راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اعتماد به اقتصاد و دیپلماسی آینده

پس از 4 روز ماراتن نفس‌گیر «رای اعتماد»، مجلس تکلیف کابینه روحانی را مشخص کرد: اعتماد به 15 وزیر از 18 وزیر پیشنهادی. بهارستان‌نشینان به‌رغم اصرار و تاکید رییس‌جمهور مبنی‌بر اینکه به «همه کابینه پیشنهادی» رای اعتماد بدهند، به محمدعلی نجفی، جعفرمیلی منفرد و مسعود سلطانی‌فر، وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و وزرش و جوانان، اعتماد نکردند و کابینه یازدهم را بدون این سه تن روانه پاستور کردند. از سوی دیگر، مجلس با رای بالای خود به کابینه اقتصادی دولت یازدهم و همچنین وزیر امور خارجه نشان داد که محوریت دغدغه‌های مردم و مجلس، حل مشکلات اقتصادی و رفع تحریم‌ها است. علی لاریجانی، رییس مجلس نیز رای موافق 274 نماینده به طیب‌نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد را استثنایی خواند و آرای نمایندگان را نشان‌دهنده حساسیت جدی آنان نسبت به مسائل اقتصادی کشور دانست. نمایندگان اما در رای عدم اعتماد به سه تن از وزرا نه «سن بالا» را ملاک عمل قرار دادند و نه به آنچه به‌عنوان «پرونده‌های مالی» برخی وزرای پیشنهادی مطرح شد، توجه کردند و تنها به کسانی رای اعتماد ندادند که بحث‌های مخالفانشان بیشتر بر محور حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 می‌گشت.

.

وزرای لب مرزی

طیب نیا، بالاترین رای اعتماد را به خود اختصاص داد و آرای او حتی از وزرای دفاع و کشور که مخالفی هم در مجلس نداشتند، پیشی گرفت. رای اعتماد 232 نماینده مجلس به وزیر امور خارجه نیز پیام‌هایی روشن برای دیپلماسی دولت یازدهم داشت. مجلس اما به تاکید و اصرار رییس‌جمهور که در آخرین سخنرانی خود در صحن علنی مجلس و پیش از رای اعتماد به وزرا انجام شد مبني براينكه «خوشحال می‌شوم اگر همه وزرا رای بیاورند»، عمل نکرد و کابینه را بدون 3 وزیر راهی پاستور کرد. حسن روحانی که به نظر می‌رسید پیش از رای اعتماد چشم‌اندازی از وزرای لب مرزی خود داشته باشد در پایان سخنرانی خود درباره هر یک از وزرا مختصری سخن گفت ودر نهایت از 5 وزیر لب مرزی خود به این ترتیب دفاع کرد:اول محمدعلی نجفی، دوم جعفر میلی منفرد، سوم علی ربیعی، چهارم عباس آخوندی و در نهایت نوبت به بیژن زنگنه رسید فردي كه او را بارها ستاره کابینه روحانی نامیدند و رییس‌جمهور نیز بیشترین دقایق دفاع خود را به او اختصاص داد.

.

حضور استثنایی، رای استثنایی

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس نهم براساس آنچه علی لاریجانی رییس مجلس گفت حضوری استثنایی در صحن علنی مجلس داشتند 284 نماینده؛ این میزان نماینده حاضر در صحن علنی مجلس از ابتدای مجلس نهم بی‌سابقه بوده است. به گفته لاریجانی، در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی 119 نفر نماینده موافق و مخالف ثبت‌نام کردند که از این میان قرعه به نام هر که افتاد، سخنرانی کرد. راي وزير اقتصاد نيز از نظر لاريجاني، استثنايي بود.

.

نگاهی به رای «عدم اعتماد»

از دیگر سو، نگاهی به آرای عدم‌اعتماد وزرای پیشنهادی نشان می‌دهد که فراکسیون اصولگرایان مجلس که ریاست آن بر عهده غلامعلی حدادعادل است و از ابتدای بررسی کابینه مرزبندی روشنی با وقایع انتخابات 88 داشتند، نقش موثری را در رای نیاوردن این وزرا ایفا کرده است. 133 رای منفی به نجفی، 162 رای منفی به میلی منفرد و 148 رای منفی به سلطانی‌فر. این فراکسیون برخلاف انتظار توانست آرای زیادی را در عدم‌ رای‌اعتماد به برخی وزرا مديريت کند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.