راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارائه ۷۰ خدمت مالیاتی در پنجره واحد خدمات الکترونیکی / خانی: تا پایان دولت ۲۰ سرویس دیگر اضافه می‌شود

هادی خانی معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به امکان ارائه حدود ۷۰ خدمت از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی، گفت: «اکنون ۲۰ مورد از مهم‌ترین و پرحجم‌ترین این خدمات به مودیان ارائه می‌شود و تا پایان دولت فعلی بخش قابل‌توجه دیگری از آن ارائه خواهد شد.»

به گزارش ایرنا، چندی پیش علی عبدالهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند، اعلام کرد: «در سال گذشته سند نقشه راه گذار به اقتصاد هوشمند تهیه و در فرایند عملیاتی قرار گرفته است. در این سند فهرست ۵۰ پروژه برای سال ۹۹  تعیین و در میان این پروژه‌ها ۳۳پروژه به‌عنوان پروژه‌های راهبردی انتخاب‌شده و ۲۵ مورد عملیاتی و به بهره‌برداری رسیده است.»

به گفته مسئولان سازمان مالیاتی کشور، این سازمان دست‌کم در راستای هوشمند سازی اقتصاد در چهار پروژه بزرگ در حوزه مالیاتی درگیر است که یکی از این پروژه‌ها پنجره واحد خدمات الکترونیک است.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در مورد کارکرد و اهداف این سامانه مالیاتی تصریح کرد: «از سال گذشته پنجره واحد خدمات الکترونیک در اولویت سازمان بود که راه‌اندازی شد. این سامانه خدمات و سرویس‌های موردنیاز مردم را در قالب یک پنجره و بدون نیاز به درگیری مشتریان سازمان و مودیان مالیاتی در سامانه‌های متعدد و مختلف ارائه می‌دهد.»

به گفته او، در قدم نخست در بحث پرونده‌های مالیاتی، وضعیت ممنوع‌الخروجی، بحث بدهکاری، امکان پرداخت برخط بدهی‌های مالیاتی و موارد دیگر خدمات لازم در قالب یک پروفایل مالیاتی به مودیان سازمان ارائه می‌شود.

خانی اضافه‌کرد: «البته افرادی هم که مودی ما نیستند اما سابقه مالیاتی در سازمان دارند، به‌طور مثال در مواردی مانند مالیات بر ارث، مالیات بر نقل‌وانتقال ملک و غیره می‌توانند به این پنجره مالیاتی مراجعه و بدون نیاز به حضور فیزیکی در سازمان، خدمات لازم ازجمله ارائه اظهارنامه، پرداخت الکترونیک و غیره را دریافت کنند.»

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: «هدف این بود که حضور فیزیکی مردم در سازمان حذف یا کم شود. این پنجره واحد سال گذشته افتتاح شد اما هنوز کامل نیست. در حال حاضر از حدود ۷۰ خدمات مختلف ۲۰ مورد مهم در این پنجره واحد ارائه می‌شود و تا پایان دولت تعداد قابل‌توجه دیگری از این سرویس‌ها ارائه خواهد شد.»

او افزود: «این ۲۰ خدمتی که ارائه می‌شود جزو مهم‌ترین و پرحجم‌ترین خدمات ازنظر مراجعات مردمی است. برخی از این سرویس‌هایی هم که هنوز ارائه نشده خیلی ازنظر مراجعه‌های فیزیکی مهم نیستند. برای مثال در موردی مانند مالیات بر «درآمدهای اتفاقی» ممکن است اصلاً نیازی به حضور فیزیکی مردم نباشد. اما سرویس‌هایی که با بیشترین مراجعات مردمی همراه هستند اکنون در این پنجره ارائه می‌شود.»

خانی با اشاره به اینکه سامانه یادشده به موضوع فرار مالیاتی مربوط نمی‌شود، ادامه داد: «هدف افزایش رضایت مردم، کاهش مراجعه‌های حضوری و کاهش مفاسد ناشی از ارتباطات چهره به چهره و سالم‌سازی است. وقتی صحبت از سالم‌سازی می‌شود منظور فساد سیاه نیست، بلکه فساد سفید هم در این قضیه وجود دارد. منظور از فساد سفید اشاره به مواردی مانند نامناسب بودن برخورد همکاران ما با مراجعان، معطل شدن آنان، مقدار زمانی که از دست می‌دهند یا رفت‌وآمدهای زیاد مودیان به سازمان است.»

او در پایان صحبت‌هایش گفت: «موضوع هدر رفت ظرفیت‌های خود سازمان هم بسیار مهم است. تعداد زیادی از نیروهای سازمان درگیر پاسخ‌گویی به مردم بودند. لازم بود که بسیاری از این خدمات الکترونیکی شود تا بتوانیم از نیروهای خودمان استفاده بهینه کنیم.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.