راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاپرک و پرداخت‌یاری‌ها 1400 را طوفانی آغاز کردند / بیش از 3هزار ترمینال پذیرندگان بسته شد

تعداد زیادی از ترمینال‌های پذیرندگان شرکت‌های پرداخت‌یار طی دیروز و امروز توسط شرکت شاپرک بسته شده است. این اقدام در حالی اتفاق افتاده که طبق صحبت‌های پرداخت‌یارها، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی قبلی از سوی شاپرک به آنها درباره ترمینال‌های بسته‌شده و دلیل آنها داده نشده است و درست بعد از بسته شدن این ترمینال‌ها گفته شده که دلیل این اتفاق، وجود اطلاعات مغایر در این ترمینال‌ها بوده است. این موضوع باعث شد که امروز تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های پرداختیار برای پیگیری موضوع به شاپرک بروند. البته این در حالی است که طبق پیگیری‌های راه پرداخت، گفته می‌شود که شرکت شاپرک از ۳ ماه پیش به پرداخت‌یارها طی نامه‌ای اعلام کرده که هویت پذیرنده‌هایی که با مالک شبا تسویه مغایرت دارند باید اصلاح شوند و در غیر این صورت ترمینال‌های آنها بسته خواهد شد. این تناقض در گفته‌ها خود جای سوال دارد که چه کسی در این ماجرا راستش را می‌گوید.

طبق گفته‌ پرداخت‌یارها، دیروز ۱۳۰۰ ترمینال و امروز ۲۶۰۰ ترمینال از پذیرندگان شرکت‌های پرداخت‌یار که اطلاعات مغایر داشتند، توسط شرکت شاپرک بسته شده‌اند و تاکنون نیز باز نشده‌اند و شرکت شاپرک شرط باز کردن این ترمینال‌ها را منوط به این کرده است که پذیرندگان پرداخت‌یارها کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند و مجدد برای ترمینال درخواست دهند؛ اما علاوه بر این موضوع، گویا پای اینماد نیز در این ماجرا باز شده است. به پرداخت‌یارها گفته شده است که تمامی پذیرندگان آنها باید برای داشتن ترمینال، اینماد نیز داشته باشند.


تمامی پذیرندگان بسته شده باید وارد فرایند دریافت کد رهگیری مالیاتی و اینماد شوند


محمدمهدی فاطمیان بنیان‌گذار زیبال درباره این اتفاق گفت: «شاپرک مجدد مانند رویه‌های قدیم و اشتباه خود، بدون اطلاع‌رسانی موردی، ترمینال‌هایی که بعضا دارای اطلاعات مغایر بودند را بسته است. توجه داشته باشید که در بین این پذیرندگان، پذیرنده‌های بزرگی مانند سازمان سنجش، نمایشگاه اینوتکس، کمیته امداد، الوپیک و… نیز بودند که در حال حاضر ترمینال تمامی آنها بسته شده است. قاعدتا کسب‌وکارها با این کار دچار مشکل و پرداخت‌یارها نیز با این حرکت فلج می‌شوند.»

فاطمیان ادامه داد: «صحبت ما این است که اگر شاپرک هدفش اصلاح و درست شدن دیتاها و رفع مغایرت‌ها هست، منطقش این است که قبل از این که اقدام به بستن ترمینال‌ها کند، فهرستی از ترمینال‌ها را برای پرداخت‌یارها ارسال کند و بگوید که اطلاعات این تعداد از ترمینال‌ها مغایرت دارند و در صورت عدم رفع آنها، اقدام به بستن کند؛ اما این در حالی است که شاپرک این اقدام را درست بعد از بستن ترمینال‌ها انجام می‌دهد. همچنین اگر هدف اصلاح است، ما در حال حاضر اطلاعات را اصلاح کرده‌ایم و مجددا به شاپرک درخواست دادیم تا ترمینال‌ها باز شوند ولی همچنان می‌گویند که باید کد ره‌گیری مالیاتی گرفته شود و این ترمینال‌ها باز نمی‌شوند.»

میلاد جهاندار مدیرعامل باهمتا نیز در این خصوص گفت: «اگر بناست اصلاحی صورت گیرد بهتر است پیش از هرگونه اقدامی اطلاع رسانی صورت گیرد و مشخص شود بر مبنای کدام مواد قانونی این کار صورت گرفته است»

طبق گفته‌های عرشیا زارع، سرپرست روابط عمومی پی‌فا، شب گذشته ساعت ۱ و نیم شب تمام ترمینال‌های پذیرندگان این پرداخت‌یار نیز بسته شدند. او درباره این اقدام شاپرک گفت: «درستش این هست که قبل از بستن ترمینال‌ها به ما اطلاع‌رسانی می‌کردند و سپس یک بازه زمانی را برای اصلاح داده‌های دارای مغایرت تعیین می‌کردند. شاپرک می‌گوید این پذیرندگان باید کد ره‌گیری مالیاتی بگیرند و از ابتدا ثبت‌نام خود را انجام دهند. جدایی از این مسئله، گفته‌اند که بدون داشتن نماد اعتماد نیز امکان دادن درگاه به پذیرندگان وجود ندارد. قانون جدید مالیاتی خود باعث ریزش تعداد پذیرندگان پرداخت‌یارها شد، از امروز نیز با وجود اینماد، احتمالا مجددا ریزش زیادی در پذیرندگانمان داشته باشیم.»

