راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپلیکیشن تاپ چه خدماتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد؟

در روزهایی که به‌واسطه اپیدمی کرونا کسب‌وکارها به‌دنبال ارائه خدمات غیرحضوری هستند، اپلیکیشن‌های مالی هم برای ارائه راحت‌تر خدمات به مردم وارد میدان رقابت شده‌اند. بنابراین با اینکه چند سالی می‌شود که بسیاری از اپلیکیشن‌های مالی به ارائه خدمات غیرحضوری رو آورده‌اند، اما در دو سال اخیر به‌واسطه این بیماری ارائه این خدمات شتاب بیشتری گرفته است. در حال حاضر بخش بزرگی از مردم برای پرداخت قبوض، کارت‌به‌کارت، مشاهده موجودی، خرید شارژ یا دریافت بسته اینترنتی از خانه خارج نمی‌شوند. البته همه نیازهای مالی و پرداختی به این موارد ختم نمی‌شود و مردم نیاز دارند که خدمات پرداختی مربوط به خودرو، بیمه، بلیط اتوبوس و قطار، بازار سرمایه را از طریق اپلیکیشن‌ها رفع کنند.

این خدمات اصلی و جامع مدت‌هاست که توسط اپلیکیشن‌های مالی و پرداختی ارائه شده و میان مردم هم به‌خوبی جا افتاده است. همین خدمات اصلی تا حد زیادی به کاهش رسیدهای کاغذی و افت چشمگیر قطع درختان، کاهش ترافیک‌های خودرویی و روند نزولی مصرف سوخت، کاهش رفت‌وآمدها و صرفه‌جویی در انرژی و زمان و سروکله‌زدن با بسیاری از اتفاق‌هایی که ممکن است در خارج از منزل و محل کار رخ دهد، کمک کرده است.

در حوزه مالی و پرداختی مردم تمایل دارند که از سرویس امنی استفاده کنند. از سوی دیگر سهولت استفاده از سرویس نیز اهمیت بسیاری دارد. جامع‌بودن نیز یکی از ویژگی‌های اپلیکیشن‌های مالی است. بدین ترتیب اپلیکیشن‌ها علاوه‌بر ارائه خدماتی مانند شامل پرداخت قبوض، کارت‌به‌کارت، مشاهده موجودی، خرید شارژ یا دریافت بسته اینترنتی می‌توانند خدماتی به حوزه بیمه هم ورود کنند تا کاربران با انواع بیمه‌ها از شرکت‌های مختلف آشنا شوند و به درستی بیمه مناسب خود را انتخاب کنند.

در این راستا اپلیکیشن‌های متعددی در این حوزه وجود دارد که تاپ، یکی از آنهاست. اپلیکیشن تاپ توسط شرکت تابان آتی پرداز زیر مجموعه بانک پارسیان، راه‌اندازی شده است. در این مطلب نگاهی اجمالی به بخش‌های مختلف برنامه تاپ خواهیم داشت. برای نصب این اپلیکیشن در نسخه‌های اندروید می‌توانید به کافه‌بازار یا گول‌پلی مراجعه کنید.

اصلی‌ترین خدمات برنامه تاپ

اپلیکیشن تاپ رابط کاربری ساده‌ای دارد و تمام خدمات آن در صفحه اصلی در دسترس هستند، این اپلیکیشن در حوزه‌های مختلفی مانند انواع پرداختی بانکی، پرداخت قبوض، خرید شارژ و اینترنت، خدمات مربوط به خودرو (مانند عوارض، طرح ترافیک، بیمه و غیره)، خرید انواع بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما، خرید انواع بیمه، ورودی اماکن گردشگری، خرید بلیط سینما و انواع فیلم و سریال اینترنتی، سامانه چک صیادی، سامانه سجام، خدمات بازار سرمایه، پرداخت با کد کیوآر، انواع خدمات مالی و اعتباری، خیریه و نیکوکاری فعالیت می‌کند.

