راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی چگونه فضای فین‌تک را تغییر خواهد داد؟

محدودیت مالی برای خرید نرم‌افزار حسابداری استارتاپ‌ها، سادگی محیط و امنیت بیشتر در حفظ اطلاعات مالی شرکت‌ها است، نسل جدید نرم‌افزارهای حسابداری یعنی نرم‌افزار حسابداری آنلاین به بازار ارائه شده است. راهکار ابری در نرم‌افزار حسابداری مناسب‌ترین پاسخ به نیاز دسترسی سریع به اطلاعات مالی است که اغلب تصمیم‌گیری‌ها در زمینه رشد و توسعه کسب‌وکار به واسطه این اطلاعات اتخاذ می‌شوند

گروه تولید محتوای شرکت پارمیس / در دنیای فناوری امروز هوش مصنوعی به عنوان فناوری که سعی دارد فرایندهای هوش انسانی را شبیه‌سازی کند، به جایگاه ویژه‌ای دست‌یافته است؛ به‌گونه‌ای که به‌واسطه رشد و پیشرفت روزافزون آن، سبک زندگی در تمامی ابعاد تغییر کرده است. البته صنایعِ مرتبط با فناوری، نسبت به دیگر صنایع بیشتر تحت تأثیر تغییرات و تحولات هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند و برای ماندن در عرصه رقابت و رسیدن به هدف اصلی، ناچار به همگام شدن هر چه بیشتر با هوش مصنوعی و الزامات آن هستند. بحث مالی و فناوری‌های مرتبط به آن ازجمله حوزه‌هایی است که شدیداً تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته است، زیرا نیاز کاربران و مشتریان آن افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات مالی است.


فین‌تک و ضرورت تغییر در جهت هوش مصنوعی


فین‌تک با داده‌های مالی، پول و سرمایه انسان‌ها سروکار دارد که مهم‌ترین داده‌ها و اطلاعات در زندگی شخصی و مشاغل به شمار می‌رود؛ بنابراین ایجاد تغییرات همگام با فناوری از الزامات صنعت فین‌تک است. در کنار حسابداری که از ابتدا با داده‌های مالی در ارتباط بوده است، بانکداری جدید نیز به‌واسطه ورود هوش مصنوعی به این صنعت به سمت داده‌های مالی و تحلیل آنها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود حرکت کرده است.

هوش مصنوعی به کار رفته در حسابداری می‌تواند اکثر وظایف حسابداری را در زمانی کوتاه‌تر و با نتایجی بهتر انجام دهد. در واقع محاسبات حسابداری به کمک هوش مصنوعی در سطحی بالاتر قرار خواهد گرفت و به کمک داده‌های مالی ارائه شده توسط هوش مصنوعی می‌توان با شناخت بهتری از مشتریان به نیازهای آنها پاسخ داد. البته ورود هوش مصنوعی به حسابداری نباید نگرانی حذف حسابداران از حوزه کسب‌وکار را به وجود آورد؛ زیرا هوش مصنوعی بخشی از وظایف انسانی یعنی تحلیل داده‌ها و ارزیابی اطلاعات جمع‌آوری‌شده را انجام می‌دهد و وظایف و مسئولیت‌های منابع انسانی این بخش را به سمت تخصصی‌تر شدن هدایت می‌کند. به بیان دیگر، جمع‌آوری و تحلیل دقیق و کامل اطلاعات، خلأ مهم در حسابداری است که به مدد هوش مصنوعی این خلأ برطرف می‌شود.

نقشی که هوش مصنوعی در نظام بانکداری ایفا کرده است، بسیار متفاوت‌تر از نقش آن در دنیای حسابداری است؛ زیرا بانکداری سنتی بیشتر با حضور فیزیکی مشتریان و دغدغه‌های مالی آن‌ها سروکار داشته است، در حالی که بانکداری جدید به دنبال تغییر در تمام فرایندهای بانکی و تدوین مدل کسب‌وکاری جدید با محوریت فناوری‌های جدید دیجیتال است. برای خدمات فناوری محور صنعت بانکداری در دنیای دیجیتال امروز می‌توان به دنبال دستیابی به ویژگی‌های جدیدی بود که مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

دسترسی بدون قید و محدودیت زمانی و مکانی

انسان امروز هم‌زمان با تغییر سبک زندگی، تاب محدودیت‌های زمانی و مکانی برای رسیدن به اهداف و نیازهای خود را ندارد. به همین دلیل در هر صنعتی دسترسی بدون محدودیت می‌تواند یک ویژگی لازم و مزیت رقابتی باشد. در نظام بانکداری مبتنی بر فناوری جدید، ارائه خدمات همواره در دسترس از اصلی‌ترین تغییرات خواهد بود. البته دنیای حسابداری نیز توانسته است به کمک نرم افزار حسابداری آنلاین محدودیت در دسترسی اطلاعات را حذف کرده است.

