راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی‌بابا در چین حدود ۳ میلیارد دلار جریمه شد

چین پس از یک تحقیقات ضد انحصارطلبی که نشان داد گروه علی‌بابا از موقعیت برترش در بازار سوءاستفاده کرده است، این شرکت را ۲.۸ میلیارد دلار جریمه کرد.

به گزارش ایسنا، جریمه ۱۸.۲ میلیارد یوان (۲.۸ میلیارد دلار) علی‌بابا سه برابر جریمه یک میلیارد دلاری است که شرکت تراشه سازی کوالکام آمریکا در سال ۲۰۱۵ محکوم به پرداخت آن شد، این شرکت، باید بر اساس بیانیه دیده‌بان ضدانحصارطلبی چین، اصلاحات داخلی را به اجرا بگذارد.

این جریمه بر مبنای چهار درصد از درآمد داخلی علی‌بابا در سال ۲۰۱۹ است. جریمه صادره علیه علی‌بابا که معادل ۱۲ درصد از درآمد مالی این شرکت در سال ۲۰۲۰ است، بخشی از ابهامات عظیمی که علی‌بابا را احاطه کرده بود را رفع می‌کند. اما چین همچنان به دنبال مهار قدرت روزافزون غول‌های اینترنتی و فناوری است. و اکنون در حال تحقیقات بر بخش‌های دیگر امپراطوری جک ما، مؤسس علی‌بابا مانند کسب‌وکار وام‌دهی به مصرف‌کننده گروه آنت و دارایی‌های رسانه‌ای گسترده علی‌بابا است.

بلومبرگ ماه گذشته به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود: دولت چین به دلیل نگرانی‌های فزاینده از نفوذ روزافزون گروه علی‌بابا بر افکارعمومی، از این غول فناوری خواسته‌ دارایی‌های رسانه‌ای خود، از جمله ساوت چاینا مورنینگ پست را به فروش برساند.

رگولاتورهای چینی پس از بازبینی دارایی‌های گروه علی‌بابا، از گستردگی دارایی‌های رسانه‌ای این گروه هلدینگ شوکه شده و خواستار ارائه برنامه جامعی از سوی گروه علی‌بابا در راستای کاهش این دارایی‌ها شدند.

سازمان دولتی سازماندهی بازار چین در تحقیقات خود نتیجه‌گیری کرد، علی‌بابا از مقررات پلتفرم خود و روش‌های فنی مانند دیتا و الگوریتم برای حفظ و تحکیم قدرت بازار و به‌دست‌آوردن مزیت‌های رقابتی نادرست استفاده کرده است و باید شیوه‌های کسب‌وکار خود را تغییر دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این اقدام دولت چین که سرگرم تفحص از نفوذ شرکت‌هایی مانند علی‌بابا و غول رسانه اجتماعی تنسنت هولدینگز است، هشدار واضحی را به بخش فناوری ارسال کرد.

نفوذ گسترده سرویس‌های رسانه اجتماعی مورد حمایت علی‌بابا نگرانی‌های دولت نسبت به افزایش قدرت نفوذ علی‌بابا بر افکارعمومی را برانگیخته و چالش‌های جدی برای حزب کمونیست چین و دستگاه تبلیغاتی قدرتمندش ایجاد کرده است.

جک ما در چین به عنوان یکی از کارآفرینان موفق شناخته می‌شود اما اقبالش از زمانی که علیه رویکرد رگولاتور چین در بخش مالی صحبت کرد، رو به افول گذاشته است.

این اظهارات باعث واکنش کم‌سابقه رگولاتوری چین شد و عرضه اولیه عمومی سهام گروه آنت به ارزش ۳۵ میلیارد دلار را برهم زد. همچنین گشایش تحقیقات ضد انحصارطلبی علیه علی‌بابا را به دنبال داشت.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.