راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسلی که در دنیای دیجیتال زاده شده، از جهان چه می‌خواهد؟ / عصر اینترنت درک نسل زد از زندگی را متحول کرده است

نوع تفکر، ارزش‌ها و عادت‌های نسل نت‌ها که با کلیشه‌ها و هنجارهای سنتی جامعه تفاوت دارد، کسب‌وکارها و مؤسسات اعتباری از جمله بانک‌ها را برای جلب رضایت مشتریان نسل جدید خود در مسیر تحول و دیجیتالی‌شدن قرار می‌دهد

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / اگر قرار باشد حساب بانکی افتتاح کنیم یا پس‌انداز را به سرمایه‌ای برای سوددهی تبدیل کنیم، به شعب فیزیکی بانک‌ها و صرافی‌ها مراجعه نخواهیم کرد. گوشی موبایل و اینترنت برای ما کافی است تا امور مالی‌مان را پیش ببریم، سفارش لباس و غذا بدهیم و حتی قرارهای کاری‌مان را مدیریت کنیم. همزمان با گپ‌زدن در شبکه‌های اجتماعی امکان تماشای چند گالری و بررسی نوسانات بازار سرمایه هم وجود دارد. با این اوصاف دنیای دیجیتال بیشتر نیازهایمان را پاسخ می‌دهد و ما به‌صورت فعال و با تیزبینی دنیای خود را کنترل می‌کنیم. این یکی از ویژگی‌های نسل زد است.

اگر قرار باشد این نسل در بازه‌های زمانی مختلف تعریف شود، متولدان سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۴ (۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵) را در خود جای می‌دهد. بنابراین کسب‌وکارها و مؤسسات اعتباری از جمله بانک‌ها برای جلب رضایت مشتریان نسل جدید خود، باید با در نظر گرفتن روحیات آنها، در راستای تحول و دیجیتالی‌شدن قدم بردارند. بی‌علت نیست که برای توصیف این نسل از واژه زومر (الهام گرفته از کلمه بومر) به معنی نسل انفجار استفاده می‌شود. این انتخاب از آنجایی ناشی می‌شود که با پررنگ‌تر شدن نقش اجتماعی این نسل همه‌چیز دستخوش تغییر خواهد شد.


تولد در عصر فناوری


روح نسل زد با فناوری عجین شده است. شبکه‌های اجتماعی، دسترسی فوری به اطلاعات، دستگاه‌های موبایل و دیگر جنبه‌های عصر اینترنت، درک نسل زد از زندگی را شکل ‌داده است. این نزدیکی و عجین‌شدن بر نحوه تعامل نسل زد با برند‌ها تأثیر گذاشته است. این نسل حتی برای خرید که نوعی سرگرمی برای نسل‌های قبل بود، فروشگاه اینترنتی را ترجیح می‌دهد.

برای این نسل خرید کردن متکی بر توصیه دوستان و اینفلوئنسرها در اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ‌چت و سایر پلتفرم‌هاست. نسل زد در اکثر مواقع حتی از تبلیغات بنر‌ها و کاتالوگ‌ها بی‌توجه عبور می‌کند. بر همین اساس یک بانک و سرویس‌دهنده خدمات موفق برای تبلیغات خود باید از روش‌های قدیمی عبور کرده و محتوای تبلیغاتی خود را به‌صورت سرگرم‌کننده و پویا، در اپلیکیشن‌های موبایلی و کانال‌های پرمراجعه قرار دهد.

زومر‌ها همچنین از عملکرد نسل‌های قبلی خود در خصوص ارزش‌های زندگی و زمین نا‌امید شده‌اند. حفظ محیط زیست و ارزش‌های انسانی برای این نسل مهم است؛ بنابراین بانک‌ها و سرویس‌دهندگان مالی را که در این راستا حرکت می‌کنند، ترجیح می‌دهند. اقداماتی مانند کاهش مصرف کاغذ، کاهش اتلاف‌ انرژی و تخصیص بهتر منابع و در نتیجه کاهش تولید آلاینده‌ها که به حفظ محیط‌ زیست منجر می‌شود، برای آنها امتیاز محسوب می‌شود.


ارتباط با نسل زد در مؤسسات مالی


نسل زد به بانک‌ها اعتماد چندانی ندارد. یک زومر احساس می‌کند در هر قراردادی با این مؤسسات به ‌احتمال زیاد کلاه سرش می‌رود. در دوره‌ای که بیشتر جمعیت فعال جامعه را این نسل تشکیل می‌دهد، بانک‌ها و مؤسسات مالی اگر همگام با تازه‌واردان دنیای دیجیتال حرکت نکنند، حتماً عرصه رقابت را به آنها خواهند باخت. در چنین شرایطی بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مرتبط می‌توانند بهترین مشاوره را به جوانان ارائه دهند.

