راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استخراج رمزارز به قیمت آلودگی هوا / ماینینگ بیت‌کوین تا چه اندازه برای محیط‌ زیست مضر است؟

محمدحسن هاشم‌خانلو / بعد از شنیدن نام ارزهای دیجیتال معمولاً اول به یاد سودهای کلانی که سرمایه‌گذاران به دست آورده‌اند می‌افتیم. بعداز آن ممکن است به تأثیرات کلان‌تر آن‌ها بر ساختار مالی کشورها و کم‌اهمیت‌تر شدن ارزهای ملی فکر کنیم. حالا و پس از اعلام دغدغه برخی از شخصیت‌های دنیای کسب‌وکار در مورد تأثیرات مخرب ماینینگ بیت‌کوین، باید ببینم این نگرانی‌ها تا چه اندازه با واقعیت تطابق دارند.


تسلا دیگر بیت‌کوین نمی‌خواهد!


چهارشنبه گذشته (۱۳ می)، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، در توییتی اعلام کرد که دیگر مشتریان این شرکت نمی‌توانند با بیت‌کوین، هزینه خرید ماشین‌های این شرکت را بپردازند. ایلان ماسک علت این تصمیم را تأثیرات محیط زیستی مخرب استخراج این ارز دیجیتال عنوان کرد.

مدیرعامل تسلا تقریباً دو ماه قبل در ۲۴ ماه مارس در توییتی به مشتریان این شرکت اعلام کرده بود «شما اکنون می‌توانید با بیت‌کوین،‌ یک تسلا بخرید». به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، یک ماه قبل از اعلام این خبر، شرکت تسلا به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خریده بودند. این تصمیم غول دنیای کسب‌وکار که نام خود را با خودروهای برقی حامی محیط‌زیست پیوند زده در شرایطی اعلام می‌شد، که برای ماه‌ها متخصصان در مورد آلودگی کربنی بیتکوین هشدار داده بودند.

بر اساس گزارش درآمد‌های تسلا، این شرکت تا اواخر آوریل امسال ده درصد بیت‌کوین‌های خود را فروخته و از این طریق، ۱۰۱ میلیون دلار درآمد داشته است. ایلان ماسک که در معرفی خود در حساب توییترش، خودش را «پادشاه فناوری تسلا، امپراتور مریخ» معرفی می‌کند در توییت روز ۱۳ می، استفاده از سوخت‌های فسیلی، به‌ویژه زغال‌سنگ را از دلایل نگرانی خود در مورد بیت‌کوین خواند.

بر اساس گزارش فورچون پس از اعلام تصمیم جدید مدیرعامل تسلا که از رمزارز دوج‌کوین حمایت می‌کند و از بقیه می‌خواهد او را «دوج‌فادر (Dogefather)» صدا کنند، فقط در عرض چند دقیقه ارزش بیت‌کوین ۷ درصد کاهش داشت و به ۵۲.۸۸۴ هزار دلار رسید و در ادامه این ریزش طی کمتر از یک هفته به مرز 43 هزار دلار رسیده است.


سوزاندن زغال‌سنگ برای استخراج ارز دیجیتال


باوجود همه تردیدهای مربوط به صداقت و حسن نیت ایلان ماسک، متخصصان مدت‌هاست در مورد خطرات زیست‌محیطی استخراج بیت‌کوین هشدار می‌دهند. بنابر گزارش فورچون، بنک آو امریکا در گزارشی اعلام کرده افزایش قیمت بیتکوین به رشد نجومی در انتشار دی‌اکسید کربن منجر شده است. در طی دو سال گذشته، رشد تاریخی بیتکوین به افزایش چهل میلیون تنی دی‌اکسید کربن انجامیده که هم‌تراز با اضافه شدن ۸.۹ میلیون خودروی جدید به خیابان‌هاست.

میزان انتشار کربن؛ آلودگی‌های مربوط به بیت‌کوین در دو سال گذشته ۴۰ تن افزایش یافته است.

