راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بنیان‌گذار کوانت‌کن در گفت‌وگو با راه پرداخت: نسخه جدید مجوز تاسیس کارگزاری‌ها سدی در مقابل نوآوری است

سازمان بورس ۲۲ اردیبهشت‌ماه نسخه جدید دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری را در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه قرار داد و از فعالان این بازار خواست که تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه نسبت به این نسخه نظر خود را ارسال کنند. این چندمین بار است که دستورالعمل تاسیس کارگزاری‌ها به نظرسنجی گذاشته می‌شود. با این حال به‌ نظر می‌رسد این دستورالعمل با نسخه‌های قبلی تفاوت زیادی ندارد.

در چند ماه گذشته برخی فعالان بازار سرمایه و شرکت‌های OMS طرح پیشنهادی خود را در خصوص راه‌اندازی کارگزاری تمام دیجیتال به سازمان بورس برای مطرح شدن این نوع کارگزاری در دستورالعمل تاسیس کارگزاری‌ها ارائه داده بودند، اما در نسخه جدید این دستورالعمل که پس از چندماه منتشر شد، نامی از کارگزاری دیجیتال آورده نشده است و فقط موارد قدیمی و قبلی تکرار شده است.

پیش از این راه پرداخت در گفت‌وگویی که در شهریورماه سال گذشته با روح‌الله میرصانعی،‌ دبیر کل پیشین کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار داشته این موضوع از جانب او مطرح شد که احتمال اصلاح و مطرح‌شدن کارگزاری دیجیتال در دستورالعمل تاسیس کارگزاری‌ها وجود دارد. با این حال پس از گذشت هفت‌ماه از این خبر به‌نظر می‌رسد سازمان بورس وقعی بر این موضوع ننهاده و همان موارد قبلی در نسخه اعمال شده است.

البته در پیوست دوم این دستورالعمل برای راه‌اندازی یک کارگزاری به مواردی مانند راه‌اندازی تارنمای رسمی، سامانه پاسخگویی، ایجاد زیرساخت‌هایی مانند بک‌آفیس، رعایت الزامات فنی مانند مرکز داده پشتیبان، الزامات ثبت و نگهداری لاگ، احراز هویت چندعاملی و وجود شبکه WAN تاکید شده، اما همه اینها باز هم ارتباطی با راه‌اندازی کارگزاری دیجیتال که بدون شعبه و کاملا آنلاین خدمات را ارائه می‌دهد، ندارد. باتوجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا نظر فعالان این حوزه را در خصوص دستورالعمل جدید تاسیس کارگزاری‌ها جویا شویم.  

حامد حدادی، بنیان‌گذار کوانت‌کن در نقد این نسخه به عدم فضا دادن به استارت‌‌آپ‌ها اشاره کرد در این باره توضیح داد: «به‌نظر می‌رسد سازمان بورس سدی در مقابل نوآوری است. به‌عنوان مثال در ماده 14 بند دوم این دستورالعمل 100 میلیارد تومان سرمایه ثبتی برای یک شرکت کارگزاری درنظر گرفته شده و بند سوم این ماده نیز به دارا بودن ملک با حداقل ۵۰۰ متر مربع اشاره کرده که این موارد هیچ شباهتی به فراهم کردن فضای فعالیت برای استارت‌آپ‌ها ندارد.»

او در رابطه با عدم اشاره به کارگزاری دیجیتال در این دستورالعمل به سازوکاری که این نوع کارگزاری در دنیا دارد اشاره کرد و توضیح داد:‌ «در دنیا اینکه یک کارگزاری دفتر فیزیکی داشته باشد، بی‌معنی است، بلکه خدمات به‌صورت دیجیتالی دریافت و ارائه می‌شود. البته چند مدیر برای انجام کارهای قانونی، مدیریت ریسک و تسویه وجود دارند، اما عملیاتی که مشتری با آن در ارتباط است، کاملا آنلاین است. به‌نظر می‌رسد باید کارگزاری‌ها هم به سمت حذف شعبه و ارائه خدمات از طریق موبایل و اپلیکیشن بروند. اما در برخی مواقع ممکن است یک کارگزاری سنتی قصد داشته باشد، کارگزاری آنلاینی راه‌اندازی کند. این موضوع می‌تواند مثبت باشد، چراکه عملا تعداد مجوزهای کارگزاری را افزایش می‌دهد، اما از سوی دیگر یک عملیات اضافه برای کارگزاری‌ها رقم می‌زند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.