راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون اصل 90: تاخیر بانک مرکزی در اتصال خودپردازها به سامانه صیاد توجیه ندارد

نصرالله پژمان­فر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، با تأکید بر اینکه اتصال خودپرداز به سامانه صیاد، در بهبود آمار برگشت چک تأثیر دارد، بیان کرد: «آمار نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده در چک‌های جدید که برابر با 3.5 درصد شده است، قانع‌کننده نیست.»

به گزارش فارس، پژمان­فر با اشاره به تأثیر اتصال خودپردازها به سامانه صیاد بانک مرکزی در جهت بهبود این آمار گفت: «قطعاً اتصال خودپرداز به سامانه صیاد در بهبود آمار چک‌های برگشتی تأثیر دارد و ما نسبت به این مسئله نباید بی­‌تفاوت باشیم.»

او با اشاره به اینکه تعداد چک‌­های برگشتی به چک‌های مبادله شده در چک­‌های جدید برابر با 3.5درصد است گفت: «بخشی از این برگشت چک­‌ها، به دلیل اشتباهات مردم است که هنوز به ثبت و تایید اطلاعات چک در سامانه صیاد عادت نکرده‌اند. بخش دیگر نیز مربوط به ضعف‌های اجرای قانون است که در این مسیر وجود دارد.»

پژمان­فر درباره مشکل مناطق محروم درخصوص ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی افزود: «ما مدت‌هاست به بانک مرکزی از اهمیت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد گفته‌­ایم. به نظر من در این مورد، بانک مرکزی در اقداماتش عقب‌ماندگی دارد که این تأخیر اصلاً قابل دفاع نیست. به همین دلیل، نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفت تا بانک مرکزی به موقع این اقدام را انجام دهد.»

رئیس کمیسیون اصل90 مجلس درباره افزایش اعتبار چک­‌ها در قانون جدید چک بیان کرد: «از آنجاکه در سال­‌های اخیر، حجم چک‌های برگشتی اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده است، ما به‌عنوان قانون­‌گذار باید بتوانیم این مشکل را مدیریت کنیم. در قانون جدید چک، سازوکارهایی جهت تقارن اطلاعاتی ایجادشده که قبل از اخذ چک، موجب ایجاد اطمینان در پذیرش چک خواهد شد. در این صورت، گیرنده به‌راحتی می­تواند در جهت وصول چک اقدام کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.»

پژمان­فر با بیان مشکلاتی که از سوی بانک مرکزی در حوزه‌ی آموزش به مردم و کارکنان شبکه بانکی وجود دارد، گفت: «من فکر می‌کنم در مورد آموزش­‌های لازم، بانک مرکزی باید بهتر از این عمل کند.»

او در پایان ضمن تشکر از مسئولین بانک مرکزی، که در جلسه‌ کمیسیون اصل90 حضور داشتند و پذیرفتند که بحث آموزش به کارکنان و مردم را با سرعت بیشتری پیگیری کنند، تصریح کرد: «بااینکه این موضوع مربوط به قبل از تعطیلات فروردین است تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته است. این عقب‌افتادگی، اصلاً قابل توجیه نیست.»

منبع فارس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.