طبق گفته‌ها، گویا اینماد این‌گونه وارد بازی شده است که پذیرندگانی که در سایت اینماد ثبت‌نام و نماد را دریافت کنند، به‌طور سیستماتیک کد مالیاتی نیز برایشان تعریف می‌شود. درواقع از یک API ‌یکسان استعلام می‌شود که اینماد و کد مالیاتی دارند یا خیر و در صورت داشتن، می‌توانند به‌عنوان پذیرنده پرداخت‌یارها شروع به فعالیت کنند.


داستان نامه اطلاع‌رسانی شاپرک با تاریخ‌های مغایر


بسته‌شدن ترمینال‌ پذیرندگان پرداخت‌یارها توسط شاپرک موضوع جدیدی نیست. در اسفندماه نیز طبق گفته‌های احمدرضا منصوری مدیرعامل پی‌پینگ، شاپرک ترمینال تعدادی از پذیرندگان آنها را به دلیل ترمینال حقیقی به نام اعضای هیئت‌مدیره و شبا حقوقی به نام شرکت، بسته بود. این اتفاق در صورتی رخ داده بود که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی قبلی از سوی شاپرک به آنها انجام نشده بود. منصوری درباره اتفاق اسفندماه توضیح داد: «شاپرک این ترمینال‌ها را ۱۲ اسفندماه بست؛ سپس ۱۳ اسفندماه نامه‌ای به ما ارسال کردند که تاریخ نامه برای ۵ اسفندماه و تاریخ اجرای حکم برای ۸ اسفندماه بود! در هر حال پس از جلسات متعدد و پیگیری‌های مداوم، این ترمینال‌ها باز شد. در اسفندماه که جلساتی با محمدرضا عباسی، معاون توسعه و نظارت شاپرک داشتیم، قرار شد ابتدا درباره مغایرت‌هایی که وجود دارد، اطلاع‌رسانی کنند و فهرست ترمینال‌های دارای مغایرت را برای پرداخت‌یارها ارسال و یک مهلت ۲۴ ساعته نیز در نظر بگیرند اما مجددا از دیروز شاهد حرکت تکراری شاپرک هستیم. اینماد را نیز می‌خواهند اجباری کنند و قصدشان نابودی کسب‌وکارها هست.»

هرچند که شاپرک در این نامه گفته بود «شرکت‌های پرداخت‌یار که هویت پذیرنده پیشتیابی‌شده آنها با مالک شبا تسویه مغایرت دارد و یا وجوه حاصل از تراکنش‌های پذیرندگان را در یک یا چند حساب تحت کنترل خود تجمیع می‌کنند، باید نسبت به ویرایش شبای صحیح مرتبط با پذیرنده پشتیبانی‌شده و غیرفعال کردن شبای مغایر با هویت پذیرنده اقدام کنند» اما شاید لازم باشد درباره تاریخ‌های مغایر آن شفاف‌سازی کند. اگر این نامه که برای تاریخ ۵ اسفندماه است در تاریخ ۱۳ اسفند به دست پرداخت‌یارها رسیده است، شائبه‌ سندسازی را بوجود می‌آورد؛ درنتیجه اگر شاپرک برای رفع چنین موضوعاتی شفاف‌سازی کند، بسیاری از موضوعات مشخص می‌شود.

با این حال اما با پیگیری‌های راه پرداخت، به نامه‌ی شاپرک که مورخ ۱۴ آبان‌ماه ۱۳۹۹ هست نیز رسیدیم که خطاب به یکی از شرکت‌های پرداخت‌یار گفته شده بود: «مطابق با بند ۱-۲-۳ مقررات مرتبط با شبای پذیرندگان از ماده ۲-۳ مستند کتابچه جامع الزامات پرداخت‌یاری، تخصیص درگاه پرداخت اینترنتی به پذیرندگان پشتیبانی‌شده بایستی به‌گونه‌ای باشد که اطلاعات هویتی پذیرندگان پیشتیابی‌شده استفاده‌کننده از درگاه پرداخت اینترنتی و دارنده شبای اصلی تسویه یکسان باشد و همچنین نظر به بند ۳ ماده ۱۰۲ آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی در خصوص شماره حساب مجاز متصل به ابزار پذیرش، باید مشخصات صاحب آن با پذیرنده تطابق داشته باشد.»

هر چند که این نامه خطاب به تمامی شرکت‌های پرداخت‌یار نبوده و تنها خطاب به یکی از شرکت‌های پرداخت‌یار ارسال شده است. با این حال به نظر می‌رسد با این اتفاق، شاپرک و پرداختیاران سالی طوفانی را آغاز کرده‌اند.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    شاپرک کلی اعلام کرده که می بنده و‌موردی هیچ اطلاع رسانی نکرده‌و‌بسته.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.