راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احراز هویت در نظارت بر روی بازار رمزارزها چه نقشی را ایفا می‌کند؟

فرآیندهای پیاده‌سازی مانند KYC به مؤسسات مالی و صرافی‌های رمزارز کمک می‌کند تا پولشویی‌ها شناسایی شوند و جلوی آنها گرفته شود

پولشویی در سراسر جهان به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است و حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی را تشکیل می‌دهد. فرآیندهای پیاده‌سازی مشتری خودت را بشناس یا KYC، به مؤسسات مالی و صرافی‌ها کمک می‌کند تا پولشویی‌ها شناسایی شوند و جلوی آنها گرفته شود. KYC اعتماد و شفافیت را با مشتریان ایجاد می‌کند و خطر جرائم مالی را کاهش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی یوآیدی، علاوه بر مسئله پولشویی، مقابله با تأمین مالی تروریسم نیز از اهدافی است که با احراز هویت محقق می‌شود. با احراز هویت کاربران توسط صرافی‌های رمزارز، کیف پول‌های رمزارز هر شخص قابل تشخیص می‌شود. در نتیجه جرائم مالی مانند پولشویی و یا تأمین مالی تروریسم به حداقل می‌رسد.

از سال 2021، نرخ مالکیت رمزارز با 200 میلیون کاربر در سراسر جهان به طور متوسط 2.8 درصد تخمین زده می‌شود و بیش از 18،000 شرکت در حال حاضر پرداخت رمزارز را قبول می‌کنند. دولت‌های بزرگ در سراسر جهان رویکردهای بسیار متفاوتی را در زمینه تنظیم مقررات برای کنترل مبادلات رمزارزها در پیش گرفته‌اند، اما به طور کلی می‌توان گفت با قانونگذاری و نظارت صحیح بر بازار رمزارزها، مسیر استفاده صحیح از این تکنولوژی را پیش گرفته‌اند. جدول زیر برخی از کشورهای بزرگ و واکنش آنها در قبال رمزارزها را نشان می‌دهد:

نام کشوررمزارزصرافی رمزارزتوضیحات
کاناداقانونیقانونینیاز به اخذ مجوز جداگانه ندارند. قوانین شرکت‌های خدماتی مالی در مورد آنها صدق می‌کند. در نتیجه تمامی فرآیندهای ثبت تراکنش‌ها، احراز هویت و حسابرسی مالی مشابه بانک‌ها و دیگر شرکت‌های مالی است و معاملات بین‌المللی هم به‌صورت جداگانه و کامل ثبت و گزارش می‌شوند.
سنگاپورقانونیقانونی، مجوز جداگانهقوانین مالی و پولشویی برای آنها نیز حاکم است.
استرالیاقانونی، دارایی رسمیقانونیقانونی هستند و رمزارزها به عنوان دارایی به رسمیت شناخته شده‌اند. در نتیجه علاوه بر رعایت قوانین مالی شامل ثبت و احراز هویت مشتریان، مالیات نیز اخذ می‌شود.
ژاپنقانونی، دارایی رسمیقانونیقانونی هستند و رویکرد بسیار پیشرفته‌ای به رمزارزها وجود دارد. علاوه بر رعایت تمامی قوانین قبلی مالی، قانون خدمات پرداخت (PSA) را جداگانه تصویب کرده‌اند. رمزارزها به عنوان دارایی شناخته می‌شوند و سودهای حاصله به عنوان «درآمد متفرقه» مالیات تعلق می‌گیرد. صرافی‌ها باید یک واحد مالی مجزا داشته باشند و مجوز مربوطه را اخذ کنند. صرافی‌های بین المللی با ارائه مجوزهای مشابه در کشور مبدأ هم حق فعالیت دارند.
کره جنوبیقانونیقانونی، مجوز جداگانهقانونی هستند. استفاده از حساب‌های رمزارز بدون نام ممنوع است و بازار آینده رمزارز (Future Markets) غیرقانونی اعلام شده است. تأسیس صرافی رمزارز نیاز به مجوز جداگانه دارد و همچنین مشتری باید یک حساب احراز هویت شده در بانک یکسان با صرافی داشته باشد. بانک و صرافی باید تراکنش‌ها را تأیید کنند.
انگلیسقانونی، دارایی رسمیقانونی، مجوز جداگانهقانونی هستند و به عنوان دارایی شناخته شده‌اند. مالیات افزایش سرمایه برای رمزارزها برقرار است. از سال 2020 صرافی‌ها نیاز به اخذ مجوز جداگانه دارند. تمامی قوانین پولشویی و تروریسم مالی در مورد آنها هم صدق می‌کند.
آمریکاقانونیقانونی، مجوزدر ایالات متحده آمریکا، قانون Fincen به این معنی است که تمام مبادلات رمزارز باید KYC را انجام دهند و برنامه‌های مؤثر AML را بدون در نظر گرفتن ارزها پشتیبانی کنند.
فرانسهقانونیقانونی، مجوزبه خاطر جلوگیری و مبارزه با تأمین مالی تروریسم احراز هویت برای معامله رمزارز اجباری شد. این تصمیم فرانسه در پی یک اتفاق تروریستی گرفته شد.
سوئیسقانونیقانونی، مجوز جداگانهرویکرد باز به رمزارزها وجود دارد و به صورت کاملاً قانونی هستند. انواع مالیات اخذ می‌شود و به عنوان دارایی رسمی در معاملات کاربرد دارد. قانونی مالی و پولشویی به طور کامل در مورد آنها هم صدق می‌کند.
اتحادیه اروپاقانونیقانونی، قوانین کمی متفاوت در کشورهای عضوبه طور کلی رمزارزها در اتحادیه اروپا قانونی هستند اما در کشورهای عضو مختلف قوانین متفاوتی برای صرافی‌های رمزارز وجود دارد. مالیات دارایی اخذ می‌شود اما پرداخت‌هایی که با رمزارز انجام می‌شوند، مالیات ارزش افزوده ندارند. در حال حاضر اتحادیه اروپا در حال بررسی انتشار رمز ارز مختص به خود است.

در ایران هنوز تصمیم قطعی از سمت دولت و بانک مرکزی در مورد احراز هویت برای معاملات رمزارز و قانون‌گذاری در مورد مدل این معاملات صورت نگرفته است اما طبق اطلاعیه بانک مرکزی، قرار است به زودی برنامه‌ای توسط بانک مرکزی به این منظور اعلام شود.

یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران پیشنهاد می‌دهد که به جای برخورد قهرآمیز با تکنولوژی رمزارزها و محروم کردن ایرانیان، با قانونگذاری صحیح و رو به جلو، فرآیند استفاده صحیح کلید بخورد. همانطور که تجربه دیگر کشورها نشان می‌دهد، با پیاده‌سازی قوانین ضدپولشویی و KYC می‌توان بر بازار رمزارز نظارت کرد و کاربران را از خطرات احتمالی حفظ کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.