راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با بیت‌کوین معاوضه می‌شود! / افزایش ثبت آگهی‌های خرید و فروش املاک و خودرو با رمزارز

در پلتفرم‌های ثبت آگهی خرید و فروش، بیت‌کوین یکی از داغ‌ترین کالاهایی است که صاحبان ملک و سرمایه حاضر به معاوضه دارایی خود با آن می‌شوند. تعداد آگهی‌هایی که در دیوار برای معاوضه هر دارایی ارزشمندی با بیت‌کوین ثبت شده کم نیست. این یعنی پیش از هر طرح و قانونی بیت‌کوین وارد زندگی اقتصادی مردم شده است.

ملک، خودرو، دلار یا هر ارزش و دارایی قابل مبادله‌ای که حدس بزنید با بیت‌کوین، اتریوم و هر رمزارز پذیرفته شده‌ای در پلتفرم‌های آگهی خرید و فروش داخلی قابل مبادله است. نه قانونی در کار است و نه پروتکل امنی برای خرید و فروش. همه قوانین و پروتکل‌ها توسط خریدار و فروشنده در این فضا تدوین شده است. آگهی معاوضه ملک تجاری و مسکونی از شمالی‌ترین نقطه شهر تهران تا جنوبی‌ترین نقطه آن ثبت شده و فروشنده دارایی خود را با بیت‌کوین معاوضه می‌کند. بیت‌کوین قبل از نگارش هر قانونی برای مردم شکل قانونی گرفته و شاید این حاصل ذات فراقانونی آن از بدو پیدایش باشد.

هنوز معلوم نیست قرار است کاروکاسبی کلاهبردارها جور شود یا باید بپذیریم مردم پیشرو شده‌اند و روند خرید و فروش را خودشان تعیین می‌کنند. چطور برای خرید ملکی چندین میلیاردی باید اطمینان کرد و به‌جای پول رایج کشور، بیت‌کوین پذیرفت؟ رمزارزها به نقطه‌ای از ارزشمند بودن در ذهن جامعه رسیده‌اند که بیشتر از ریال و دلار روی آن حساب بازکرده‌اند. آگهی‌دهنده ملکی تجاری در شمال تهران می‌گوید: «برای شما که خریداری نگرانی وجود ندارد، من بنگاه‌دار هستم و مشتری‌ام دوست دارد املاکش را به بیت‌کوین تبدیل کند. اگر با بیت‌کوین معامله کنی چه‌بهتر، اگرنه هم فرقی ندارد بالاخره تبدیل می‌کند به بیت‌کوین. علاوه بر این ملک یک ملک تجاری دیگر و یک ملک مسکونی هم از همین فروشنده برای فروش داریم. شما بیا دفتر درباره‌اش حرف می‌زنیم.»


قیمت به ریال، پرداخت با بیت‌کوین


یکی از نکات جالب درباره این آگهی‌ها این است که فروشنده اغلب وکیل خرید و فروش یا بنگاه املاک و خودرو را برای ثبت آگهی انتخاب کرده است. البته این موضوع خیلی غریب و دور از ذهن نیست، خرید و فروش‌هایی که یک طرف آن ریال هم باشد با همین روند ثبت می‌شوند. اما قیمت‌گذاری به‌هیچ‌عنوان با بیت‌کوین انجام نشده است. قیمت‌ها با ریال ثبت شده و زمان انجام معامله قیمت ریالی به بیت‌کوین یا اتریوم تبدیل می‌شود. یکی از آگهی دهندگان در پاسخ به اینکه چرا قیمت نهایی را به بیت‌کوین اعلام نمی‌شود، می‌گوید: «هر یک ساعت قیمت‌ها تغییر می‌کند قیمت مدام بالا می‌رود، اتفاقاً به نفع شماست که با قیمت ریالی در دفتر ثبت‌اسناد، ثبت ملک انجام شود و شما هزینه را در نهایت با بیت‌کوین پرداخت کنید.»

