راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها، الزام بانکداری اخلاقی

پژوهشکده پولی و بانکی روز گذشته کارگاه معرفی شاخص‌های بانکداری اخلاقی و چگونگی برقراری آنان در نظام بانکی کشور را برگزار کرد.

.

ساختمان شیشه‌ای میزبان بانکی‌ها

آسانسور شیشه‌ای پژوهشکده پولی و بانکی من و تعدادی از کارکنان بانک حکمت ایرانیان را به طبقه پنجم رساند تا به جمع شرکت‌کنندگان در کارگاه معرفی شاخص‌های بانکداری اخلاقی و چگونگی برقراری آنان در نظام بانکی کشور بپیوندیم. کارگاه راس ساعت 15 و بدون تاخیر با حضور جمع کثیری از مدیران و کارکنان بانک‌ها و موسسات مالی مختلفی نظیر تجارت، حکمت ایرانیان، سپه، موسسه قرض الحسنه مهر ایران و… که تقریبا تمام سالن را پر کرده بودند شروع شد. در ابتدای ورود نیز فرم نظرسنجی کارگاه در میان شرکت‌کنندگان پخش شد.

.

بانکداری اخلاقی چیست؟

کارگاه در سالن تاریک برای بهتر دیده شدن پرده‌ نمایشگر پاورپوینت شروع شد. در ابتدای کارگاه وهاب قلیچ کارشناس ارشد پژوهشکده پولی و بانکی به این موضوع پرداخت که بانکداری اخلاقی چیست و شامل محورهای تعیین خط و مشی اخلاقی، تدوین کدهای اخلاقی و تدابیر ساختاری می‌شود. در ادامه دکتر حسین عیوضلو به تشریح منابع لازم برای تدوین کدهای اخلاقی پرداخت. وی سه منبع اسناد بالادستی ( شامل سیاست‌های کلی نظام، فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی و…)، اصول و موازین اسلامی (مانند اطاعت‌پذیری، امانت‌داری، مسئولیت‌پذیری و…) و استفاده از تجارب دیگر کشورها را از منابع اصلی برای تدوین کدهای اخلاقی دانست. در انتها نیز قلیچ به تجارب سایر کشور مانند انگلیس، هلند و اسپانیا در حوزه بانکداری اخلاقی اشاره کرد.

.

شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها، ضرورت بانکداری اخلاقی

در ادامه جلسه دکتر فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پول و بانکداری که در انتها به جمع حاظران در جلسه پیوست، درباره بانکداری اخلاقی گفت: توجه به اخلاق بعد از رعایت حقوق قرار می‌گیرد. بانک‌ها باید از شفافیت مالی برخوردار باشند و صاحبان سپرده باید بدانند که بانک با سپرده‌هایشان چه کاری می‌کند. وقتی بانک از روز تعمد بخشی از عملیاتش را پنهان می‌کند نمی‌توان پذیرفت که بانک اخلاقی است. الزام بانکداری اخلاقی، احترام به حقوق مشتری است. امیدوارم که روزی برسد و ما به راحتی و با شفافیت بتوانیم درباره صورت‌های مالی بانک‌ها صحبت کنیم و ببینیم که چگونه مزایا و منافع بانک در میان مدیران، کارکنان، سهامداران، دارندگان حساب و همچنین در جامعه با پرداخت مالیات تقسیم می‌شود. فرآیند شفافیت صورت‌های مالی باعث نزدیکی بانکداری اخلاقی به بانکداری اسلامی می‌شود.

در انتهای جلسه نیز برخی شرکت‌کنندگان به بیان پرسش‌های خود در زمینه بانکداری اخلاقی و مسائل مطرح شده کردند.

.

برخی از معیارهای بانکداری اخلاقی

اگر بخواهیم به عنوان نمونه چند معیار بانکداری اخلاقی که در این کارگاه بیشتر روی آن تاکید شد را بگوییم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تلاش در جهت رفع و کاهش فقر
  • توجه به حقوق بشر
  • توجه به مسئولیت اجتماعی
  • تامین حقوق مشتریان
  • قراردادهایی که بانک تنظیم می‌کند نباید حاوی کلمات تخصصی باشد تا موجب فهم نادرست شود.
  • بانک‌ها باید با استفاده از فناوری‌های روز مانند بانکداری الکترونیک به شکلی عمل کنند که کمترین نیازی به حضور مششتری در شعبه باشد.

همچنین بانکداری سبز که این روزها تاکید زیادی بر روی آن می‌شود نیز قسمتی از بانکداری اخلاقی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.