شبیه‌سازی قرارداد یا شرح چگونگی به‌کارگیری خدمت و توضیح در این‌باره که هزینه‌ها و کارمزدها در نهایت به چه قیمتی تمام می‌شود، برای این نسل اهمیت زیادی دارد. مانند اقدام شرکت رابین‌هود که برای ورود سرمایه‌ حتی در حجم اندک، از سرمایه‌گذاران تازه‌کار کارمزد دریافت نمی‌کرد.

برقراری ارتباطات شادی‌بخش در هر لحظه و حتی در زمان انجام کار‌های مالی و پرداختی برای این نسل ارزش محسوب می‌شود. توجه بانک‌ها و مؤسسات مالی به این ویژگی بسیار مهم است. این مؤسسات اگر با مشتری رابطه عاطفی برقرار کنند، موفقیت بیشتری را تجربه خواهند کرد. برای مثال راه‌اندازی شعبی که کافی‌شاپ داشته باشد و انجام بازی‌های مختلف مانند دارت و بیلیارد و امثال آنها از راه‌های جذب نسل زد است. افتتاح شعبه ملی‌پلاس در سال 13۹۹ نیز نمونه‌ای از این اقدامات است.

به‌علاوه بانک‌ها با در نظر گرفتن اینکه این نسل وابستگی شدیدی به موبایل دارد و حتی برای مدیتیشن و پرورش ذهن خود از موبایل استفاده می‌کند، مهم‌ترین پلتفرم‌های خود را بر تلفن همراه قرار داده‌اند. در این میان اپلیکیشنی موفق می‌شود که از آخرین سطح فناوری برخوردار باشد و به‌طور مدام با سرمایه‌گذاری و تحقیق در بالاترین سطح روز قرار بگیرد.

این اپلیکیشن‌ها با استفاده از تمامی روش‌های ارتباط با مشتری از جمله ویدئو، چت، آموزش و سرگرمی می‌توانند ارتباط خود با مشتری را حفظ کنند.


چطور می‌توان نسل زد را جذب کرد؟


بنا بر مطالعات انجام‌شده 51 درصد نسل زد،10 ساعت از زمان خود را صرف سرگرمی در اینترنت می‌کنند. سناریوسازی و داستان‌پردازی جذاب این نسل را به خود جذب می‌کند. بهتر است از این جذابیت برای ارائه و معرفی سرویس‌های خدمات مالی استفاده کرد. شرکت در بازی‌های کامپیوتری معروف آنلاین و آفلاین از تفریحات این نسل است که می‌توان از ظرفیت آن برای دیده‌شدن توسط زومرها استفاده کرد.

این نسل معتقد است که اصول اقتصادی مانند بورس، سرمایه‌گذاری، آموزه مالی و… مسائل پیچیده‌ای هستند و از همین حیث نیاز مبرمی به آموختن‌ آن دارند. عطش و نیاز به دانستن، فرصت بسیار ارزشمندی برای بانک‌ها و شرکت‌های مالی است تا با استفاده از ویدئو، وبلاگ، پادکست و اپلیکیشن‌های تعاملی، آنها را نسبت به یادگیری مسائل اقتصادی علاقه‌مند کنند. بانک‌ها و مؤسسات مالی این امکان را دارند که همزمان با ارائه خدمات مشاوره‌ای تعاملی، اعتمادبه‌نفس کافی در جوانان برای بهره‌گیری از مجموعه خدمات بانکی و مالی را نیز فراهم کنند.

جوانان این نسل سریع‌ترین راه را برای رسیدن به نتیجه می‌خواهند و حوصله مراحل سیستماتیک و فرایندهای تعریف‌شده سنتی برای کسب خدمات، محصولات بانکی و حوزه مالی و پرداخت را ندارند. با این اوصاف سرویس‌ها باید تا حد امکان سریع و فاقد مراحل اضافه و تکراری در ورود اطلاعات باشند؛ به ‌گونه‌ای که سیستم هوشمندی وجود داشته باشد تا اطلاعات قبلی آنها را بازیابی کند.

شرکت‌هایی در ایران با تمرکز بر ویژگی‌های نسل زد، سامانه‌هایی مانند همراه‌پلاس‌ملت، پولیتو، ایوا و کیپاد، همچنین کیف پول نرم‌افزار آپ را طراحی کرده‌اند. در حال حاضر، نسل زد، محرکی بزرگ از نظر تأثیر اقتصادی است؛ چه عادت‌ها، ارزش‌ها و علایق آنها مورد پسند نسل‌های قبل باشد، چه نباشد. آینده در نهایت برای آنهاست.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
نویسنده / مترجم غزل یگانگی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.