راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دژپسند در همایش اقتصاد هوشمند: مصوبه دولت درخصوص ماینینگ باید اصلاح شود

فرهاد دژپسند در حاشیه همایش «اقتصاد هوشمند» با بیان این که مزایای استفاده و بهره‌برداری از رمزارزها را باید به حداکثر و معایب آن را به حداقل برسانیم، به مصوبه دولت در خصوص ماینینگ و استخراج رمزارزها اشاره کرد و گفت: «هر چند دولت اقدام به تدوین و ابلاغ این مصوبه کرده است اما یا باید آن مصوبه را اصلاح کرد یا باید آن را دقیق‌تر تدوین کرد.»

پژوهشکده امور اقتصادی همایش «اقتصاد هوشمند» را با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند، امروز ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با حضور فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار کرد. این همایش تا عصر امروز در حال برگزاری است و فعالان اقتصادی اظهارنظرهای خود را در حوزه اقتصاد هوشمند در این همایش به اشتراک می‌گذارند.

فرهاد دژپسند در حاشیه همایش «اقتصاد هوشمند» با بیان این که مزایای استفاده و بهره‌برداری از رمزارزها را باید به حداکثر و معایب آن را به حداقل برسانیم، به مصوبه دولت در خصوص ماینینگ و استخراج رمزارزها اشاره کرد و گفت: «هر چند دولت اقدام به تدوین و ابلاغ این مصوبه کرده است اما یا باید آن مصوبه را اصلاح کرد یا باید آن را دقیق‌تر تدوین کرد.»

وزیر اقتصاد همچنین به آمارهای منتشر شده از فعالیت ایرانی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت: «آمارهای ارائه شده قابل تایید نیستند و نمی‌توان صحت بسیاری از این آمارهایی که اعلام می‌شود را تایید کرد زیرا با واقعیت فاصله زیادی دارد. در این حوزه نباید مدیریت انفعالی داشته باشیم بلکه مدیریت در این حوزه باید فعال باشد، باید بتوانیم تا با تلاش‌های صورت گرفته مزایای رمز ارزها را به حداکثر و معایب آن را به حداقل برسانیم.  اکنون دولت در بخش ماینینگ مصوبه ای را ارائه داده است که این مصوبات باید اصلاح و دقیق‌تر شوند.»


تلاش برای پیاده‌سازی اقتصاد هوشمند


دژپسند با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی فقط رمزارزها نیستند که دیوار حاکمیت بانک مرکزی هدف قرار داده است ادامه داد: «فناوری‌های نو و تحول فناوری موجب شده تا رابطه مردم و دولت و حاکمیت به صورت کامل تغییر کند و اساسا موجب تغییر حکمرانی شود. یکی از مهمترین مواردی که دخالت دولت ضروری است مفهوم امنیت است. اما در شرایط جدید آیا حاکمان خود را با این موضوع وفق داده‌اند چرا که در این شرایط ابزار تامین امنیت از دست حاکمان خارج می‌شود.»

او با اشاره به لزوم پیاده‌سازی اقتصاد دیجیتال در کشور گفت: «باید توجه داشت که نباید برای پیاده‌سازی اقتصاد هوشمند منتظر پیاده‌سازی اقتصاد دیجیتال شویم. هر چند که هر کدام از آنها شاید پیش‌نیاز دیگری باشد. همانطور که اقتصاد الکترونیکی نیز به نوعی پیش‌نیاز اقتصاد دیجیتال به‌شمار می‌آمد. انسان و ابزار دیروز با انسان و ابزار امروز و فردا متفاوت است از همین رو همواره باید با استفاده از ابزارهای روز و انسان روز در جهت حرکت در این مسیر برآییم.»

او با اشاره به اینکه از سال ۱۳۲۷ اقدام به تدوین برنامه توسعه کشور کرده‌ایم گفت: «در چنین شرایطی چرا هنوز باید صحبت از دریافت مالیات از شهروند بکنیم. باید از ابزارها به گونه ای استفاده و طراحی شوند که حتی اگر به ذهن مودی این موضوع خطور کرد که می‌تواند از پرداخت مالیات فرار کند یا مالیات را پرداخت نکند، ابزارهای موجود این امکان را به وی ندهد.»

دژپسند با ذکر مثالی به وقفه‌هایی که در استفاده از تکنولوژی و نوآوری در کشور ایجاد شده اشاره کرد و گفت: «اگر می‌توانیم از شناسایی هویت افراد به صورت الکترونیکی بهره ببریم و هنوز از آن استفاده  نکرده‌ایم یعنی یک گام عقب هستیم و هر چه این بهره‌برداری به تاخیر بیاندازیم خسرانمان در این زمینه بیشتر می‌شود.»


زیرساخت‌های ارتباطی در کشور


او با اشاره به زیرساخت‌های ارتباطی موجود در کشور گفت: «اگر این زیرساخت‌ها فراهم نشده بود در شرایط کرونا چگونه می‌توانستیم دسترسی اطلاعاتی مناسبی برای مردم ایجاد کنیم یا چگونه امکان توسعه تجارت الکترونیکی در این دوره به‌وجود می‌آمد. طبق گفته او سهم تجارت الکترونیکی در دوره کرونا تقریبا ۲/۲ برابر شده است.»

دژپسند درباره گفته‌هایی در زمینه استقراض از بانک مرکزی گفت: «سال ٩٩ از نظر تامین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال را پشت سر گذاشتیم و با وجود بودجه ۵٧١ هزار میلیارد تومانی فقط ١٢ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان از بودجه را از طریق فروش نفت تامین کردیم.»

او همچنین به اهمیت اقتصاد هوشمند اشاره و خاطرنشان کرد: «در این فرایند ورودی ها باید با خروجی متناسب باشد و در فرایند تولید اگر یک واحد ورودی داشتیم باید خروجی آن بیشتر از یک واحد باشد. فناوری نو سقف ندارد و همواره متناسب با توسعه این ابزارها توسعه پیدا می کنند و باید از عوامل تولید به بهترین نحو استفاده کنیم. با توجه به توسعه تجارت الکترونیک در دوره کرونا، آمارها بیانگر آن است که سهم تجارت الکترونیک در این دوره ٢.٢ برابر شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.