راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نشست خبری جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد / پلی میان فرهنگ و استارتاپ‌ها

نشست خبری جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی پارک ملی علوم باهدف ترویج فرهنگ نوآوری ایده‌های خلاقانه، 10 مرداد با حضور ایمانی خوشخو رئیس پارک و رئیس جشنواره، سوده صوفی مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پارک و دبیر جشنواره برگزار شد.

جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، استعدادهای خلاق را شناسایی و آن‌ها را در مسیر تبدیل ایده به محصول یا خدمت حمایت می‌کند. در راستای رسالتی که این جشنواره دنبال می‌کند؛ پارک ملی علوم اقدام به تجمیع ایده‌ها در زنجیره ارزش صنایع خلاق فرهنگی و فناوری‌های نرم در قالب این جشنواره مذکور فرهنگی کرد.

سخنرانان این نشست از حمایت اعضای اکوسیستم صنایع خلاق فرهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارشاد، صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برنامه توسعه یست بوم شرکت‌های خلاق، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق از ایده‌ها خبر دادند.


تولد محصولات جدید به واسطه ایده پروری


سوده صوفی در این نشست به‌ضرورت ارزش نهادن به ایده پروری پرداخت و فعالیت در این راستا را محرکی مهم برای خلق محصولات جدید و خدمات نوین عنوان کرد.

او اضافه کرد: «داوران این جشنواره، افراد باتجربه و توانمندی هستند که نگاه عمیقی به ایده‌ها دارند. آن‌ها همچنین شاخص‌های تخصصی‌ای را که منجر به تبدیل ایده به خدمت تأثیرگذار می‌شود را به صاحبان ایده ارائه می‌دهند.»

صوفی در ادامه به توضیح نحوه ارسال ایده‌ها برای شرکت در جشنواره پرداخت و گفت: «صاحبان ایده ابتدا باید ، ایده خود را در قالب فایل word که در سایت پارک بارگذاری شده تکمیل و سپس به واتس‌اپ شماره 09024343845 ارسال کنند.»

دبیر جشنواره درباره طبقه‌بندی و حوزه‌های مرتبط با جشنواره بیان کرد: «فناوری‌های فرهنگی با زیرشاخه‌های فناوری‌های مهندسی انگیزه، بازی‌وار سازی، ارتباطی و رسانه‌ای، سازوکارهای مدیریت بهره‌وری و حکمرانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و یادگیری، نوآوری‌های اجتماعی ،تبلیغات و فروش، فناوری اطلاعات، فناوری آموزش، تولید محتوا و نشر مکتوب و دیجیتال، پویانمایی و پی‌نمایی، سینما، بازی‌های ویدئویی و صنایع خلاق فرهنگی با زیرشاخه‌های میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع‌دستی، صنایع دیداری و شنیداری، هنرهای تجسمی، اسباب‌بازی و سرگرمی، طراحی صنعتی، گرافیک، نشر و چاپ، معماری، هنرهای نمایشی، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک و رسانه از زمینه‌های موردپذیرش جشنواره هستند.»

او با اشاره به اینکه هر زیرشاخه حداقل سه داور متخصص دارد گفت: «داوران باید ضمن رعایت عدالت، آگاهی و اشراف کافی بر تک‌تک این مسائل را داشته باشند. حدود 24 داور با جشنواره همکاری می‌کنند که بسیاری از آن‌ها داوران دوره‌های گذشته جشنواره فجر بوده‌اند.»


حوزه فرهنگ پتانسیل صنعت شدن دارد


خوشخو با اشاره به تجاری‌سازی ایده‌ها بیان کرد: «فرایند ایده تا محصول همان مبحث تجاری‌سازی است؛ ایده‌هایی که صلاحیت عملی شدن دارند حتماً در مسیر عرضه جمعی قرار خواهند گرفت.»

او همچنین ادامه داد: «زمانی که از واژه صنایع فرهنگی استفاده می‌کنیم یعنی ظرفیت صنعتی شدن ایده‌های فرهنگی را شناخته‌ایم (منظور همان خروجی و محصول است).» به گفته او، با توجه به آمارهای موجود در زمینه گردش مالی صنایع فرهنگی در مقایسه با سایر کشورها بسیار عقب هستیم.»

رئیس جشنواره درخصوص توسعه مسائل فرهنگی در اکوسیستم استارتاپی کشور اظهار کرد: «مسائل فرهنگی در ایران به شکل جدی دنبال نمی‌شود. این تقریباً برای اولین بار در کشور است که پلی بین فرهنگ و این اکوسیستم زده‌شده، همین جشنواره می‌تواند آغاز راه مناسبی باشد تا این تیم‌ها و ایده‌ها بدرخشند.»

خوشخو درباره سرنوشت ایده‌های مذکور بعد  از اتمام جشنواره گفت: «پس از پایان مهلت ارسال، ایده‌ها داوری و به سه بخش تقسیم می‌شوند؛ ایده‌های بسیار خوب که قابلیت تبدیل‌شدن به محصول را دارند. این ایده‌ها در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مورد حمایت قرار می‌گیرند. ایده‌های درجه متوسط که قابلیت بالایی دارند؛ در این حالت با صاحبان ایده تماس گرفته می‌شود تا با ارائه پیشنهاد‌هایی بتوانند ایده خود را پرورش دهند و درنهایت ایده‌هایی که در مراحل اولیه قرار دارند؛  و می‌توانند در دوره‌های بعدی این جشنواره شرکت کنند.»


تمدید مهلت ارسال ایده‌ها


صوفی در واکنش به انتقادات مبنی بر دیر برگزار شدن نشست اظهار کرد: «با توجه به تعطیلی‌های اخیر ناشی از شیوع کرونا، امکان تمدید مهلت ارسال ایده‌ها وجود دارد.» او بلافاصله پس از صحبت پیشین خود، از تمدید مهلت ثبت‌نام در جشنواره تا چهارشنبه 13 مرداد خبر داد.

به گفته مدیر برگزاری نشست، تمام ایده‌ها بر اساس معیارهای نوآوری، درجه‌ی پختگی، امکان تولید، ارزش‌افزوده اقتصادی، فراگیری استفاده در جامعه، درجه‌ رفع مشکلات جامعه و امکان ارائه درصحنه‌ جهانی مورد ارزیابی، نظرسنجی و رتبه‌بندی داوران جشنواره، متشکل از متخصصین کارآفرینی و صنایع فرهنگی، قرار می‌گیرند. تعدادی از آن‌ها به‌عنوان ایده‌های برتر شناخته می‌شوند در مراسم اختتامیه که در تاریخ 19 مرداد برگزار خواهد شد، موردتقدیر قرار می‌گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.