راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه راه‌اندازی شد

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار خبر از راه‌اندازی سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه (سوت‌زن) داد. هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای مبارزه با فساد در بازار سرمایه، اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه را 13 آبان‌ماه 1398 تصویب کرد. اهداف اصلی این اداره مبارزه با مفاسد، ناهنجاری‌ها و اقدامات غیرقانونی در بازار سرمایه از طریق دریافت گزارش‌های مردمی، شناسایی و گزارش خلأهای قانونی، نظارتی و شناسایی در بازار سرمایه است. حالا سامانه دیده‌بان فعالیت خود را آغاز کرده است.

به‌گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، حمید حسن‌آبادی با اعلام خبر راه‌اندازی سامانه دیده‌بان گفت: «در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه و پیاده‌سازی سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه (سوت‌زن) را در دستور کار قرارداده و هم‌اکنون به آدرس dideban.seo.ir قابل بهره‌برداری است.

او افزود: «با هدف پیشگیری و جلوگیری از تخلف، یکی از شیوه‌های نوین و راهبردی، افشاگری تخلفات توسط شهروندان و بهره‌مندی از نظارت مردمی با سازوکارهای قانونی و حقوقی در قالب سوت‌زنی بوده، که این موضوع یک اصل مهم و اساسی در سیاست‌های کلان سازمان بورس و اوراق بهادار است.»

حسن‌آبادی خاطرنشان کرد: «از اهداف اصلی سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه دریافت گزارش‌های مبتنی بر تخلف در بازار سرمایه، شناسایی خلاءهای قانونی، پیگیری، بررسی و رفع آنهاست که در نهایت پس از دریافت گزارش صحت و سقم گزارش‌های ارسالی بررسی شده و اقدامات لازم از سوی سازمان صورت خواهد گرفت.»

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: «شهروندان می‌توانند به دو صورت شناس و ناشناس در سامانه اقدام به ثبت گزارش تخلف کنند. در صورت ثبت گزارش تخلف به‌صورت شناس مشخصات اصلی شهروند گزارشگر، از او دریافت شده و در صورت تأیید گزارش مبتنی بر تخلف، تعاملات آتی با او صورت خواهد گرفت. در صورتی که شهروند یا فعال بازار سرمایه تمایلی به احراز هویت خویش نداشته باشد می‌تواند به‌صورت ناشناس اقدام به ثبت گزارش تخلف کند».

به گفته حسن‌آبادی، در هر دو حالت شهروندان می‌توانند از طریق کارتابلی که در اختیارشان قرار داده می‌شود از آخرین وضعیت گزارش تخلف مطلع شوند

سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه کشور با نگرش حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران و با ایجاد فضای قانونمند و افزایش اعتماد فعالان بازار سرمایه، همواره تلاش دارد تا فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری را در کشور توسعه دهد.

 سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه توسط مدیریت نظارت بر بورس‌ها و مدیریت فناوری اطلاعات سازمان طراحی، توسعه و پیاده‌سازی شده و در دسترس شهروندان قرارگرفته است.

منبع پایگاه خبری سنا
4 دیدگاه
  1. قادر می‌گوید

    والا کاری کردید که تخلفات رو نمی شود ارسال کرد هزار ایراد میاره

    1. علی کرمیان می‌گوید

      باسلام اگرقصدخدمت به سهام داران بورسی وتقویت بازارسرمایه واطلاع ازسلامت آن را دارید کافیست بازدهی سه ماهه ومخصوصاً سالیانه نمادها رابررسی بفرمایید عده ای ازآنها به دلیل عملکردمثبتشان انصافاً قابل تشویق هم هستندولی درمقابل عده ای آب راگل آلودو سرمایه سهام داران راغارت وتخریب وجهه بورس وتضعیف روحیه و حمایت مردمی وایجادبدبینی می کنندلذابرخورد چکشی بااین شرکتهامی توانددست کم پنجاه درصدمشکلات راحل واعتماد زیان دیدگان این نمادها راجلب نمایدبه نظرمن بازدهی سالیانه منفی چهل،پنجاه،شصت،هفتاددرصد باهیچ منطقی سازگار نیست وداردتخلف آشکاری صورت می گیرد وهمین ها هستندکه بورس راذلیل وسرمایه گذاران راناراضی ومتضرر کرده اندودارند پولها را خارج می کنند

  2. محمد می‌گوید

    سهم کدما رانت فساد گریبانگیرش شده حقوقی بازیگر این سهم سهاماداران تا مرز صددرصد ضرر دادن چرا هیچکس جوابگو این شرکت نیست اگر ورشکسته شده سهم از ۳۶هزار امده ۴۰۰۰تومن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.