راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جای خالی نوآوری در صنعت بیمه کشور / کارشناسان در پاسخ به راه پرداخت از دلایل رشد پایین اینشورتک در ایران می‌گویند

با تغییر سبک زندگی و عادت‌های مردم، استفاده از نوآوری و فناوری بیش از بیش اهمیت پیدا کرده‌است. بنابراین لازم است صنعت‌های زیر مجموعه فین‌تک، ازجمله اینشورتک در ایران که بازندگی مردم ارتباط نسبتاً نزدیکی دارد همگام با جهان حرکت کند.

باتوجه به مقاومت صنعت بیمه و عدم‌حمایت رگولاتوری از نوآوری این سؤال مطرح می‌شود که اینشورتک ایران در سال‌های اخیر نسبت به صنعت‌های مشابه فین‌تک چقدر رشد و توسعه داشته است؟ در ادامه پاسخ صاحب‌نظران صنعت بیمه را در این باره می‌خوانیم:


دانش محدود مسئولین از اینشورتک


آرش فروزان مشاور اینشورتک بیمه سامان، درخصوص رشد اینشورتک در ایران بیان کرد: «اینشورتک ازنظر فراخوانی و قبول فرهنگ نسبت به سال‌های 98 و 99، حدود 40 درصد رشد داشته، بااین وجود خروجی عملیاتی که باعث تبدیل به بیزینس در حوزه شود کم بوده است.»

به گفته او، اینشورتک در مقایسه با پی‌تک کمتر از 1 رصد رشد داشته، اما همگام با ولث‌تک و رگ‌تک حرکت می‌کند.

فروزان با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری اینشورتک تصریح کرد:«50 درصد صنعت بیمه کشور حول محور بیمه شخص ثالث است، مشخصاً بیمه‌های ثالث و بدنه می‌توانند تبدیل به یک کسب‌وکار اینشورتکی شوند. سایز بازار اینشورتک 50 هزار میلیارد است اما در وضعیت کنونی ایران میزان فروش رقمی کم‌تر 1000 میلیارد محاسبه شده‌است.»

آرش فروزان مشاور اینشورتک بیمه سامان

او ادامه داد: «لازمه رشد اینشورتک در ایران وجود آدم‌هایی بادانش و فرهنگ اینشورتکی است. نوآوری اتفاق نمی‌افتد مگر با افزایش فرهنگ. فعالان این حوزه تا به امروز نتوانسته‌اند کسب‌وکاری را بسط دهند. واضح است که ما در منابع انسانی ضعف داریم و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود هیچ‌گونه رشدی اتفاق نخواهد افتاد.»

فروزان اضافه کرد: «بیمه مرکزی از شرکت‌های بزرگ بیمه مانند آسیا، دارا و ایران حمایت‌ نمی‌کند و تا زمانی که بازیگران اصلی در راستای گسترش اینشورتک قدم برندارند و فرهنگش را در سازمان خود و برای مردم نهادینه نکنند مسیر رشد همین‌قدر کند خواهد ماند.»

او بابیان اینکه لازم است بیمه مرکزی با برگزاری نشست‌های خبری و اطلاع‌رسانی گوش مردم را به فضای دیجیتال بیمه آشنا کند، اظهار کرد: «بیمه مرکزی هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درخصوص دریافت غیر فیزیکی و آنلاین بیمه شخص ثالث انجام نداده است. از 80 میلیون ایرانی 10 میلیون ایرانی هم نمی‌دانند که این بیمه می‌تواند فیزیک نداشته باشد.»

فروزان در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: «نوآوری در صنعت بیمه مانند سدی است که جلوی آن شکسته و به‌مرور این ترک‌ها بیشتر و سیل جاری خواهد شد. عاملی که می‌تواند باعث شود این سیل باعث خرابی نشود آموزش و تغییر نیروهای انسانی است.»


