راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسین اسلامی در پاسخ به راه پرداخت: تشکل‌های موازی شورای مرکزی نصر یادآور مفهوم‌های پدرخواندگی هستند

محمدحسن هاشم‌خانلو / پنجمین نشست خبری ششمین هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، عصر سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی برگزار شد . در این نشست که حسین اسلامی به عنوان رئیس نصر تهران و برخی دیگر از اعضای هیئت مدیره در آن حضور داشتند به سوالاتی در خصوص جدایی نصر تهران از ایران، نمایشگاه الکامپ و انتخابات شورای شهر تهران پاسخ دادند.


برگزاری حضوری نمایشگاه الکامپ


اسلامی از رویدادها و نمایشگاه‌های آتی نصر تهران خبر داد و گفت: «یکی از منابع درآمدی نظام صنفی رایانه‌ای نمایشگاه‌ها و رویدادهایی است که برای این موضوع طراحی کرده است. امیدواریم تا چند روز آینده خبرهای خوشی در مورد رویدادهای مختلفی که در حال طراحی است به شما بدهیم. کرونا باعث شده که برای مدت زیادی چه در رویدادهای نمایشگاهی و چه مجازی در کنار شما نباشیم. در مورد الکامپ هم در حال رایزنی هستیم و شورای سیاست‌گذاری و کمیته اجرایی آن در حال برنامه‌ریزی و مذاکره هستند. امیدواریم پایان تیرماه نمایشگاه الکامپ با مدیریت نصر تهران کار خودش را شروع کند و شاهد حضور شرکت‌های تهرانی و شهرستانی باشیم.»

آزاد معروفی از اعضای هیئت‌مدیره نصر تهران در مورد شرایط برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: «نمایشگاه الکامپ امسال مثل سال‌های گذشته در تیر برگزار خواهد شد. طبق برنامه ریزی انجام شده این رویداد به شکل نمایشگاهی و حضوری خواهد بود، مگر اینکه شرایط کرونایی مانع از این کار شده و منجر به تعطیلی نمایشگاه شود. تمامی بخش‌های نمایشگاه الکامپ در این دوره حاضر خواهند بود و امیدواریم مثل دو سال قبل و پیش از آن، باشکوه برگزار شود.»

معروفی در پاسخ به این سؤال که‌ شرایط برگزاری این نمایشگاه با توجه به جدایی نصر تهران از نصر کشور، چگونه خواهد بود، توضیح داد: «تقریباً ۹۰ تا ۹۵ درصد شرکت‌هایی که در الکامپ حضور دارند از تهران هستند و همیشه همکاری جدی و خوبی بین نصر کشور و نصر تهران بوده است. شرکت‌های تهرانی مثل گذشته انتظار دارند که نصر تهران از آن‌ها حمایت کند و ما نیز امیدواریم نصر کشور، مدیریت این برنامه را به تهران واگذار کند یا با نصر تهران مشارکت کند. البته هنوز مذاکرات این برنامه انجام نشده و توافق صورت نگرفته است، اما فکر نمی‌کنیم در این زمینه مشکلی پیش بیاید.»


افزایش تعداد کمیسیون‌ها


اسلامی از افزایش کمیسیون‌های نصر تهران خبر داد و گفت: «بعد از بررسی تمام کمیسیون‌ها و اخذ نظرات اعضای کمیسیون‌ها، هیئت‌مدیره به این نتیجه رسیده است که تعداد کمیسیون‌های موضوعی و تخصصی افزایش پیدا کند و کمیسیون‌ها در افراز و رسته‌های مختلف دسته‌بندی شوند. این افرازها عبارت‌اند از: ۱) افراز نرم‌افزار؛ ۲) افراز سخت‌افزار و ارتباطات؛ و ۳) افراز خدمات فناوری ارتباطات. هر افراز هم یک مسئول خواهد داشت که از روسای کمیسیون‌ها انتخاب می‌شود. در کنار کمیسیون‌های جدید،‌ بیشتر کمیسیون‌ها دست‌نخورده باقی ماندند، رأی به تشکیل نشدن بعضی از آن‌ها داده شد و قرار شد بعضی از کمیسیون‌ها ادغام شوند. این تصمیمات بر محور تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال صورت گرفته‌اند. به دنبال این هستیم که ارتباط این مجموعه‌ها را با هیئت‌مدیره بیشتر کنیم و در هر جلسه هیئت‌مدیره، گزارشی از این مجموعه‌ها داشته باشیم و نیازمندی‌های آن‌ها را بررسی کنیم. از طرف دیگر به دنبال این هستیم که همه اعضای نظام صنفی که تقریباً ۷۰۰۰ شرکت یا عضو حقیقی هستند، حداقل در یکی از کمیسیون‌ها باشند. در هفته آتی فراخوان مربوط به تشکیل کمیسیون‌ها منتشر خواهد شد.»


