راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی چالش‌های بازارهای مالی جدید در رویداد بلاک‌دیز

رویداد بلاک‌دیز با عنوان «بلاکچین، دیروز، امروز، فردا» با حضور فعالان عرصه بلاکچین به بررسی این صنعت در ایران پرداخته شد.

به گزارش راه پرداخت در این رویداد که با حضور جمعی از فعالان حوزه بازار رمزارزها و مدیران صرافی‌های ارزهای دیجیتال برگزار شد، چالش‌ها و موانع موجود در کریپتوکارنسی‌های و بازارهای جدید مالی به بحث و بررسی گذاشته شد و در این میان یکی از مسائل مهمی که مطرح شد، رویکردهای رگولاتوری بود.


چالش‌های نوآوری در معاملات بورسی


محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت یکی از مهمانان این برنامه بود که توسعه سیستم‌های مالی و تکنولوژیک در بازار سرمایه گفت: «آنلاین تریدینگ از سال 88 در بازار بورس ایران استارت خورد و پیشنه آن به سال‌های قبل باز می‌گشت. نخستین کاری که در این زمینه انجام دادیم مربوط به زمانی بود که خرید و فروش سهام به صورت حضور و تلفنی بود و اولین اقدام ما ایجاد امکان خرید و فروش آفلاین سهام بود که بر این اساس مشتریان می‌توانستند سفارش بگذارند و معامله‌گر معامله را انجام دهد. این یک تغییر بزرگ در بازار سرمایه بود و در سال 87 سامانه معاملاتی بورس تغییر کرد و این امکان به وجود آمد که سامانه معاملاتی مشتریان را آنلاین کنیم.»


نوآوری یک پله جلوتر از رگولاتور است


مدیرعامل سوشیانت در پاسخ به این پرسش که آیا در این مسیر هم موانعی مانند آنچه امروز در حوزه رمزارزها رخ داده، وجود داشت اظهار کرد: «در زمینه آنلاین تریدینگ هم، چنین مسائلی وجود داشت و در ابتدا اجازه آنلاین شدن معاملات را نمی‌دادند و اینطور به مسئولان القا کرده بودند که اگر این کار صورت بگیرد ممکن است ویروس وارد هسته معاملات شود. اما ما کار را انجام دادیم و بعد قوانین ایجاد شدند. این قاعده نوآوری است که یک پله جلوتر از رگولاتور است.»

قاسمی در مورد اینکه آیا برنامه‌ای برای توسعه تکنولوژی‌های مالی دیگر وجود دارد یا خیر گفت: «برای اینکه ببینیم در زمینه تریدینگ چه اتفاق‌هایی می‌تواند رخ دهد، باید به پیشینه‌ای اشاره کنیم. اولین گام در تریدینگ این بود که مردم به سرعت می‌توانستند ترید کنند و مرحله بعدی ورود استارت‌آپ‌هایی بود که در حوزه الگوریتم‌ها فعالیت می‌کنند و الگوریتم تریدینگ ایجاد شد که البته اکنون در بازار ممنوع است. الگوریتم تریدینگ 3 سال در بازار کار کرد و شرکت ما اولین مجموعه‌ای بود که مجوز این کار را گرفت. پس از آن هم به سمت سوشیال تریدینگ رفتیم و اولین نمونه آن را تاسیس کردیم که آن هم رشد خوبی داشت ولی اکنون فیلتر است.»

او در ادامه افزود: «حساسیت به بازارهای مالی به خاطر اینکه موضوع مالی است، بالا است و باید در این زمینه با قانون‌گذار تعامل صورت بگیرد و آن سوی میز را هم باید درک کرد. باید این تعامل صورت بگیرد تا رگولاتور در این بحث‌ها با ما همراه شود.»

قاسمی در مورد اینکه علت انجام ری برندینگ سوشیانت در سال 99 چه بود اظهار کرد: «این ری برندینگ در این راستا انجام شد که دی‌ان‌ای سوشیانت را تغییر داده‌ایم. این شرکت که از سال 92 تاسیس شده فراز و نشیب‌های زیادی را داشته تا اینکه در سال 94 جوینت ونچر با کارگزاری فارابی صورت گرفت و این تلاقی منجر شد که فارابی هم جزو 3 کارگزاری برتر کشور شود. همچنین تحلیلگر امید را ایجاد کردیم و اولین اکسلیتور فین‌تک کپیتال مارکت را هم تاسیس کردیم. همچنین در حوزه شتاب‌دهنده ورود کردیم.»

