بدهیم کم هستند، اما باید این کار را پایه‌گذاری می‌کردیم، تا استارتاپ‌هایی که با مفهوم تعاون ارتباط دارند را آماده سازی کنیم و موجب شویم که در سالهای آتی افزایش پیدا کنند. بنابراین در فراخوانی که داشتیم نزدیک 50 استارتاپ در مرحله اول ثبت‌نام کردند سپس ما غربالگری اولیه کردیم تا ببینیم کدام یک بیشتر به تعاون ربط دارند و به 15 استارتاپ رسیدیم و در نهایت از بین آنها  11 استارتاپ منتخب شدند، اما به دلیل وقت محدودی که داشتیم 8 استارتاپ را برای ارائه در رویداد «کوپ استار» انتخاب کردیم.

او در ادامه یک متن از پیش آماده شده در مورد تعاون و ارتباطش با استارتاپ‌ها و همراهی منتا با این ایده را خواند.


ارزش افزوده اقتصادی ثمره پیوند زیست بوم نوآوری و تعاون


محمد کبیری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین رویداد استارتاپی یا کوپ استار را تجربه خیلی خوبی دانست تا بتوانیم خانواده تعاون را به زیست بوم نوآوری متصل کنیم.

کبیری با اشاره به اینکه ما آغاز راه هستیم گفت: «تجربه استفاده از تعاون منحصر به ما و در ایران نیست. بیش از سه میلیون تعاونی در دنیا وجود دارد. گردش مالی آنها بیش از 2 هزار و صد میلیارد دلار است. ارزش دارایی تعاونی‌ها به بیش از 20 هزار میلیارد می رسد؛ تعاونی‌های بزرگ مقیاسی که در کشورهای توسعه یافته، نه فقط کشورهای درحال توسعه، فعالیت می‌کنند. من معتقدم یکی از دلایل توسعه و موفقیت آنها تلاش برای بهره از ظرفیت تعاونی است.»

او ادامه داد: «زیست بودم نوآوری می‌تواند بخشی از نیازهای ما را برآورده کند که بخش تعاون در گذشته سعی داشته از طرق مختلف به آنها پاسخ بگوید و برای مردم و حاکمیت راهکار بهره ور داشته باشد. پیوند زیست بوم نوآوری و بخش تعاون ارزش افزوده اقتصادی جدیدی را برای کشور ایجاد می‌کند. همانطور که استارتاپ‌ها گزارش دادند که چه برنامه ای دارند، داوران هم در این برنامه راهنمایی‌هایی ارائه کردند که نوآوران چطور می‌توانند از ظرفیت‌های تعاونی استفاده کنند.»

به گفته کبیری این نشست‌ها حتی با حضور اتحادیه ها باید در بخش تعاون ادامه پیدا کند به این دلیل که آنها ظرفیت‌های قدیمی دارند که با گذار به یک دوران جدید با کمک از نوآوران و برگزارکنندگان چنین برنامه ای، هم به خودشان کمک می‌کنند هم به بخش تعاون. خانواده بخش تعاون در دولت کاملا آمادگی دارد تا از این نوع استارتاپ‌ها حمایت کند.»

او افزود: «منتا گام نخست مشترک بانک توسعه تعاون، معاونت امور تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون بوده و امیدوارم این گام استمرار داشته باشد. حضور بیمه تعاون در این برنامه جای تشکر دارد. معتقدم جمع حاضر می‌تواند تقاضای موثری را برای آنچه امروز معرفی شد داشته باشند.»


