راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، با معرفی کسب‌و‌کارهای برتر برگزار شد

اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، روز سه شنبه پنجم مردادماه توسط سازمان مدیریت صنعتی در همکاری با مركز توسعه تجارت الكترونيكي، و با حضور جمعی از مقامات ارشد و مدیران کسب‌وکارهای مطرح برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اولین رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، روز سه شنبه پنجم مرداد ماه توسط سازمان مدیریت صنعتی در همکاری با مركز توسعه تجارت الكترونيكي، در ساختمان شماره دو سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید. این رویداد با حمایت معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آگاهی بخشی هرچه بیشتر نسبت به مقوله اعتماد در کسب‌وکارهای اینترنتی و همچنین تکریم از کسب‌وکارهای اینترنتی برتر، متناسب با شاخص های امکانات و توانمندی، سوابق عملکرد و شاخص‌های مالی برنامه‌ریزی و برگزار شد.

در این مراسم که با رعایت پروتکل ‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، جمعی از مقامات ارشد و مدیران کسب‌وکارهای مطرح حضور داشتند و ابوالفضل کیانی بختياری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، علی رهبری رئیس مرکز تجارت الکترونیکی، آقای حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین ایمان ناطقی مسئول رتبه‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی ، به سخنرانی پرداختند.

رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از سخنرانان رویداد بود که در این مراسم ضمن تشکر از استقبال و همراهی کسب‌وکارها در برگزاری این رویداد، گزارشی در راستای معرفی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اقدامات صورت گرفته و همچنین برنامه ‌های آتی این مرکز را ارائه داد.

او سه محور اصلی فعالیت ‌های این مرکز را گواهی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی عنوان کرد و راه‌ اندازی سامانه تخصصی در زمینه گارانتی را موجب ارتقاء موضوعات مربوط به ضمانت کالا و خدمت در کشور خواند و گفت: «روزانه پنج میلیون و چهارصد هزار درخواست به‌صورت آنلاین در سامانه جامع تجارت ثبت می ‌شود که حدود ۶۰۰ هزار درخواست نیازمند استعلام از سایر دستگاه‌ها و بخش‌‌ها هستند و این موضوع نشان‌ دهنده اهمیت و نقش این سامانه در تسریع و تسهیل تجارت داخلی و بین ‌المللی است.

ارزش معاملات تجارت الکترونیکی انجام شده در سال 1399، ۱0۹۷ هزار میلیارد تومان بوده و تعداد کسب‌وکارهای دارای اینماد در سال ۹۹ رشد ۲ برابری نسبت به سال ۹۸ را تجربه کرده و با توجه به اینکه نماد اعتماد الکترونیکی یکی از زیرساخت ‌های مهم در تجارت الکترونیکی است، با تقویت و افزایش اعتماد می ‌توان نسبت به ادامه این مسیر امیدوار بود.

او همچنین توضیحاتی در رابطه با شاخص‌های معرفی شده در پروفایل کسب‌وکارهای الکترونیکی ارائه داد و آن را عامل موثری در انجام یک تجارت امن الکترونیکی دانست و تاکید کرد که برای تداوم و تکمیل نظام رتبه‌بندی، علاوه بر به روز رسانی مدل‌ها و شاخص‌های رتبه‌بندی، افزایش تعداد عاملان رتبه‌بندی و همچنین اجرای کامل دستورالعمل ممیزی و نظارت بر عاملان رتبه‌بندی نیز ضروری است.

ایمان ناطقی، مسئول رتبه‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی در سازمان مدیریت صنعتی، از دیگر سخنرانان مراسم بود و اعلام کرد که طبق مدل طراحی‌شده کسب‌وکارهای متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی، در مرحله اول فقط نماد تک‌ستاره دریافت می‌کنند و برای دریافت ستاره‌های بیشتر باید در رتبه‌بندی مرکز توسعه تجارت‌الکترونیکی قرار گیرند. هم‌اکنون ۱۳۵ کسب‌وکار اینترنتی رتبه‌بندی شده‌اند و ۴۳ کسب‌وکار در نوبت رتبه‌بندی قرار دارند که از این تعداد، ۵ کسب‌وکار موفق به دریافت اینماد ۵ ستاره، ۲۵ کسب‌وکار موفق به دریافت اینماد ۴ ستاره و 68 کسب‌وکار نیز موفق به دریافت اینماد 3 ستاره، 35 کسب‌وکار موفق به دریافت اینماد 2 ستاره شدند و 2 کسب‌وکار نیز موفق به دریافت ستاره‌های بیشتر نشده و 1 ستاره باقی ماندند.

همچنین، رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی در دو سطح مقدماتی و سطح پیشرفته صورت می‌گیرد. سطح مقدماتی رتبه‌بندی اینماد، بیشتر مناسب کسب‌وکارهای تازه‌ تأسیس است که به بلوغ سازمانی نرسیده‌اند، در سطح مقدماتی، شاخص‌هایی نظیر پاسخگویی به شکایت، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص‌های مالی، مدت‌زمان فعالیت، امنیت، کیفیت سرویس و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در سطح پیشرفته که مناسب کسب‌وکارهای باسابقه‌تری است که به بلوغ سازمانی رسیده‌اند، شاخص‌هایی نظیر جمله پیشینه کسب‌وکار، وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، وضعیت مالی، میزان بیمه و ضمانت، کیفیت سرویس، امنیت و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

در بخش پایانی رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی، برترین‌های کسب‌وکار اینترنتی معرفی و موردتقدیر قرار گرفتند. برترین‌ها در پنج حوزه بازارگاه‌ها/پلتفرم‌ها فروشگاه‌ها، عرضه مستقیم محصولات تولیدی خود/برند، خدمات و تلفن همراه معرفی شدند.

متناسب با شاخص رضایت‌مندی مشتریان که شامل فاکتورهایی همچون کیفیت کالا/خدمت، سهولت در خرید، هزینه، بسته بندی/ ارسال/ تحویل، پشتیبانی و طراحی و عملکرد وبسایت می شود، برترین کسب‌وکارها به ترتیب زنبیل، ققنوس و ریحا معرفی شدند.

در شاخص کیفیت سرویس که با فاکتورهایی همچون پشتیبانی و ارسال کالا، سطح پوشش و طرح های تشویقی، جستجوپذیری (SEO) و رابط و تجربه کاربری (UI/UX) ارزیابی می‌شود، به ترتیب کسب‌وکارهای دیجی کالا، ایسام و دیجی سرویس به عنوان برترین‌ها موردتقدیر قرار گرفتند.

در نهایت، در شاخص امنیت سرویس نیز با ارزیابی جنبه‌های مختلف امنیتی، به ترتیب، کسب‌وکارهای کافه بازار، دیجی کالا و هاست ایران/ شیپور (مشترکاً در جایگاه سوم) به عنوان برترین‌های این حوزه معرفی شدند.

در بخش كسب‌وكار منتخب مردمی، بر اساس نظرسنجی انجام شده در سایت رتبه بندی کسب‌وکارهای اینترنتی، هايپرتاير موفق به دريافت نشان كسب و كار برتر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.