شخصی‌سازی خدمات

از بانکداری دیجیتال انتظار می‌رود با بررسی داده‌های هر یک از مشتریان به سمت شخصی‌سازی خدمات حرکت کند و دغدغه‌های مالی مرتبط با خدمات بانک را تنها در زمان نداشتن موجودی کافی در حساب‌ها به مشتری منتقل کند.

درهم‌آمیزی

نیاز جامعه امروز از خدمات بانکی تغییر یافته است. انسان پرمشغله امروز ترجیح می‌دهد بانک مسئولیت توجه به دغدغه و نیازهای مالی او را بر عهده بگیرد تا وقت کافی برای رسیدگی به دیگر امور زندگی را داشته باشد. در واقع در این ویژگی سعی می‌شود از تخصص بانک در زمینه مالی برای بهبود سطح زندگی استفاده شود و خدمات آن محدود به حضور فیزیکی در بانک و انجام کارهای معمول نباشد.

پیش‌بینی نیازهای زندگی مشتریان

 با ورود هوش مصنوعی به‌نظام بانکداری و ایجاد بانکداری دیجیتال، می‌توان انتظار داشت که بانک از طریق پیگیری و تحلیل رفتارهای مالی مشتریان خود، پیشنهادات جدید در زمینه ایجاد تغییر بهینه در سبک زندگی به آنها ارائه کند.

فراگیری و شمول

در هر زمینه و صنعتی برای ایجاد رفاه بیشتر در زندگی و حذف تمایز بین اقشار مختلف از فناوری بهره گرفته شده است؛ بنابراین در بانکداری جدید نیز می‌بایست محدودیت در استفاده از خدمات بانکی برای سنین مختلف و یا اقشار خاص جامعه حذف شود.


ضرورت تغییر در دنیای مدرن


فناوری پیوسته در حال تغییر است که در نتیجه آن جهان پیرامون ما نیز تحولات بسیاری را به چشم دیده است. به ویژه در دنیای رقابتی کسب‌وکارهای امروز، «تحول» از شرایط ضروری برای ادامه حیات است. در واقع با همگام شدن با نوآوری‌های جدید و ایجاد تحول می‌توان امیدوار بود که یک کسب‌وکار می‌تواند به حیات خود ادامه دهد اما بدون ایجاد تحول این امید نیز وجود نخواهد داشت.

در سازمان‌های بزرگ اعمال تغییر و تحولات جدید گامی بسیار سخت است، به‌گونه‌ای که استعاره به رقص درآوردن فیل‌ها برای بیان میزان سختی چنین کاری استفاده شده است. صنعت حسابداری و بانکداری به دلیل نقش مهمی که در حیات شخصی و حیات کسب‌وکارها ایفا می‌کنند، به عنوان مهم‌ترین صنایع که باید تحولات لازم برای همگام شدن با نوآوری‌های جدید را در اولویت قرار دهند، معرفی شده‌اند. با در نظر گرفتن فناوری‌های جدید، صنعت بانکداری باید از تأمین صرف زیرساخت‌های مالی به سمت تصمیم‌گیری برای مردم در جهت نحوه هزینه کردن پول آنها تغییر یابد.

در دنیای حسابداری نیز همواره نرم‌افزارهای حسابداری در جهت تغییرات تکنولوژی حرکت کرده‌اند. با توجه به نیاز کاربران امروز که همان دسترسی بدون محدودیت، محدودیت مالی برای خرید نرم‌افزار حسابداری استارتاپ‌ها، سادگی محیط و امنیت بیشتر در حفظ اطلاعات مالی شرکت‌ها است، نسل جدید نرم‌افزارهای حسابداری یعنی نرم‌افزار حسابداری آنلاین به بازار ارائه شده است. راهکار ابری در نرم‌افزار حسابداری مناسب‌ترین پاسخ به نیاز دسترسی سریع به اطلاعات مالی است که اغلب تصمیم‌گیری‌ها در زمینه رشد و توسعه کسب‌وکار به واسطه این اطلاعات اتخاذ می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.