راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ فین‌تکی آکورنز،از طریق اسپک به ارزش 2 میلیارد دلار عرضه اولیه می‌شود / بالا گرفتن رقابت با رابین‌هود

شرکت آکورنز قصد دارد از طریق ادغام با یک شرکت اسپک (SPAC) سهام خود را به طور عمومی عرضه کند. این اپلیکیشن سرمایه‌گذاری و پس‌انداز دیجیتال حدود 2.2 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

روز پنجشنبه این شرکت فین‌تکی که در شهر ارواین در ایالت کالیفرنیا مستقر است اعلام کرد که با شرکت پایونیر مرجر (Pioneer Merger) ادغام خواهد شد. پایونیر مرجر یک شرکت اسپک است که به صندوق‌های پوشش ریسک فالکون اج کپیتال (Falcon Edge Capital) و پاتریوت گلوبال منیجمنت (Patriot Global Management) وابسته است. برای اولین بار، وال استریت ژورنال در مورد این برنامه‌ها اطلاع‌رسانی کرد. روز چهارشنبه، سهام پایونیر حدود 2 درصد رشد داشت.

آکورنز به تدریج سهم خود را در بازار افزایش می‌دهد(+) و کاربران بیشتری را به خود جذب می‌کند. این شرکت بیش از 4 میلیون کاربر دارد که اغلب آن‌ها ماهیانه 1 دلار برای خدماتی که دریافت می‌کنند می‌پردازند، بااین‌وجود، آکورنز گزینه‌های پرداخت ماهیانه 3 دلار و ماهیانه 5 دلار را نیز برای قابلیت‌های اضافه‌ای چون حساب‌های بانکی یا برنامه‌های بازنشستگی ارائه می‌دهد. طبق گزارش‌هایی که اخیرا منتشرشده، آکورنز از ماه می 4.74 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت داشته است.

به عنوان بخشی از این معامله، پایونیر حدود 400 میلیون دلار به صورت نقد مشارکت کرده است. هم‌چنین 165 میلیون دلار دیگر از طریق یک عرضه خصوصی سهام مربوطه شامل صندوق‌های تحت مدیریت شرکت‌های بلک‌راک، ولینگتون منیجمنت و دیگر سرمایه‌گذاران تأمین می‌شود.

شرکت‌های اسپک، همچون پایونیر شرکت‌های کاغذی هستند که از سرمایه‌گذاران پول جمع‌آوری می‌کنند و هدفشان، تملک یک شرکت خصوصی دیگر و وارد کردن آن به بازار بورس است. طبق داده‌های اسپک ریسرچ (SPAC Research) در سال 2021، اسپک‌ها بیش از 100 میلیارد دلار پول جمع‌آوری کرده‌اند؛ اما در هفته‌های اخیر، قیمت سهام بسیاری از اسپک‌ها و شرکت‌هایی که توسط آن‌ها عرضه اولیه شده‌اند، نزولی شده است.

اسپک‌ها به یک روزنه محبوب برای استارت‌آپ‌های فین‌تکی تبدیل شده‌اند. در ماه‌های اخیر استارت‌آپ بانکی سوشال فایننس (Social Finance)، پلتفرم مدیریت مستغلات بتر هولدکو (Better Holdco)  و اپلیکیشن معاملاتی ای‌تورو گروپ (eToro Group) همگی توافق کردند تا با اسپک‌ها معاملات چندین میلیارد دلاری ترتیب دهند.

محبوب شدن اسپک‌ها توجه رگولاتورها را نیز به خود جلب کرده است. هفته اخیر، گری گنسلر رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده به نمایندگان مجلس گفت این نهاد رگولاتوری قصد دارد لزوم ارائه قوانین و دستورالعمل‌های جدید در مورد اسپک‌ها را مورد بررسی قرار دهد با این هدف که از سرمایه‌گذاران حقیقی محافظت کند (+).

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران حقیقی نقش مهمی در ادغام آکورنز با پایونیر ایفا کنند. نوا کرنر، مدیر اجرایی آکورنز در مصاحبه‌ای بیان کرده است که قصد دارد برای تأمین مالی یک برنامه که به برخی مشتریان آکورنز سهم اعطا می‌کند، 10 درصد از سهام شخصی خود در این شرکت را اهدا کند. سرمایه‌گذاران فعلی آکورنز، شرکت‌هایی چون پی‌پال، کامکست و ان‌بی‌سی‌یونیورسال و همچنین افراد مشهوری چون جنیفر لوپز و دوئین جانسون هستند.

آکورنز پیش‌بینی کرده است که در سال جاری 126 میلیون دلار و در سال 2023، 309 میلیون دلار درآمد کسب کند درحالی‌که در سال 2020 این میزان 71 میلیون دلار بوده است. هم‌چنین آکورنز پیش‌بینی می‌کند که پایگاه کاربری این شرکت تا سال 2023 به 8 میلیون نفر برسد. وال استریت ژورنال پیش‌تر گزارش داده بود که حتی دستیابی به این هدف نیز باعث نمی‌شود که آکورنز بتواند از استارت‌آپ سرمایه‌گذاری رابین‌هود که تا پایان سال 2020 حدود 20 میلیون کاربر در اختیار داشت پیشی بگیرد (+).

آکورنز برخلاف رابین‌هود به کاربران امکان خریدوفروش سهام را نمی‌دهد. آقای کرنر در این زمینه می‌گوید که آکورنز کاربران را راهنمایی می‌کند به جای انجام معاملات مکرر، دارایی‌های متنوعی را برای بلندمدت به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند. همچنین این شرکت قصد دارد قابلیتی را معرفی کند تا کاربران بتوانند 10 درصد از پرتفوی خود را با سهام مدنظر خود سفارشی‌سازی کنند. آقای کرنر اظهار داشت: «آکورنز در مسیری درست قرار دارد. ما به هر قیمتی به دنبال رشد و موفقیت نیستیم.»

منبع وال استریت ژورنال
نویسنده / مترجم پیتر رودیگر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.