راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برنامه جدید فدرال رزرو برای توسعه ارز دیجیتال امریکا / پاول: ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌تواند برای استفاده عموم مردم طراحی شود

فدرال رزرو از انتشار مقاله تحقیقی خود، در خصوص حرکت روبه جلو برای توسعه ارز دیجیتال آمریکا در روز پنجشنبه خبر داد.

به گزارش ایسنا، اگرچه بانک مرکزی آمریکا برنامه خاصی در مورد ارز تعیین نکرده، اما جروم پاول رئیس هیئت‌مدیره فدرال رزرو، با تأکید بر پیشرفت فناوری پرداخت اعلام کرده بانک فدرال با این نوآوری‌ها انطباق داشته است.

پاول بیان کرد: «عملکرد مؤثر اقتصاد ما مستلزم این است که مردم نه‌تنها به دلار بلکه به شبکه‌های پرداخت، بانک‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت که به چرخش روزانه پول کمک می‌کنند، اعتماد و اطمینان داشته باشند.»

او ادامه داد: «تمرکز ما بر اطمینان از یک سیستم پرداخت ایمن و کارآمد است که مزایای گسترده‌ای برای خانواده‌ها و مشاغل آمریکایی فراهم کند و درعین‌حال نوآوری را بپذیرد.»

مقامات فدرال رزرو بر اهمیت صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی به‌جای شرکت در مسابقه با همتایان جهانی خود تأکید کرده‌اند. بااین‌حال، حرکت چندین کشور، به‌ویژه چین، در فضای ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بحث در مورد میزان جدیت بانک فدرال رزرو در جهت توسعه ارز دیجیتالی را تشدید کرده است. پیشرفت چین این نگرانی را ایجاد کرده که موقعیت دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهانی تضعیف شود.

دیوید تیتر، سرگروه بخش سیستم بلاک‌چین شرکت اکسنچر که رهبری تحقیقات ارائه‌شده به CBDC را به عهده دارد، اظهار کرد: «انجام این کار مدتی طول خواهد کشید. ما در مورد روندی چهار یا پنج‌ساله به دسترسی واقعی و استفاده واقعی و بسیاری از یادگیری‌ها صحبت می‌کنیم که باید از این به بعد اتفاق بیفتد تا مطمئن شویم که نحوه اجرای آن باارزش‌ها و قوانین اجتماعی هر کشور متناسب است.»

پاول با اشاره به محبوبیت روزافزون ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین گفت: «هنوز ارزهای دیجیتالی، مکانیسم‌های پرداخت ناکارآمد هستند، البته استیبل‌کوین که به ارزهای خاصی گره‌خورده، وضعیت بهتری دارد.»

او در ادامه افزود: «پیشرفت‌های فناوری امکانات جدیدی را به بانک‌های مرکزی ازجمله بانک فدرال ارائه می‌دهد. هرچند که ممکن است از ساختارها و فناوری‌های مختلفی استفاده شود اما ارز دیجیتالی CBDC می‌تواند برای استفاده عموم مردم طراحی شود.»

رئیس هیئت‌مدیره فدرال رزرو بیان کرد: «ما در فدرال رزرو قبل از هرگونه تصمیم‌گیری متعهد به شنیدن انواع نظرات در مورد این موضوع مهم هستیم و خطرات و فرصت‌های گسترده‌تری که ارز دیجیتال می‌تواند ارائه کند را در نظر می‌گیریم.»

بانک فدرال ایالات‌متحده در حال همکاری با گروه‌های مختلفی ازجمله بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی در این پروژه است و این مقاله نمایانگر آغاز فرایندی قابل‌تأمل و مشورتی است. لازم به ذکر است، فدرال رزرو بوستون پیش‌گام این پروژه است.

چندین سال است که بانک فدرال در حال بررسی سیستم‌های پرداخت است و قصد دارد محصولی به نام FedNow را احتمالا در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه کند، این محصول بسیاری از مسائل مربوط به ارز دیجیتال را برطرف می‌کند. مانند نیاز به بدون واسطه در معاملات و مشکل خانواده‌هایی که هیچ حساب بانکی ندارند.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.