استارتاپ‌های تعاونی بر سکوی صندوق ضمانت


معاون تعاون وزارت تعاون در ادامه گفت: «مهدی حسین نژاد خواست از جانب ایشان بگویم که یک ایده جدید در کنار ساختارهای نوینی که در بخش تعاون ایجاد کردیم، ایده «تامین مالی خرد تضمین شده» بود که بیش از دو سال است دوستان در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون روی آن کار می‌کنند. این ایده کاملا به درد استارتاپ‌ها می‌خورد. اصل ایده این است که اگر نوآوران درمورد خروجی حقوقی‌شان موافق باشند که تعاونی باشد، می‌توانند ایده خود را در اختیار صندوق ضمانت قرار بدهند و همین کاری که در کوپ استار کردند آنجا هم انجام می دهند و به معرفی طرح می‌پردازند و در صورتی که مورد تاییدصندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون باشد، روی سکوی صندوق ضمانت قرار می‌گیرد و استارتاپ‌ها می‌توانند مردم را برای سرمایه‌گذاری روی طرح خود دعوت کنند.»

به گفته کبیری: «ما برای اولین بار اصل سرمایه مردم که روی طرح‌های استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند را توسط صندوق تضمین می‌کنیم. این روش جدید است و من امیدوارم به توسعه استارتاپ‌هایی که تمایل دارند خروجی حقوقی‌شان در قالب تعاونی باشد برسیم. تشکیل استارتاپ بنیان تعاونی دارد یعنی چند جوان با سرمایه اندک می‌خواهند فعالیت اقتصادی بهره ور داشته باشند. امیدوارم این فعالیت در ادامه فعالیت‌های گذشته منجر به توسعه نوآوری و بهره وری هم در بخش تعاون هم باشد هم بتوانیم بخشی از نیاز زیست بوم نوآوری کشور را تامین کنیم.»   


جوایزی در راستای حمایت همه جانبه


در ادامه این رویداد با حضور مهدی حسین نژاد، محمد کبیری، یونس مظلومی و حسن شریفی از داوران کوپ استار تقدیر شد و استارتاپ‌های برگزیده معرفی شدند.

جوایز رویداد کوپ استار شامل خدمات ویژه منتا، بسته تبلیغاتی صبا ویژن، بسته تبلیغاتی هفته نامه کارنگ و پایگاه خبری راه پرداخت، اهدای اعتبار ده میلیون تومانی بیمه تکمیلی توسط معاون بیمه تعاون به سه گروه اول و 20 درصد تخفیف بیمه درمان تکمیلی به پنج گروه بعدی، اهدای یک و نیم میلیارد با چک و سفته به سه نفر اول و پنجاه درصد تخفیف در کارمزد وام به پنج گروه دیگر توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و وام بلاعوض صد میلیون تومانی به سه گروه اولی که طرح‌شان از نظر حقوقی تعاونی شود و کمک 50 میلیونی به پنج گروه دیگر این رویداد در صورتی خروجی تعاونی داشته باشند از سوی معاونت تعاون وزارت تعاون، بود.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون هم اعلام کرد متعاقبا جایزه این بانک به برگزیدگان کوپ استار را اعلام می‌کنند. رئیس منتا هم اعلام کرد که قرار است بانک توسعه تعاون ایده هایی را که در منتا مطرح می‌شود و توانایی تعاونی شدن دارد را تامین سرمایه کند و قرار شد هشت گروه کوپ استاری حاضر در این رویداد با واحد سرمایه‌گذاری و واحد محصول بانک تعاون جلسه برگزار کنند.

در ادامه نیز نفرات اول تا هشتم اولین رویداد کوپ استار به این ترتیب اعلام شد:

  • گروه اول: استارتاپ «به اینه»- ارائه دهنده: سبحان محمودی
  • گروه دوم: استارتاپ «پاکلین»- ارائه دهنده: حسین مسافر
  • گروه سوم: استارتاپ «تامین مالی تعاونی مسکن»- ارائه دهنده: خانم پاک گوهر
  • گروه چهارم: استارتاپ «اگرینیتو»- ارائه دهنده:  آقای غلامی
  • گروه پنجم: استارتاپ «واجارو»- ارائه دهنده:  آرش دهقان
  • گروه ششم: استارتاپ «ایزی پلازا»- ارائه دهنده: الهام گلستانی
  • گروه هفتم: استارتاپ «همگامی»- ارائه دهنده: آقای صباغیه
  • گروه هشتم: استارتاپ «صبا تک»- ارائه دهنده: خانم تیموری و آقای صلبی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.