بیمه، ترند سال 2022


ابراهیم نصیری بنیان‌گذار و مدیرعامل ایمنتا در پاسخ به سؤال راه پرداخت مبنی بر میزان رشد اینشورتک در سال‌های اخیر نسبت به صنعت‌های مشابه فین‌تک بیان کرد: «اینشورتک نسبت به صنعت‌های دیگر فین‌تک پیشرفتی نداشته و تنها هیاهو و هیجان کاذب برای بیمه ایجاد کرده است.»

ابراهیم نصیری بنیان‌گذار و مدیرعامل ایمنتا

او ضمن بیان اینکه شرکت‌ها با غیرحضوری کردن خدمات، خود را اینشورتک اعلام می‌کنند تصریح کرد: «مفهوم خلق ارزش در این میان حلقه مفقوده شده. عملکرد امروز صنعت بیمه تجهیز نوآوری نام‌دارد و با مفهوم واقعی اینشورتک متفاوت است.»

او با اشاره به رفتار هیجانی افرادی که به‌تازگی وارد صنعت بیمه‌شده‌اند گفت: «ساختار صنعت بیمه در مقابل نوآوری مقاومت می‌کند و هیچ‌گونه شتاب‌دهنده تخصصی وجود ندارد.»

نصیری با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در اینشورتک گفت: «مسئله انگیزه و اراده است نه ظرفیت، حدود 17 میلیون نفر تریدر در کشور از وجود ظرفیت کافی حکایت دارد. این عدم انگیزه ناشی از بی‌اطلاعی و درک نکردن مدیران بیمه است. این مدیران حتی نمی‌دانند ساختارهای مالی تا چه اندازه دچار تغییر شده‌اند.»

به گفته او ترند سال 2022 بعد از گذر از بانک و بورس صنعت بیمه است. اما جایگاه اینشورتک در ایران کجاست؟

او با اشاره به کتاب اینشورتک راه پرداخت گفت: «چهار سال قبل در این کتاب گفته‌شده، حدود 60 سال است که صنعت بیمه در جهان رشدی نداشته. اگر امروز در اروپا و کشورهای دیگر دوباره کتابی چاپ شود خواهند نوشت تا 60 سال گذشته رشدی نبوده است. صنعت بیمه فارغ از منطقه مکانی ذاتاً در مقابل تغییر مقاومت دارد، اما مدیران ارشد و رگولاتوری به این وضعیت دامن می‌زنند.»

او در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: «طولی نخواهد کشید که مردم به دلیل نیازشان دست به اقدامی دراین‌باره بزنند همان‌طور که پول و ارز مجازی را خلق و حمایت کرده‌اند. حجم فشار نوآوری به‌قدری سنگین است که ما با پدیده ان‌افی‌تی‌ها علی‌رغم حوقی نبودنشان روبه‌رو هستیم.»


رشد اینشورتک نسبت به سایر شاخه‌های فین‌تک پایین است


حمیدرضا پروازی مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی بیان کرد: «علی‌رغم اینکه بیمه‌گری دیجیتال در سال‌های اخیر مطرح نبوده اینشورتک نسبت دوره‌های قبل رشد چشمگیری داشته است.»

حمیدرضا پروازی مدیر توسعه کسب‌وکار دیجیتال بیمه رازی

به گفته او، عادت‌های مردم باعث پررنگ‌تر شدن نقش فین‌تک و صنایع آن شده، سرعت رشد و تحرک اینشورتک نسبت به سایر صنایع مالی مانند بانک به دلیل فراگیری آن‌‌ها پایین‌تر است. لازم است در مسیر فرهنگ‌سازی بیمه دیجیتال و توسعه آن گام‌های جدی برداشته شود.»

او درخصوص ظرفیت سرمایه‌گذاری در اینشورتک گفت: «قدم‌هایی که تاکنون در این حوزه برداشته‌شده، همگی مرتبط با مبحث صدور بیمه‌نامه است و در بخش‌های خسارت و بازدید قبل از صدور بیمه‌نامه تاکنون اقداماتی صورت نگرفته است.»

 پروازی در پایان خاطرنشان کرد: «قطعاً با توجه به ظرفیت‌های بالای این صنعت می‌توان مباحث ذکرشده را در اینشورتک پیاده کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.