راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری الکترونیک، یکی از 5 چالش اصلی بانکداری در ایران

وقتی حرف از چالش به میان می‌آید تصور عمومی بر آن است که وضعیت خطرناک است و ممکن است تبعات منفی‌ای در راه باشد، اما واقعیت این است که در کنار هر چالشی فرصت‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند به پیشرفت و توسعه منجر شود. برخی از چالش‌های موجود در نظام بانکداری ایران که با تحول نظام بانکداری می‌توان آنها را به فرصت بدل کرد به این شرح است:

.

بانکداری الکترونیک

سیاست گذاران نظام بانکی کشور چند سال است که در پی گسترش استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برآمده‌اند با اقدامات تشویقی و تنبیهی مختلفی چون، تشریح مزایای بانکداری الکترونیک و اخذ کارمزد از خدمات بانکداری حضوری توانسته‌اند به پیشرفت‌های خوبی دست یابند. اما چالش زمانی مشخص می‌شود که زیر ساخت‌های لازم برای حجم بالای استفاده مردم از این خدمات آماده نشده و هر از چند گاهی شاهد قطعی و مشکلات این خدمات هستیم. چند سال است که هر سال هنگام نوروز، پرداخت یارانه‌ها و…. سیستم بانکداری الکترونیک ساعت‌ها از دسترس خارج می‌شود و مردم را به دردسر می‌اندازد که می‌بایست برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

.

سود بانکی

بحث برسر تعیین نرخ سود بانکی و سود حساب‌های سرمایه‌گذاری سال‌هاست که به محل مناقشه بانک‌ها و بانک مرکزی بدل شده و حتی شورای پول و اعتبار هم نتوانسته صلحی پایدار در این مورد به وجود بیاورد و از چالش‌ها بکاهد. مدیران بانک‌ها از هرفرصتی برای بیان انتقادات و نظراتشان در این خصوص استفاده می‌کنند و مسئولان بانک مرکزی هم برای خودشان دیدگاه‌های مشخصی دارند و با استناد به آنها می‌کوشند وضع نظام بانکداری را بهبود ببخشند.

.

تعداد شعب بانک‌ها

مدت‌هاست در خواست شعب جدید روی میز بانک‌ها خاک می‌خورد و طرح ادغام بانک‌ها و برخی موسسات مالی روند کار را با چالش‌هایی مواجه کرده. به طوری که بسیاری از بانک‌هایی که برای شعب جدید اقدام کرده‌بودند و آزمون‌های استخدامی چندین میلیونی برگزار کرده‌اند به همراه شرکت‌کنندگان آزمون‌ها بلا تکلیف‌اند. این درحالیست که رشد قارچ‌گونه بانک‌ها در مقطعی از زمان نظام بانکداری کشور را با مشکلات متعددی مواجه کرد و از آن زمان تصمیم گرفته شد درسیاست‌های کلان تاسیس بانک‌های جدید و شعب جدید بانک‌های موجود بازنگری شود.

.

استخدام

خیلی‌ها مساله استخدام درنظام بانکداری کشور را مطلوب ارزیابی کرده و با استناد به برگزاری دوره‌های درون سازمانی برای ارتقای کارمندان وضع موجود را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما سیستم استخدام در نظام بانکداری کشور بیمار است و هیچ سیستم نظارتی بر آن نظارت نمی‌کند. هر بانک به فراخور سلیقه آزمونی برگزار می‌کند اما هیچ تعهدی برای جذب نیرو نسبت به شرکت کنندگان و کسانی که هزینه پرداخت می‌کنند ندارد، کسی خارج از بانک به سوالات و نحوه گزینش نظارت نمی‌کند و این امر امکان تضییع حقوق شرکت کنندگان آزمون‌ها را بالا برده است. این در حالیست که یک سال از انتشار آگهی استخدام یکی از بانک‌ها که مبلغی هم برای شرکت در آزمون از متقاضیان دریافت کرده می‌گذرد اما نه از آزمون خبری شده و نه از بازگشت پول متقاضیان.

.

مطالبات معوق

هروقت که خبرنگاران اقتصادی مدیر عامل یکی از بانک‌ها را می‌بینند یکی از سوال‌های مشترکشان میزان مطالبات معوق بانک است. اغلب وقت‌ها هم این جواب را می‌شنوند که میزان مطالبات معوق بانک ما نسبت به سایرین چیزی نیست! معلوم نیست این همه مطالبات معوق که هر از چند گاهی بانک مرکزی اعلام می‌کند متعلق به کدام بانک است؟! اما باید برای پیشگیری از ادامه این روند چاره‌ای اساسی اندیشید. بحث شکل‌گیری نظام اعتبار سنجی، تغییر در شیوه ارائه دسته چک و… مباحثی است که می‌تواند به این امر کمک کند اما تا این لحظه به نتیجه لازم دست نیافته است.

منبع:بانکی دات آی آر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.