راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زارعیان: استفاده از سرویس‌ها باید آسان شود؛ هر سرویس، یک کلیک

وقتی صحبت از بانکداری موبایلی یا پرداخت موبایلی می‌شود خود به خود پای اپراتورهای موبایلی هم به میان کشیده می‌شود. مخابرات کشور هم به عنوان اپراتور اول کشور در صنعت بانکداری و پرداخت موبایلی جایگاه مهمی دارد. دکتر داوود زارعیان، مدیر روابط عمومی مخابرات کشور در جواب به اینکه مخابرات به عنوان یکی از سه ضلع توسعه بانکداری موبایلی و سرویس‌های پرداخت موبایلی برای توسعه این صنعت چه کرده است گفت: «اصولا وقتی چنین سرویس‌هایی وارد جامعه می‌شوند سه زیرساخت را به صورت همزمان نیاز دارد؛ زیرساخت فنی، زیرساخت فرهنگی و زیرساخت حقوقی. ما در شرکت مخابرات ایران سعی می‌کنیم دو زیرساخت اول را به صورت موازی هماهنگ کنیم. طبیعتا ما هیچ اقدامی را در شرکت مخابرات ایران به ویژه هر قسمتی که به ما وصل باشد بدون توجه به بحث فرهنگ پیگیری نمی‌کنیم. در حوزه فرهنگ و بانکداری الکترونیک و سرویس‌های جدیدی که ارائه شده است کار زیادی صورت گرفته اما به نظر من کافی نبوده که دلیل آن بالا بودن سرعت فناوری است. یعنی ما هنوز یک فناوری را به مردم خوب معرفی نکرده‌ایم فناوری دیگری پیدا می‌شود و باید آن را به مردم معرفی کنیم. لذا بحثی که مطرح است این است که در کنار شرکت مخابرات استفاده‌کنندگان یا ارائه‌دهندگان خدمات نیز باید در این حوزه اهتمام داشته باشند.»

وی در خصوص نیاز به آموزش مردم در خصوص فناوری‌های نوین بانکی موبایلی گفت: «ما در رشته‌های تخصصی خیلی وارد نمی‌شویم و طبیعتا نمی‌توانیم به آن شکل اطلاع‌رسانی کنیم. ما در بحث امنیت شبکه و ویژگی‌های فنی شبکه و اینکه چگونه استفاده کنیم در حد محدود آموزش می‌دهیم ولی در بخش تخصصی باید خود بانک‌ها و کسانی که پایه‌گذار این امر هستند برنامه ریزی کنند.»

زارعیان در ادامه در خصوص تاثیر مثبت یا منفی داشتن حجم زیاد تبلیغات خدمات بانکداری یا پرداخت موبایلی گفت: «چون در حال حاضر سال‌های شروع استفاده از این خدمات است، تبلیغات نیز زیاد شده است. اما برای اثربخشی بیشتر، به نظرم استفاده برای مردم باید ساده‌تر شود؛ این تکنیکی که الان اکثر بانک‌ها استفاده می‌کنند که سه شماره را اعلام می‌کنند، یکی از این روش‌ها برای آسان‌تر کردن است.

برای مثال، سال 2009 در اجلاس بارسلونا یک شعاری مطرح شد تحت این عنوان که برای استفاده از هر سرویسی باید یک بار کلیک کرد و به نظر می‌رسد که این شعار در کشور دارد فراگیر می‌شود و الان چون شروع کار است تبلیغات نیز زیاد شده است و کم کم به سوی اطلاع رسانی و آموزش می‌رود.» 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.