با نگاهی گذرا متوجه می‌شویم که بسیاری از خدمات مالی و پرداختی حتی خدمات بانکی، بیمه، خرید بلیط و خدمات گردشگری و تفریحی با اپلیکیشن تاپ در دسترس کاربران این اپلیکیشن است.

رابط کاربری اپلیکیشن تاپ

تاپ رابط کاربری ساده‌ای دارد و نیازی نیست برای انتخاب خدمت مورد نظر، در میان صفحات برنامه جابه‌جا شوید. به‌دلیل وجود دسته‌بندی‌های مشخص در صفحه اصلی، فهرست تمامی خدمات مربوطه دیده می‌شود و قابل انتخاب است.

اپلیکیشن تاپ با وجود بخش‌ها و گزینه‌های متعددی که دارد، سبک و روان است، در بسیاری از اپلیکیشن‌های جامع یا به اصطلاح سوپراپلیکیشن‌ها، باگ‌ها و کندی‌هایی در رابط کاربری دیده می‌شود که اذیت کننده هستند، اما تاپ به این شکل نیست، سرعت این برنامه بالاست و طی استفاده با قطعی یا باگ خاصی مواجه نمی‌شوید.

تاپ به شکلی طراحی شده که انتخاب گزینه‌های مختلف در روند خرید یک بسته اینترنت، بلیط هواپیما، بیمه یا هر خرید دیگری سریع و هدفمند باشد، به‌عنوان مثال هنگام خرید بلیط اتوبوس، قطار یا هواپیما، نیازی نیست تا فرم‌های مشخص و همیشگی را پر کنید.

در اپلیکیشن تاپ روند خرید اصلاح شده و هنگام خرید مرحله‌به‌مرحله گزینه‌ها به شما نشان داده می‌شود، به‌عنوان مثال برای خرید بلیط، لازم نیست هر بخش را انتخاب و یک گزینه از آن را برگزینید.

در تاپ با انتخاب مبدأ بلافاصله فهرست شهرهای مقصد احتمالی به نمایش در می‌آید، پس از انتخاب مقصد نیز تقویم به‌صورت خودکار باز شده و تنها لازم است یک روز را انتخاب کنید و این مراحل به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

سهولتی که کاربران به آن نیاز دارند

در دسته‌بندی رابط کاربری اپلیکیشن تاپ، خدماتی مانند کارت‌به‌کارت، خدمات خودرو، بسته اینترنت، شارژ، موجودی و قبض در بخش ابتدایی دیده می‌شود که دسترسی به آنها راحت‌تر است، سپس دیگر خدمات مانند خرید بلیط، بیمه، سامانه سجام و غیره در ادامه آورده شده که طبیعتاً نیاز کاربران به این گزینه‌ها کمتر بوده و برای دسترسی به آنها باید صفحه برنامه را به سمت بالا اسکرول کنید.

نوار خدمات برنامه تاپ

در نوار پایینی برنامه پنج گزینه سایر، کیف پول، کدپرداز، اعلانات و تکرار خرید، به‌عنوان بخش‌های اختصاصی برنامه همواره در دسترس هستند.

منوی اصلی

بخش سایر، همان منوی برنامه است که در آن می‌توانید مشخصات کاربری خود را کامل کنید، کارت‌های بانکی ثبت‌شده در برنامه را در دو دسته‌بندی مبدأ و مقصد مدیریت و تمامی لیست تراکنش‌های خود را با امکان جست‌وجو و اعمال فیلتر، مشاهده کنید.

در این قسمت، بخش مدیریت کارت‌ها که اجازه افزایش، ویرایش و حذف کارت‌های مبدأ و مقصد را می‌دهد، از بخش‌هایی است که زیاد با آن سروکار دارید، در این قسمت امکان کپی‌کردن شماره کارت‌های مقصد جهت ارسال شماره کارت برای افراد دیگر نیز وجود دارد که از گزینه‌های کاربردی اپلیکیشن تاپ است.

