راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موافقان طرح ساماندهی فضای مجازی چه می‌گویند / از رفع سلطه بیگانگان تا رقابت با شرکت‌های آمریکایی

انتهای هفته گذشته، چهارشنبه 6 مرداد 1400، اصل هشتادوپنجی شدن طرح ساماندهی فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی با 121 رأی موافق تصویب شد. درحالی‌که برخی از فعالان فضای مجازی،‌ کسب‌وکارها و حتی سیاست‌مداران به این طرح اعتراض داشتند، افراد گوناگونی نیز از کلیت مفاد طرح صیانت/ حمایت و لزوم قانون‌گذاری‌های مشابه در فضای مجازی، دفاع کرده‌اند. در این گزارش به بخشی از استدلال‌های موافقین این طرح می‌پردازیم.

لزوم رفع سلطه بیگانگان

سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 8 مرداد و پس از بسته شدن صفحه رئیس قوه‌قضاییه در اینستاگرام، در پیامی خطاب به نمایندگان مجلس نوشت: «به این وضعیت خفت‌بار پایان دهید، شما به عنوان نماینده مردم قسم خورده‌اید پاسدار استقلال کشور باشید. یک روز ادامه این وضعیت ننگین در فضای مجازی قابل تحمل نیست، این ننگ کمتر از کاپیتولاسیون نیست. نگذارید نام ما هم در تاریخ مثل پذیرندگان کاپیتولاسیون یاد شود.»

رقابت با شرکت‌های آمریکایی

سید عباس مرادی مدیرکل نظارت و ارزیابی فناوری مرکز ملی فضای مجازی و از تدوین‌کنندگان طرح، شنبه 9 مرداد در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا با اشاره به تسلط کمپانی‌های آمریکایی در فضای مجازی بیان کرد:
«در طرح صیانت می‌توان یک مشابه اینستاگرامی با همان امکانات فراهم کرد که اگر اتفاقی برای شهروند جمهوری اسلامی افتاد حقش را در کمترین زمان به او برگردانیم.»

رفع ولنگاری مدیریتی و هرج‌ومرج در فضای کسب‌وکار

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یادداشتی در رابطه با از طرح ساماندهی فضای مجازی نوشت:‌ «در واقع این طرح، اولین گام برای ملی‌سازی حکمرانی فضای سایبری و تعریف استقلال در این عرصه مبتنی بر منافع ملی است. اگرچه این طرح نیاز به اصلاحات هم دارد. واقعیت این است که برای صیانت از کسب و کار مردم نیازمند قانونی دقیق و متقن هستیم. »

دلایل امنیتی و اخلاقی

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی،‌ رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی 10 مرداد در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به معطل ماندن ساماندهی فضای مجازی در سال‌های گذشته و مسائلی که در فضای مجازی ایجاد شده، گفت: «هم به جهت مسائل امنیتی و هم مسائل اخلاقی باید فضای مجازی در کشورمان ساماندهی شود و فضای مجازی با شرایط فعلی به ضرر همه مردم است.»

افزایش امنیت فضای مجازی

نصرالله پژمان‌فر نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و طراح طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی 10 مرداد در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره جرائم اینترنتی بیان کرد: «پرونده‌های زیادی در این خصوص در دستگاه قضائی وجود دارد، چون هویت افراد در فضای مجازی مشخص نیست اقدامات خلاف قانون انجام می‌شود، با اجرای طرح صیانت، هویت افراد علنی خواهد شد و اینگونه جرم‌ها کاهش خواهد یافت.»

تنظیم روابط و اعمال حکمرانی

رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در برنامه پرونده ویژه شبکه سوم سیما با تأکید بر اینکه ما به عنوان شهروندان جمهوری اسلامی،‌ استقلال را اصل می‌دانیم و تعویق 13 ساله در قانون‌گذاری در فضای مجازی، گفت: «برای تنظیم روابط و اعمال حکمرانی در فضای مجازی نیازمند تصویب قوانین در سطح مجلس هستیم.»

مقابله با جرائم در فضای مجازی

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس 11 مرداد در مصاحبه با خبرگزاری مهر با واجب دانستن ساماندهی فضای مجازی بیان کرد: «قمار، تبادل اطلاعات سری از کشورها، نفوذ داعش، خرید و فروش سلاح‌های گرم و سرد و مواد مخدر به راحتی از طریق فضای مجازی انجام و باعث می‌شود که برای حفظ چنین آسیب‌هایی از فرزندانمان، فضای اینترنت را ساماندهی شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.