راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هدف‌گذاری بانک صادرات برای افزایش اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در دیدار با حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، از هدف‌گذاری این صندوق برای اعطای 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و فناور از طریق منابع سیستم بانکی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وحدت با اشاره به هدف‌گذاری نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برای تأمین منابع مالی از سیستم بانکی گفت: «عملکرد صندوق در سال 98 در استفاده از ظرفیت شبکه بانکی کشور 3 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در سال 99 به 5 هزار میلیارد تومان رسید. مطابق با تبصره ۱۶ برنامه بودجه سال جاری، دولت هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان برای صندوق نوآوری بودجه اختصاص داده است که در چند ماه آینده به منابع ما اضافه خواهد شد.»

او همچنین در خصوص عملکرد بانک صادرات ایران اظهار کرد: «بانک صادرات در مجموع به 110 شرکت‌ دانش‌بنیان خدمات ارائه کرده است، این در حالی است که کشور دارای 6 هزار شرکت‌ دانش‌بنیان است. انتظار داریم بانک صادرات سهم خود را در این حمایت‌ها افزایش دهد.»

وحدت اضافه کرد: «خوش‌حسابی حوزه دانش‌بنیان بسیار قابل‌توجه است. حتی آمادگی داریم برای پرونده‌هایی که عدم پرداخت داشته‌اند در صورت اطلاع‌رسانی از طرف بانک وارد عمل شویم تا معوقاتشان را به‌سرعت پرداخت کنند. البته بنابر گزارش‌ها، میزان معوقات شرکت‌های دانش‌بنیان به بانک صادرات صفر است.»

وحدت در ادامه نسبت به افزایش اختیارات دفتر نوآوری بانک صادرات که در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر است، تأکید کرد و گفت: «اختیارات دفتر نوآوری را به هر شیوه‌ای که بانک در نظر دارد بیشتر کنید و امتیاز و اعتبار بدهید.»

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: «به‌جای اینکه تعداد زیادی پرونده منفرد برای اعطای تسهیلات داشته باشیم تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت همراه اول، شرکت ملی نفت و ایران‌خودرو امضا کردیم و در این مجموعه‌ها اعتبار پولی برای خرید محصولات شرکت دانش‌بنیان در نظر گرفتیم؛ این شیوه کمک می‌کند تا نقدینگی در همان حوزه مرتبط با دانش‌بنیان صرف شود.»


اعلام آمادگی بانک صادرات برای پرداخت 300 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان


در ادامه این دیدار، مدیرعامل بانک صادرات نیز نسبت به پرداخت 300 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری اعلام آمادگی کرد و گفت: «در تبصره 16 قانون بودجه سال جاری مشکلی نمی‌بینیم و فقط باید راهکار اجرایی آن مشخص شود. هرگونه اعتبار و تسهیلاتی که از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی نزد بانک صادرات موجود است را می‌توانیم پرداخت کنیم.»

او ضمن بیان اینکه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پیشنهادی صندوق نوآوری تأمین خواهد شد اعلام کرد: «بانک صادرات از طریق سپرده صندوق نوآوری و حوزه دانش‌بنیان به منابع پایدار رسیده و همچنان صندوق را همراهی خواهد کرد.»

مدیرعامل بانک صادرات در خصوص برنامه‌های تسهیلاتی این بانک در سال جاری نیز گفت: «نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان حجم تسهیلات در سال گذشته بود که این رقم در سال جاری به 280 هزار میلیارد تومان می‌رسد. بر اساس اختصاص یک درصد از حجم تسهیلات به سمت حوزه دانش‌بنیان، مبلغ 2800 میلیارد آن به حوزه دانش‌بنیان اختصاص خواهد یافت زیرا ازنظر بانک صادرات آینده کشور به حوزه دانش‌بنیان اختصاص دارد و برای کشور ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.»

به گفته او، ارائه تسهیلات به حوزه دانش‌بنیان به‌نوعی برای ما بازاریابی به شمار می‌رود چراکه بعد از اعطای تسهیلات، آن‌ها به مشتریان دائمی ما تبدیل می‌شوند.

صیدی همچنین بر کاهش زمان ارائه تسهیلات از زمان تشکیل پرونده تأکید کرد و گفت: «زمان ارائه تسهیلات به شرکت‌های شهرستانی را به ۳۰ روز کاهش می‌دهیم تا زمان رسیدگی به پرونده‌ها معقول شود. همچنین زمان ارائه تسهیلات در تهران 168 ساعت یعنی یک هفته است، اما این برای زمانی است که پرونده‌ها مشکل مدارک نداشته باشند. ما از دانش‌بنیان‌هایی که مشمول این تسهیلات می‌شوند سود نمی‌خواهیم و تلاش می‌کنیم تا ماهانه 25 پرونده را برای ارائه تسهیلات پوشش دهیم.»

در ادامه روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی از عملکرد بانک صادرات در ارائه تسهیلات به اکوسیستم نوآوری کشور ارائه کرد و گفت: «در حال حاضر منابعی که صندوق نوآوری در بانک دارد 475 میلیارد تومان است. در سال 99 نزدیک به 650 میلیارد تومان مجموع تسهیلات و 300 میلیارد تومان هم ضمانت‌نامه‌هایی بود که بانک صادرات ارائه کرد. درمجموع 110 شرکت توانستند به بانک صادرات پیوند بخورند و از منابع بهره‌مند شوند. این در حالی است حدود 6 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و این مسئله نشان می‌دهد ظرفیت بالایی وجود دارد تا تعداد شرکت‌های بهره‌مند افزایش پیدا کند؛ به‌عبارت‌دیگر ضریب تعداد شرکت‌هایی که با بانک کار می‌کنند جای کار دارد و باید بیشتر شود.» 

او اضافه کرد: «در چند محور می‌توانیم خدمات بانک صادرات را بهبود بخشیم؛ یکی تنوع‌بخشی به خدمات بین بانک و صندوق نوآوری است؛ به‌عنوان‌مثال ما یک سرویس فروش اقساطی داریم که مذاکرات اولیه آن با مدیران بانک هم انجام‌شده و می‌توانیم این سرویس را در بانک صادرات فعال کنیم. همچنین می‌توانیم از بحث LC و طرح طراوتی که در بانک صادرات وجود دارد استفاده حداکثری کنیم.»

ذوالفقاری با تاکید بر طولانی بودن زمان اخذ تسهیلات در بانک صادرات بیان کرد: «فرآیندی که شرکت‌ها درمجموع بانک طی می‌کنند گرچه قابل‌مقایسه با گذشته نیست اما می‌تواند فرآیند چابک‌تری باشد، بر این اساس می‌توانیم چک‌لیست مدارک موردنیاز برای دریافت تسهیلات را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم تا فرآیند اعطای تسهیلات سرعت بیشتری بگیرد. در حال حاضر زمان اخذ تسهیلات بانک صادرات نزدیک به 2 ماه است.»

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان به افزایش فعالیت و اعتبار دفتر نوآوری بانک صادرات نیز اشاره کرد و گفت: «تقویت نقش دفتر حمایت از نوآوری می‌تواند پلی بین بانک، شرکت‌ها و صندوق نوآوری شود و روابط را تقویت کند؛ به همین منظور باید این دفتر، ساختار باثباتی در ساختار بانک پیدا کند تا به کاهش زمان ارائه تسهیلات و خدمات به زیر یک ماه کمک کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.