راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال با حمایت شرکت توسن‌تکنو منتشر شد / درس‌هایی از رهبران تحول دیجیتال

کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال با حمایت شرکت توسن‌تکنو منتشر شد. کتاب قطب نمای بانکداری دیجیتال با نام اصلی Doing Digital را کریس اسکینر نوشته است که در ایران او را با کتاب «بانک دیجیتال» می‌شناسند. مهم‌ترین نکته کتاب قطب نمای بانکداری دیجیتال این است که بانک‌ها، به این حقیقت برسند که تحول چیزی نیست که صرفا با یک سری پروژه و تابع قابل‌دستیابی باشد، بلکه مستلزم تحولاتی بنیادین در فرهنگ اساسی سازمان و بازسازی زیرساخت‌های سازمانی است.

محمد مظاهری مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن‌تکنو در یادداشت حامی، درباره این کتاب این‌طور نوشته است: «کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال یا جاری‌سازی دیجیتال، نگاهی اجرایی و عملی به تحول دیجیتال دارد و نویسنده به‌خوبی با پنج بانک به گفت‌وگو نشسته و تجربیات آنها را در قالب ۳۰ درس به اشتراک گذاشته است. من هم بعد از حدود یک دهه مطالعه و کار در زمینه تحول دیجیتال در بانکداری به این باور رسیده‌ایم که مهم‌ترین چالش این تغییر بزرگ در صنعت بانکی ایران، نگاه رهبران کسب‌وکار بانکی به ذات این تغییر است. آنها می‌دانند با پول چگونه کار کنند، ولی اینکه با فناوری چگونه کار کنند یا چگونه از طریق فناوری با پول کار کنند به نظرم چالش بسیار بزرگی است.»

مظاهری همچنین نوشته است: «تصور امروز من در سال ۲۰۲۱ این است که این تحول بزرگ در صنعت بانکداری ایران بیرون از بانک‌ها محقق می‌شود و اینکه آیا صنعت بانکداری، فراتر از سلف‌سرویس کردن خدمات حرکت می‌کند یا خیر، سوال بسیار مهمی برای رهبران صنعت خواهد بود. امیدوارم این کتاب ارزشمند که یک راهنمای تجربی و عملی برای بهبود این سفر ناگزیر در صنعت بانکداری است، موردتوجه مخاطبان قرار گیرد و حمایت شرکت توسن‌تکنو از این ترجمه و انتشار آن به برکت برای همه منجر شود و به قول نویسنده بالاخره فیل‌ها به رقص درآیند.»

ناصر براتی معاون نوآوری و توسعه شرکت توسن‌تکنو نیز در یادداشت حامی این کتاب نوشته است که کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال تلاش دارد با واکاوی داستان تحول دیجیتال در صنعت مالی و بانکی، بر مسیر چالش‌برانگیز تحول دیجیتال، نوری بتاباند و عوامل کلیدی موفقیت تجربه‌های بین‌المللی را بازگو کند. «امید که این کتاب، برای علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان تحول دیجیتال که روند محتوم پیش روی سازمان‌ها؛ ازجمله صنعت مالی و بانکی است؛ هم از بعد افزایش دانسته‌ها و هم از بعد دریافت مهارت‌های جاری‌سازی برنامه‌های تحول مفید باشد.»

دکتر مهدی شامی‌زنجانی، فراز نبیی و درسا پورحسن که مترجمان این کتاب هستند نیز در خصوص دلایل ترجمه این کتاب گفته‌اند: «اگر علاقه‌مندید که بدانید چرا این کتاب را ترجمه کردیم، باید به سه دلیل عمده اشاره کنیم. دلیل اول اینکه نتایج برگزاری چهار دوره از «ارزیابی ملی تحول دیجیتال» در دانشگاه تهران به تیم ما نشان داده بود که تمایل صنعت بانکداری برای حرکت به سمت تحول دیجیتال در ایران بالاست. بانکداری دیجیتال، شاید به مهم‌ترین دغدغه بسیاری از بانک‌های کشور در سال‌های اخیر تبدیل شده است. دلیل دوم اینکه سال‌هاست خلأ جدی یک منبع دانشی و تجربی با رویکرد حرفه‌ای و کاربردی را برای هدایت و راهبری بانک‌ها به سوی تحول دیجیتال حس می‌کردیم. دلیل سوم هم به نویسنده کتاب برمی‌گردد؛ جایی که از کنار نام «کریس اسکینر» و آثار وی به‌راحتی نمی‌توان گذشت.»

مینا والی، مدیرعامل راه پرداخت نیز در یادداشت ناشر درباره این کتاب این‌گونه نوشته است: «کتاب بانکداری دیجیتال کریس اسکینر را که شش سال پیش منتشر کردیم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. بهار سال ۱۳۹۹ بود که کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال را در برنامه انتشارات کتاب‌های راه پرداخت قرار دادیم و در همان روزها پیشنهادی از طرف دکتر مهدی شامی زنجانی به ما شد که کتاب را با همکاری گروه ایشان منتشر کنیم؛ این فرصتی شد که افتخار همکاری با استاد شناخته‌شده دانشگاه تهران را که چهار دوره رویداد «ارزیابی ملی تحول دیجیتال» را برگزار کرده داشته باشیم. امیدواریم نتیجه نهایی به کار قابل‌قبولی تبدیل شده باشد. تصور می‌کنیم این کتاب می‌تواند به راهنمای کاربردی پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال در ایران تبدیل شود و مطمئن هستیم که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی و چابکی نقش موثرتری داشته باشد.»


درباره کتاب قطب نمای بانکداری دیجیتال


کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال تنها به یک محتوای تئوریک بسنده نکرده و بخش زیادی از صفحات کتاب به مصاحبه‌هایی اختصاص دارد که اسکینر با مدیران ارشد پنج بانکی که در پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال موفق بوده‌اند، انجام داده است. جی‌پی‌مورگان چیس، بی‌بی‌وی‌ای، آی‌ان‌جی، دی‌بی‌اس و سی‌ام‌بی پنج بانک از قاره‌های آمریکا، اروپا و آسیا هستند که اسکینر آنها را انتخاب کرده است. نتیجه این گفتگوها درس‌هایی در اجرای پروژه‌های تحول دیجیتال هستند که در قالب بیش از ۳۰ درس در کتاب ارائه شده است. درمجموع کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال یک راهنما برای مدیران موسسه‌های مالی است که در فکر تحول دیجیتال موسسه‌شان هستند.

کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال دارای پنج بخش اصلی است؛ عنوان بخش اول آن «چرا بانک‌ها ناچار به تحول دیجیتال هستند» است. بخش دوم آن به برنامه‌ریزی تحول پرداخته است. در بخش سوم نیز مصاحبه‌ای با پیوش گوپتا، مدیرعامل بانک DBS سنگاپور آمده است. بخش چهارم به درس‌هایی از رهبران از تحول دیجیتال اشاره کرده است و در نهایت در بخش پنجم به این سوال پاسخ داده است که آیا تحول دیجیتال ارزشش را دارد؟

کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال را می‌توانید از فروشگاه راه پرداخت به نشانی Shop.way2pay.ir تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.