یک آگهی‌دهنده جایگاه سوخت 85 میلیاردتومانی می‌گوید: «من هیچ اطلاعاتی پشت خط تلفن نمی‌توانم ارائه کنم. ما چندین و چند جایگاه سوخت در کل ایران برای فروش آگهی کرده‌ایم. همه این جایگاه‌های سوخت هم با بیت‌کوین قابل معاوضه است. اما فقط بیت‌کوین قبول می‌کنیم. شما هم باید حضوری به دفتر ما بیایید تا کارشناس مالی تقلبی یا اصل بودن بیت‌کوین‌های شما را بررسی کند. ما نمی‌توانیم به هر ادعایی اطمینان کنیم. اصلاً هم درباره قانونی بودن این خرید و فروش نگران نباشید. همه کارهای ما کاملاً قانونی است.» رویکرد معامله‌گران در این روند حتی با شناختی از تکنولوژی حاکم بر فناوری مالی نیست. بررسی حضوری رمزارز تا عدم شناخت پلتفرم‌های تبادل این تفکر را تشدید کرده است. نکته‌ای که به شکل کامل برای افراد پذیرفته شده این است که بیت‌کوین یک دارایی و ارزش است.


بیت‌کوین، جایی فراتر از قانون


به نظر می‌رسد، مهم نیست درباره بیت‌کوین یا دیگر رمزارزها، جامعه در چه نقطه‌ای از آگاهی قرار دارد؛ مهم این است که رمزارزها خیلی آرام وارد جریان مبادلات اقتصادی روزمره مردم شده است. هرچند حاصل این عدم آگاهی ضرر و زیان هم خواهد بود. مردم حالا می‌دانند یک نفر به اسم ایلان ماسک در جایی از دنیا بخشی از دارایی خود را به بیت‌کوین تبدیل کرده و بخشی هم روی دوج کوین سرمایه‌گذاری کرده است.

این مهم‌ترین دلیل برای پذیرش ارزشمند بودن پولی است که شکل فیزیکی ندارد، مانند دلار قابلیت شمردن با دست را ندارد و حتی تلفظ نام آن گاهی برای مسئولین مملکتی هم دشوار است. اما آیا دیوار به‌عنوان ارائه‌دهنده پلتفرمی برای ثبت آگهی خرید و فروش امکان ورود به این موضوع را دارد یا نه؟ البته ازآنجایی‌که در همه آگهی‌ها از واژه «معاوضه» استفاده شده، امکان ورود دیوار برای ممنوع اعلام کردن این معامله کاهش پیدا می‌کند.

ارزش این پول برای جامعه حاصل پذیرفته شدن آن در مبادلات جهانی و بعد داخلی است. بیت‌کوین حالا در مبادلات جاری مردم در حال استفاده است. ملک، خودرو، دلار یا حتی کتاب عتیقه و جایگاه سوخت با بیت‌کوین مبادله می‌شود. فقط قیمت را با بیت‌کوین نمی‌دهند قیمت همان ریال است. ارزش ریالی یک کالا را به بیت‌کوین تبدیل می‌کنید و در نهایت مبادله به قول خودشان تهاتری با بیت‌کوین انجام می‌شود.

بیت‌کوین، اتریوم و چند رمزارز پرسروصدای دیگر در شرایطی وارد روند مبادلات تجاری مردم شده که نمایندگان مجلس و فعالان حوزه رمزارز در پی ایجاد فضای رگولاتوری و تدوین قوانین با چارچوب در مجلس، بانک مرکزی و دیگر نهادهای مسئول مجادله می‌کنند. رمزارزها فارغ از جریان قانونی در هر نقطه‌ای از روند تجارت و خرید و فروش که مردم بپذیرند، ورود کرده‌اند. بیت‌کوین اگر رمزارز باشد یا کالایی ارزشمند هر دو به یک معناست. بیت‌کوین یک طرف از معاوضه قرار می‌گیرد.

حالا در پلتفرم‌های ثبت آگهی خرید و فروش، بیت‌کوین یکی از داغ‌ترین کالاهایی است که صاحبان ملک و سرمایه حاضر به معاوضه دارایی خود با آن می‌شوند. تعداد آگهی‌هایی که در دیوار برای معاوضه هر دارایی ارزشمندی با بیت‌کوین ثبت شده کم نیست. این یعنی پیش از هر طرح و قانونی بیت‌کوین وارد زندگی اقتصادی مردم شده است. ماجرا فقط خرید بیت‌کوین یا هر رمزارز دیگر و سرمایه‌گذاری با آن نیست؛ رمزارزها برای مبادله کالا قبل از تدوین و نگارش هر قانونی در حال استفاده هستند. این معاملات در حالی است که امکان هرگونه کلاهبرداری یا سوءاستفاده از اطلاعات دارایی‌های دیجیتال افراد در صورت عدم آگاهی بیشتر و بیشتر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.