گزارش بنک آو امریکا همچنین بیان می‌کند تولید دی‌اکسید کربن بیت‌کوین بیشتر از میزان تولیدشده توسط شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز است که از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان برشمرده می‌شود و در یک سال، بیش از ۲۰۰ میلیون مسافر را جابجا می‌کند.


رقابت با آلودگی کشورها


میزان تولید سالانه دی‌اکسید کربن برای استخراج بیت‌کوین، از کل دی‌اکسید کربن تولیدشده توسط برخی کشورهای توسعه‌یافته جهان (ازجمله یونان) بیشتر است. بنک آو امریکا پیش‌بینی می‌کند درصورتی‌که قیمت بیت‌کوین به یک‌میلیون دلار برسد، بیت‌کوین با کنار زدن ژاپن به پنجمین انتشاردهنده دی‌اکسید کربن دنیا تبدیل خواهد شد.

مصرف انرژی بیت‌کوین در مقایسه با کل مصرف انرژی بعضی از کشورها؛ مصرف سالانه انرژی بیت‌کوین با مصرف انرژی بعضی از کشورهای توسعه‌یافته رقابت می‌کند.

رقابت برای آلودگی هوا


اگر یک میلیارد دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری شود و ارزش آن ۱۱ درصد افزایش پیدا کند، آلودگی دی‌اکسید کربنی تا ۵.۴ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد که هم‌تراز با فعالیت ۱.۲ میلیون خودرو است.

تأثیرات خرید بیت‌کوین در آلودگی‌های سالانه دی‌اکسید کربن: بنک آو امریکا تخمین می‌زند با سرازیر شدن ۱ میلیارد دلار سرمایه به بیت‌کوین، ۱۱٪ قیمت آن افزایش یافته و میزان انتشار کربن آن به ۵.۴ میلیون تن می‌رسد.

بر اساس این گزارش بنک آو امریکا، هیچ فعالیت انسانی دیگری وجود ندارد که درازای هر دلاری که در آن سرمایه‌گذاری می‌شود، آلودگی کربنی بیشتری داشته باشد. آلودگی ناشی از یک میلیارد دلار خرید بیت‌کوین با آلودگی ناشی از تأمین برق ۶۳۲ هزار منزل مسکونی برابر است.

هم‌ارز بودن خرید بیتکوین ازنظر آلودگی؛ در مقایسه با دیگر فعالیت‌های انسانی، استخراج بیتکوین درازای هر دلار سرمایه‌گذاری، بی‌رقیب است.

جایگزینی بیت‌کوین


زمانی که در ماه مارس ایلان ماسک اعلام کرد بیت‌کوین را برای تراکنش‌های شرکت تسلا می‌پذیرد، با واکنش‌های شدیدی از طرف حامیان محیط‌زیست مواجه شد. آن‌ها ریاکاری شرکتی را برجسته می‌کردند که خود را مخالف انتشار کربن معرفی می‌کرد اما یک ارز با آلودگی بالا را انتخاب کرده بود.

باوجوداین، جایگزین‌های بیت‌کوین نیز شرایط خیلی بهتری ندارند؛ به گزارش الجزیره، درحالی‌که بیت‌کوین با ۵۴ میلیون تن آلودگی کربنی ۱۱۴ تراوات ساعت در سال، انرژی مصرف می‌کند (بیش از مصرف انرژی کل کشور مالزی)، اتریوم با ۲۲ میلیون تن آلودگی کربنی ۴۴ تراوات ساعت در سال (تقریباً برابر با هنگ‌کنگ) و حتی دوج‌کوین ۷.۸ تراوات ساعت در سال (برابر با مصرف زیمباوه) انرژی مصرف می‌کنند که با سهم آنها از بازار رمزارز متناسب است. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود درصورتی که شرکت‌های بزرگی مثل تسلا بخواهند با تعویض رمزارزها مساله آلودگی را حل کنند، فقط آلوده‌کننده‌های فعلی را با آلوده‌‌کننده‌های بالقوه تعویض می‌کنند.

1 دیدگاه
  1. Mohsen می‌گوید

    یه مقایسه بین آلودگی که بانک ها بوجود میارند با بیت کوین هم بکنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.