تغییر دبیر نصر تهران


اسلامی در مورد آخرین تغییرات شوراها بیان کرد: «شورای انتظامی بدوی و تجدیدنظر، با توجه به عملکرد بسیار مناسب آن‌ها در دوره قبلی، با حداقل تغییرات و اضافه شدن یک عضو،‌ کار خود را ادامه خواهد داد. آیین‌نامه معاملات هم با تغییراتی تصویب شد و ازآنجاکه انتخاب هیئت‌رئیسه، بدون حضور شاخه فروشگاه‌ها بود در جلسه اخیر هیئت‌مدیره که سیزدهمین جلسه هیئت‌مدیره دوره ششم بود، هیئت‌رئیسه دوباره انتخاب شدند و آقای جعفر محمدی جایگزین آقای شهراد یوسفی‌زاده شد. راجع به دبیر شورا هم ضمن تشکر از زحمات علی آذرکار و شدت تلاش ایشان در دوره پنجم، علیرضا کشاورز جمشیدیان به‌عنوان دبیر برای دوره ششم انتخاب شد. در این دوره از آقای آذرکار به‌عنوان مشاور بهره خواهیم برد.»


تعامل نصر تهران و نصر کشور


اسلامی درباره وضعیت فعلی تعامل نصر تهران و نصر کشور گفت: «یکی از اتفاقاتی که در این دوره نصر کشور رخ داد، خروج نمایندگان تهران بود. ما در چندین مرحله تلاش کردیم با شورای مرکزی تعامل داشته باشیم. در ابتدا با ارسال نامه درخواست کردیم با توجه به اینکه هیئت‌مدیره تهران تشکیل نشده، تشکیل هیئت عمومی با تأخیر اتفاق بیافتد که موردقبول قرار نگرفت. با توجه به سهم شرکت‌های مستقر در تهران در اقتصاد دیجیتال و تعداد آن‌ها که ۴۰ درصد شرکت‌های فاوای کشور را تشکیل می‌دهند، پیشنهادهایی در مورد حضور جدی اعضای تهران در هیئت‌مدیره شورای مرکزی مثل گذشته داشتیم که با استناد به مفاد قانونی با این پیشنهادها و حضور بیشتر از ۳ نفر از تهران مخالف شد.»


تشکل موازی نصر کشور


اسلامی در مورد تشکل آباد که به‌موازات نصر کشور تشکیل ‌شده و تنها نصر تهران آن را تائید نکرده ‌است، گفت: «ما تفاهم‌نامه و توافق‌نامه این تشکل را در شورای نصر تهران بررسی کرده و با اجماع آرا رد کردیم. علت مخالفت ما،‌ مغایرت آن با استقلال نصرهای استانی بود. از طرف دیگر، قصد بعضی از امضاکنندگان این تفاهم‌نامه این بود که این تشکل فقط تا قبل از انتخابات وجود داشته باشد. ازنظر ما، اینکه اعضای شورای مرکزی بیرون از این شورا و چارچوب مصوبات و اساسنامه آن در یک تشکل شبه حزبی فعالیت کنند، یادآور بازتولید مفهوم‌های پدرخواندگی است.»


تعاملات بیرونی نصر تهران


اسلامی در مورد همکاری نصر تهران و اتاق بازرگانی تهران گفت: «ما در ماه اردیبهشت یک جلسه مهم با اتاق بازرگانی تهران داشتیم و تفاهم‌نامه‌‌ای جدید امضا کردیم. امیدواریم در این همکاری، این نگاه که فاوا فقط یکی از صنایع در کنار صنعت‌های دیگر نیست و فعال‌کننده صنایع دیگر است، ترویج پیدا کند.»

اسلامی همچنین از عزم نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد نقش‌آفرینی در انتخابات آتی شورای شهر تهران خبر داد. او در این زمینه بیان کرد: «ما اعتقاد داریم که حضور افراد متخصص و علاقه‌مند به حوزه فناوری باید در شورای شهر بیشتر شود. شورای شهر نمی‌تواند با شیوه گذشته شهر را مدیریت کند و با عریض کردن پهنه‌ها یا تغییرات عمرانی شهر هوشمند را محقق کند. شهر هوشمند نیازمند شهروندان هوشمند، ساختمان‌های هوشمند و مدیریت هوشمند است. در این زمینه، برنامه‌های کاندیداهایی که به ما ارائه شود را ارزیابی خواهیم کرد و به آن‌ها کمک می‌کنیم. با افراد دیگری که هنوز برنامه جدی تدوین نکرده‌اند هم به نحو دیگری همکاری خواهیم کرد. نظام صنفی اصرار دارد فارغ از نگاه سیاسی به موضوعات،‌ مبتنی بر منافع شهر، شهروندان و نظام صنفی در راستای انتخابات شورای شهر، اقداماتی داشته باشد.»

سید مجید اورعی عضو هیئت‌مدیره نصر تهران نیز در پاسخ به اینکه آیا سازمان نصر نماینده‌ای از کمیسیون‌های خود برای شورای شهر در نظر دارد یا خیر، بیان کرد: «تاکنون از اعضای هیئت‌مدیره و کسانی که داخل سازمان باشند کاندیدا نشده است، اما ۵-۶ نفر از اعضا رزومه‌هایشان را برای ما فرستاده‌اند و ما با این افراد جلسه‌هایی خواهیم داشت تا برنامه‌ها و دغدغه‌های آن‌ها را بشنویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.