کیف پول

در نوار پایینی برنامه تاپ، بعد از گزینه سایر، بخش کیف پول دیده می‌شود، که ابتدا باید با وارد کردن شماره ملی مالک سیم‌کارت آن را فعال کنید. با شارژ کردن کیف پول می‌توانید برای انجام تراکنش‌های مختلف به سراغ کیف پول بیایید و مستقیم مبلغ مورد نظر را از آن برداشت کنید. به این ترتیب برای هر تراکنش نیازی به وارد کردن کارت و رمز دوم ندارید.

کاربران می‌توانند موجوی کیف پول خود را افزایش دهند یا مبلغی از آن را به حساب یک کیف پول دیگر تاپ انتقال دهند (مثلاً آنها می‌توانند به کیف پولی که برای خط دوم خود ایجاد کرده‌اید، اعتبار واریز کنند) و مبلغی از کیف پول را برداشت و به حساب اصلی خود بازگردانند، البته برای این کار باید ابتدا شماره شبای حساب خود را با صرف هزینه پنج هزار تومان فعال کنند، نکته‌ای که در دیگر اپلیکیشن‌های پرداختی نیز دیده می‌شود.

آخرین گزینه بخش کیف پول، امکان مشاهده گردش مالی از اپلیکشن تاپ به حساب کارت خود است. در این بخش می‌توانید به سایر کیف پول‌های تاپ نیز دسترسی داشته باشید.

کدپرداز

خدمت دیگری که در قسمت نوار پایینی اپلیکیشن تاپ دیده می‌شود، کدپرداز نام دارد. حتماً در سطح شهر برای خرید اقلام مختلف یا در تاکسی‌ها، با کد کیوآر برنامه تاپ مواجه شده‌اید، با اسکن‌کردن این کد از طریق برنامه تاپ و بخش کدپرداز، می‌توانید پرداخت‌های خود را بدون نیاز به کارت بانکی یا پول نقد انجام دهید. پس از گزینه کدپرداز بخش اعلانات دیده می‌شود که در آن آخرین اخبار و پیام‌ها از سرویس تاپ را دریافت خواهید کرد.

تکرار خرید

اما گزینه آخر نوار پایینی، بخش تکرار خرید است. طراحان برنامه تاپ به این موضوع واقف هستند که بسیاری از پرداخت‌های ما در بازه‌های زمانی مختلف تکرار می‌شود. به‌طور مثال شاید سیم‌کارت اعتباری خود را هفته‌ای 10 هزار تومان شارژ کنیم یا ماهانه یک بسته اینترنت مشخص را خریداری کنیم. به همین دلیل بخش تکرار خرید در برنامه تاپ گنجانده شده تا لازم نباشد برای تراکنش‌های تکراری، هر بار مراحل لازمه از ابتدا طی شود.

شما پس از انجام هر تراکنش می‌توانید آن را به فهرست تکرار خرید اضافه کنید، سپس در نوبت بعدی برای اجام تراکنش، با مراجعه به بخش تکرار خرید و انتخاب آن تراکنش، خرید دوباره داشته باشید.

به‌طور مثال یک گیگابایت اینترنت همراه در این بخش ثبت شده و با لمس گزینه آن خرید شما تکرار می‌شود و هزینه از کیف پول نیز برداشت خواهد شد. به این ترتیب لازم نیست هر بار بروید و برای خرید بسته اینترنت، اپراتور خود را انتخاب کنید و میان بسته‌های موجود، بسته مورد نظر را انتخاب و مراحل پرداخت آن را طی کنید.

ایراداتی که باید رفع شود

در کنار این موارد نقاط ضعفی هم وجود دارد که می‌توان به آن اشاره کرد. در این ایام هزاران نفر به‌صورت روزانه از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، اتصال تعدادی از برنامه‌های مالی و پرداختی رقیب تاپ به اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی موجب هم‌پوشانی برنامه‌ها و تجربه کاربری بهتری می‌شود، اما تاپ به کیف پول هیچکدام از برنامه‌های تاکسی اینترنتی متصل نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.