راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر آنچه در شماره ۴۸ ماهنامه عصر تراکنش می‌خوانید / از چالش‌های توسعه صندوق‌های فروشگاهی در کشور تا مهاجرت بانک سپه به‌روش بیگ‌بنگ

شماره چهل‌وهشتم ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. بر جلد این شماره از عصر تراکنش تصویری از سید مرتضی بکاء، رئیس هیئت‌مدیره موسسه اعتباری ملل را می‌بینید که با او درباره تحول دیجیتال در بانک‌ها گفت‌وگو کردیم. بکاء معتقد است که بانکداری دیجیتال دو بعد دارد؛ از بعد فناورانه مشکلی در کشور نداریم، ولی در بعد نگرشی باید مدیران صف و ستاد بانک به‌سرعت تغییر را بپذیرند و روش‌ها و نگرش‌های خود را به سمت تحولات نوین ببرند. در این شماره از عصر تراکنش، در پرونده‌ای به چالش‌هایی که بر سر راه توسعه صندوق‌های فروشگاهی در کشور قرار دارند، پرداختیم و سه شرکت فعال در حوزه صندوق‌های فروشگاهی را معرفی کردیم.

همچنین در پرونده‌ای دیگر به ابعاد گوناگون مهاجرت بانک سپه که به روش بیگ‌بنگ انجام شده است، نگاهی داشتیم؛ در این پرونده در گفت‌وگو با احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید سپه، حمیدرضا آموزگار، معاون توسعه محصول و عضو هیئت‌مدیره داتین و نیما امیرشکاری، عضو هیئت‌مدیره سابق رایانه خدمات امید سپه، به تغییر و تحولاتی که در بانک سپه بعد از مهاجرت ایجاد شد، اشاره کرده‌ایم.

علاوه بر این مطالب، با مدیران بانک قرض‌الحسنه رسالت درباره رویکرد دستیابی به بانکی بدون شعبه در کشور و اقداماتی که در این مسیر انجام داده‌اند، گفت‌وگو کردیم. سید محمدرضا مصطفوی، مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت می‌گوید که بانک قرض‌الحسنه رسالت در پی مطرح‌شدن به‌عنوان اولین بانک بدون شعبه نیست: «ما فقط در پی فرهنگ‌سازی ارائه خدمت به مشتریان به‌صورت آسان، ارزان و شرعی به‌صورت غیرحضوری هستیم. تبدیل‌شدن به اولین بانک دیجیتال یا اولین نئوبانک در کشور را در اهدافمان نگنجانده‌‌ایم. در راستای این فرهنگ‌سازی نیز «پیشخوان مجازی رسالت» را ایجاد کردیم که فرایندهای شعب در آن به‌صورت غیرحضوری انجام می‌گیرد.»

به روال همیشه در شماره ۴۸ عصر تراکنش نیز مقالاتی از شماره‌های اخیر مجلات معتبر جهان ترجمه کرده‌ایم. در مقاله‌ای از بلومبرگ بیزینس ویک تحت عنوان «ساحل بیت‌کوین» به این موضوع پرداخته شده که وقتی شهری در حاشیه یک ساحل موج‌سواری در السالوادور کریپتویی شد، چه اتفاقی افتاد؟ در این مقاله آمده است:‌ نوسان فقط یکی از ریسک‌های متعددی است که بیت‌کوین به جایی مثل ساحل بیت‌کوین و به‌زودی بقیه نقاط السالوادور تحمیل می‌کند. بعد از اینکه بقیله 39ساله در پنجم ژوئن اعلام کرد که بیت‌کوین را پول قانونی می‌کند، در Twitter Spaces توضیح داد که ال‌زانته چطور روی تصمیمش تأثیر گذاشته است: «شما نشان دادید که یک جامعه واقعاً می‌تواند از بیت‌کوین منفعت کسب کند. حال می‌خواهیم همین را در مقیاس کشوری نشان دهیم.» تنها دو روز بعد از تصویب لایحه‌ای در السالوادور که بیت‌کوین را به‌عنوان ارز موازی به رسمیت می‌شناخت، صندوق بین‌المللی پول مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرد و هشدار داد که «دارایی‌های کریپتو می‌توانند ریسک‌های قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.»

همچنین در مقاله‌ای از هاروارد بیزینس ریویو، به موضوع شرکت‌های چک سفید به‌صورت مفصل پرداخته شده است. شرکت‌های چک سفید یا SPACها به‌تازگی در هیئت‌مدیره‌های شرکت‌ها، وال‌استریت و رسانه‌ها توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. دلیل خوبی هم برای این توجهات وجود دارد؛ هرچند شرکت‌های چک‌سفید که جایگزینی برای عرضه‌های اولیه متعارف فراهم می‌کنند، از چند دهه پیش در قالب‌های متنوع وجود داشته‌اند، اما طی دو سال گذشته در ایالات متحده محبوب شده‌اند. در این مقاله می‌خوانید: «در سال 2019، 59 شرکت از این نوع با 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ایجاد شدند، در سال 2020 نیز 247 شرکت با 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ایجاد شدند و فقط در سه‌ماهه اول سال 2021، 295 شرکت با 96 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تأسیس شدند. به‌علاوه این واقعیت برجسته هم وجود دارد که در سال 2020 شرکت‌های چک‌سفید بیش از 50 درصد شرکت‌های آمریکایی تازه عرضه عمومی‌شده را به خود اختصاص دادند.»

در شماره مردادماه ماهنامه عصر تراکنش یادداشت‌هایی از رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ علی چهارلنگی، مدیرعامل فناوران اطلاعات انصار؛ محمدجعفر نعناکار، وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه؛ امیرحسین مردانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل بیت‌پین؛ پورشاسپ شاهین‌کار، مشاور کسب‌وکار؛ مهدی جوادی‌فرد، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و تحلیل کسب‌وکار فناپ؛ حمید حسن‌آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار؛ محمدحسین کاشی، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان و شهرزاد حدادی، وکیل پایه یک دادگستری را نیز می‌خوانید.

جز این مطالب، گزارشی از شرکت رهند هوشمند در گفت‌وگو با مجید عبدالله‌خانی مدیرعامل این شرکت، گزارشی از بازدید کارخانه شرکت ایران ارقام، ترجمه پرونده اکونومیست درباره آینده بانکداری، نقش زنان بر اسکناس‌های جهان و چندین و چند مطلب خواندنی دیگر هم در این شماره موجود است. عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.