راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوء مدیریت و بدهی‌های وزارت نیرو عامل خاموشی‌های اخیر در کشور

درحالی‌که مسئولان وزارت نیرو هستند، استخراج‌کنندگان رمزارز باعث خاموشی‌های امسال هستند. فعالان این حوزه این موضوع را تکذیب کرده و به تشریح دلایل خاموشی‌های اخیر پرداخته‌اند.

به گزارش سیار نیوز، امید علوی نایب‌رئیس کمیسیون بلاک‌چین سازمان نصر کشور، ضمن تکذیب اظهارات وزارت نیرو درباره خاموشی‌های ناشی از استخراج رمزارز اظهار کرد: «بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی و نیروگاه‌ها ازجمله دلایل اصلی خاموشی‌های اخیر است و در پی این بدهی‌های سنگین، امکان تولید برق در کشور کاهش‌یافته است.»


عدم قرارگیری ظرفیت کامل نیروگاه‌ها در مدار و کاهش تولید برق


علوی ادامه داد: «نیروگاه‌ها برای تأمین تجهیزات و توان خود باید سیستم و تجهیزات خود را ارتقاء دهند. اما با توجه به عدم تأمین مالی از سوی وزارت نیرو، امسال نیروگاه‌ها با یک‌سوم توان خود اقدام به تولید برق کرده‌اند و نتوانسته‌اند با ظرفیت کامل در مدار قرار گیرند.»

علوی تصریح کرد: «در دو سال گذشته ما دچار رکود اقتصادی بوده‌ایم. اما با توجه به افزایش نرخ دلار و رونق صنعت تولید داخلی میزان مصرف برق در صنایع نیز بسیار افزایش چشمگیری داشته و بر این اساس تولید برق نیز باید افزایش پیدا می‌کرد.»


مقصر نبودن فعالان حوزه رمزارز در خاموشی‌های اخیر


این کارشناس حوزه رمزارز با اشاره به موارد مذکور گفت: «با توجه به اظهارات مسئولان وزارت نیرو که اعلام داشته‌اند ماینینگ در کشور در حدود هزارتا 1200 مگاوات برق مصرف می‌کند، بازهم این حوزه نمی‌تواند عامل خاموشی‌های اخیر باشد.»

او ضمن تأکید بر غیرمنطقی و غیرواقعی بودن ارقام اعلام‌شده از سوی وزارت نیرو افزود: «مسئولان اعلام کردند که 13 درصد استخراج رمز ارز قانونی و 87 درصد غیرقانونی در کشور داریم که بر اساس این ادعا، فعالان قانونی حوزه رمزارز فدای 87 درصد فعال غیرقانونی در این حوزه می‌شوند.»


عدم همکاری وزارت نیرو با فعالان حوزه رمزارز برای ایجاد نیروگاه


به گفته او، فعالان حوزه رمزارز در کشور بارها به مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده‌اند که توانایی ایجاد و راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق را دارند اماوزارت نیرو حاضر به همکاری با آن‌ها نشده‌است.

نایب‌رئیس کمیسیون بلاک چین سازمان نصر کشور تصریح کرد: «حتی فعالان حوزه گفتند که در صورت ارائه گاز باقیمت مناسب اقدام به تولید برق در کشور می‌کنند تا در روزهای بحرانی سال ازجمله تابستان با خاموش کردن ماینرها برق تولیدی این نیروگاه‌ها در اختیار وزارت نیرو و مردم قرار گیرد.»


انحصارطلبی مسئولان وزارت نیرو عامل کمبود برق


او با اشاره به انحصارطلبی و کج‌اندیشی مسئولان وزارت نیرو اعلام کرد: «کل مصرف برق ماینرها در کشور کمتر از نیم درصد است. به همین منظور تأثیری درروند خاموشی‌های اخیر ندارد. وزارت نیرو به دلیل عدم انجام درست وظایف و مسئولیت‌های خود، خاموشی‌های اخیر را بر گردن فعالان حوزه استخراج رمزارز می‌اندازد درحالی‌که واقعیت موضوع این نیست.»

علوی با تاکید بر افزایش قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی اظهار کرد: «مسئولان با توجه به افزایش قیمت‌ها در 6 ماه گذشته به این باور رسیده‌اند که فعالان حوزه استخراج رمزارز درآمد بسیار زیادی دارند و تابه‌حال براین اساس ماینینگ را دلیل خاموشی‌های اخیر اعلام می‌کردند. اما حالا با توجه به کاهش قیمت بیت کوین در بازارهای جهانی دیگر نمی‌توانند خاموشی‌ها را به فعالان حوزه استخراج رمزارز نسبت دهد.»

این فعال حوزه رمزارز اظهار کرد: «با توجه به اینکه وزارت نیرو به دارندگان مجوز استخراج رمزارز اجازه مصرف 300 مگاوات برق را داده؛ باید در نظر داشت که از 1200 مگابایت میزان برق مصرفی توسط ماینرها به گفته مسئولان وزارت نیرو بین 800 تا 900 مگاوات را فعالان غیرقانونی مصرف می‌کنند.»

به گفته او، اگر این رقم 800 تا 900 مگاوات میزان مصرفی فعالان غیرقانونی ضرب‌ در میزان 70 هزار مگاوات در ساعت شود میزان مصرف آن‌ها حدود 1/1 برق کل کشور می‌شود.


راهکارهای نمایشی وزارت نیرو درجهت مدیریت کارآمد


علوی همچنین به وجود تعرفه‌های مختلفی در وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: «تعرفه هدر رفت، یکی از تعرفه‌های وزارت نیرو است که روشنایی‌های معابر شامل این تعرفه می‌شوند.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «وزارت نیرو درحرکتی نمایشی در زمستان سال گذشته اقدام به خاموشی برق اتوبان‌ها و معابر در شب می‌کرد که خود این موضوع موجب افزایش چشمگیر تصادفات و از دست رفتن جان بسیاری از هموطنان ما شد.»


ایران جهنم ماینرها


علوی در خصوص این موضوع که گفته‌شده ایران بهشت ماینینگ است اظهار کرد: «زمانی ایران بهشت ماینرها خوانده می‌شد که قیمت برق مصرفی برای استخراج‌کنندگان رمزارز کمتر از 2 سنت بود، نه امروز که قیمت برق مصرفی از سوی وزارت نیرو برای فعالان این حوزه بین 5 تا 6 سنت در نظر گرفته‌شده و هرسال هم بیشتر می‌شود.»

نایب‌رئیس کمیسیون بلاک‌چین سازمان نصر کشور ادامه داد: «در کشورهایی مانند امریکا و روسیه نرخ برق مصرفی ماینرها به ترتیب 2 و3 سنت است. اما این رقم در ایران افزایش چشمگیری داشته و به همین دلیل باید از تعبیر ایران جهنم ماینرها استفاده کرد. زیرا با توجه به هزینه‌های بالا، صرفه اقتصادی برای این فعالان وجود ندارد.»

امید علوی در پایان یادآور شد: «با توجه به سو مدیریت‌های بسیار، وزیر نیرو بدهکارترین و مقروض‌ترین وزارت خانه را به‌عنوان میراث به دولت بعدی واگذار خواهد کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.