راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابراز نگرانی مدیر باتجربه حوزه فین‌تک در مورد رمزارزها / آن بودِن نسبت به کلاه‌برداری در تجارت رمزارز هشدار می‌دهد

با گسترش تجارت رمزارز در سراسر دنیا و همراه با فرازوفرودهای ارزش آن، صاحب‌نظران مختلفی به ابراز نگرانی در مورد این نوع دارایی پرداخته‌اند. یکی از این افراد، آن بودن است که با بیش از سه دهه سابقه فعالیت در حوزه بانکداری و موفقیت با بانک استارلینگ، نسبت به کلاه‌برداری صرافی‌های رمزارز هشدار می‌دهد. در این گزارش به صحبت‌های اخیر بودن و سابقه فعالیت او در حوزه بانکداری دیجیتال، می‌پردازیم.


هشدار در مورد کلاه‌برداری رمزارزی


به گزارش سی‌ان‌بی‌سی آن بودن مدیرعامل استارتاپ فین‌تک استارلینگ، نگران رمزارزهاست؛ او می‌گوید بعضی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال «تقریباً خطرناک» هستند و اضافه می‌کند که صنعت فایننس باید نسبت به کلاه‌برداری در بازار فاقد مقررات‌گذاری رمزارز، هوشیار بماند.

این اظهارات، در حالی مطرح می‌شود که بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز دنیا، توسط نهاد نظارت بر خدمات مالی، از انجام فعالیت‌ها در بریتانیا، منع شد. بودن روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «کل این صنعت باید نسبت به خطرات استفاده مردم از بیت‌کوین و سایر رمزارزها برای پرداخت‌های کلاه‌بردارانه، هوشیار باشد.»

بانک استارلینگ که در سال 2014 تأسیس شد، یکی از معروف‌ترین بانک‌های چالشگر (بانک‌های خرد و کوچکی که جدیداً ایجادشده و با بانک‌های قدیمی‌تر رقابت می‌کنند) و نوع جدیدی از مؤسسات وام‌دهنده است که به دنبال تغییر بازار با حساب‌هایی است که فقط به‌صورت آنلاین و غیرحضوری، چک می‌شوند. رقبای استارلینگ عبارت‌اند از بانک‌های «مونزو»، «رولوت» و «مونسه».

روز پنجشنبه، استارلینگ از رشد 600 درصدی درآمد خود در 16 ماه منتهی به 2021 خبر داد که به این بانک کمک کردند، بیش از نیمی از زیان‌های خود را جبران کند. بودن بیان کرد استارلینگ در حال ثبت اولین سود سالیانه خود در سال 2022 است و تا سال آینده یا اوایل 2023، سهام خود را عرضه می‌کند.


بریتکوین


علی‌رغم موضع محافظه‌کارانه بودن در مورد رمزارزها، او معتقد است ارزهای دیجیتال، آینده‌دار هستند. او بیان کرد: «بعضی از ارزهای دیجیتال جذاب‌اند (اما) مشتریان ما خدمات مربوط به آنها را از ما نمی‌خواهند.» بودن اضافه کرد: «طی 3-2 سال آینده، اوضاع تغییر خواهد کرد و بیشتر بانک‌ها، ازجمله استارلینگ، آماده اجرای کارهای جذاب در این زمینه‌ها هستند.»

بودن اطلاع داد که بانک استارلینگ تحقیقات بانک مرکزی انگلستان در مورد صادر کردن نسخه دیجیتال پوند بریتانیا را از نزدیک دنبال می‌کند. بانک مرکزی انگلستان، یکی از بانک‌های مرکزی در سراسر دنیاست که در حال انجام تحقیقات در خصوص ارز دیجیتال خود هستند. چین در این زمینه پیشتاز است و در حال آزمایش یوان دیجیتال خود با میلیون‌ها نفر است.


درباره آن بودن


آن بودن، 61 ساله (متولد 1 ژانویه 1960) مدیرعامل و همچنین عضو هیئت‌مدیره بانک استارلینگ است. بودن بعد از فارغ‌التحصیلی‌ در رشته علوم رایانه و شیمی کارش را در بانک «لویدز» آغاز کرد و در ساخت معماری «چاپس»، اولین سیستم پرداخت آنی انگلستان، همکاری کرد.

بودن در «استاندارد چارترد» و «یوبی‌اس» فعالیت کرد و بعد از آن نیز رئیس بخش اروپا، خاورمیانه و آفریقا برای انجام تراکنش‌های جهانی بانکی برای «بانک سلطنتی اسکاتلند» و «ای‌بی‌ان آمرو» شد. بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸، او درباره ضرورت تغییروتحولات در بانکداری و فناوری صحبت می‌کرد. بودن پس از این به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی به «الاید آیریش بنک» ملحق شد تا بتواند از تجربیات و سوابقش در این بانک استفاده کند، اما به‌دلیل محدودیت‌هایی که به‌خاطر استفاده از فناوری‌های قدیمی و منسوخ‌شده به وجود آمده بود، نتوانست کار را به جایی برساند.

تأسیس بانک استارلینگ

بودن با مدرک علوم رایانه، شیمی و MBA و با 30 سال سابقه کار در مؤسسات مالی معتبر در سال 2014 بانک استارلینگ را تأسیس کرد. او با تجربه فعالیت حرفه‌ای در حوزه علوم رایانه، زودتر از بسیاری مدیران بانکی، به ظرفیت فناوری دیجیتال برای تغییر بنیادی شیوه بانکداری مردم و کسب‌وکارهای کوچک پی برد. بودن با کمک تیم خود در استارلینگ، یک اپلیکیشن را از صفر طراحی کرد که مشتریان می‌توانستند، امور مالی خود را به‌صورت بلادرنگ انجام دهند. بینش او نه‌تنها از استارلینگ یک برند جهانی ساخت، بلکه بقیه بانک‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داد.

بودن اکنون زندگی خود را حول استارلینگ تنظیم کرده اما می‌گوید اگر بخواهد به کار دیگری مشغول شود، یک کار نوآورانه در زمینه یادگیری ماشین در صنعت پارچه و طراحی لباس خواهد بود.

کتاب نئوبانک

مدیرعامل استارلینگ در عرصه تألیف در مورد بانکداری و نگارش کتاب هم فعال است. یکی از کتاب‌های او «Banking on it: How I disrupted an industry» به‌زودی، توسط انتشارات راه پرداخت منتشر خواهد شد.

کتاب آن بودن که به زودی توسط انتشارات راه پرداخت، ترجمه و چاپ می‌شود

در این کتاب، بودن نشان می‌دهد که چگونه بوروکراسی را شکست داده و با تعصب مقابله کرده است؛ او برای تحقق چشم‌انداز خودش در مورد آینده بانکداری خرد جنگیده و در این کتاب سرگذشت خود به‌عنوان زنی سرسخت و با پشتکاری بالا را روایت می‌کند که از هیچ تلاشی برای تحقق آرزوهای خود، فروگذار نکرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.