قاسمی در رابطه با ورود به شتاب‌دهی نیز گفت: «اصلی‌ترین مسئله استارت‌آپ‌ها در کشور بحث سرمایه‌گذاری است و به دلیل تورم تامین مالی در ایران هم گران‌قیمت است و این مسائل باعث می‌شود که اینوستورها بازار جایگزین را انتخاب کنند. در این میان به این مسئله فکر می‌کردم که چطور بتوانیم این موضوع را حل کنیم و تامین مالی داخلی را تنوع ببخشیم و بتوانیم منابع مالی خارجی را هم درگیر کار کنیم. این مسیر را پیش بردیم و اواخر سال گذشته نیز دو استارت‌آپ جیبینو و سودینو ایجاد کردیم. بنابراین ری‌برندینگ سوشیانت از این رو صورت گرفت تا مفهوم هلدینگ را برساند.»

او از ورود سوشیانت به حوزه بلاکچین و رونمایی یک محصول بر این بستر در سال جدید  نیز خبر داد. قاسمی همچنین در مورد ارائه خدماتی در بازار کریپتو بر اساس نیاز موجود در بازار نیز اظهار کرد: «در دنیا بازار کریپتو بیشتر از وجه مالی مورد توجه قرار گرفت و ابزارهایی به وجود آمد. یکی از موثرترین ابزارهایی که ایجاد شد ETPهای رمزارزها بود که آقای میزانی برای اولین بار در سوئیس این مجموعه را تاسیس کرد و دیگری هم معاملات فیوچر بود که 3 سال قبل این را به سازمان بورس پیشنهاد داده بودیم ولی دوستان اجازه اجرای آن در ایران را ندادند. در حالی که برای افرادی که با بازارهای سنتی آشناتر هستند و می‌خواهند در سود شریک باشند به جای اینکه خود دارایی را در بازار کریپتو بخرند، می‌توانستند صندوق را بگیرند.»

او در این گفت و گو در مورد موانع مارجین تریدینگ و فیوچر در ایران نیز گفت: «باید صحبت کنیم تا این موارد در ایران هم راه بیفتند و چاره‌ای جز این نداریم. فکر می‌کنم اینها از ابزارهایی هستند که هم تنوع ابزار در بازار مالی ایجاد می‌کنند و هم می‌توانند ریسک را کاهش دهند.»


ماینرهای مسئول خاموشی‌های ایران نیستند


در ادامه این برنامه حجت عباسی، مدیر آکادمی ققنوس به ارائه‌ای در رابطه با وضعیت برخورد دولت‌های مختلف با موضوع رمزارزها پرداخت و سپس به چالش‌ها و ادعاهای مختلفی که در داخل کشور در رابطه با ماینینگ گفته می‌شود اشاره کرد.

از جمله چالش‌های این حوزه که عباسی به آن اشاره کرد، مربوط به قانون‌گذاری بود که به گفته او بر خلاف بسیاری از حوزه‌های دیگر که قانون‌گذار تمایلی به ورود و مقررات‌گذاری ندارد، در این نمونه هر کدام از بخش‌ها برای قانون گذاری تعجیل داشتند.

مدیر آکادمی ققنوس با تشریح قوانینی که بخش‌های مختلف از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت نیرو و غیره در رابطه با شیوه فعالیت در حوزه ماینینگ در کشور وضع کردند، به ادعای نقش ماینینگ در خاموشی‌های اخیر نیز پرداخت و آمار و ارقامی را هم در این زمینه ارائه کرد. به گفته او این خاموشی‌ها در سال‌های گذشته هم وجود داشت اما در سال جاری فعالیت ماینرها بهانه‌ای بود تا مقصری برای این موضوع پیدا شود. از سوی دیگر او با تشریح میزان برق تولید شده در ایران، برق مصرفی، تفاوت تولید و مصرف در بازه زمانی پیک، میزان اتلاف برق در مسیر تولید تا مصرف و همینطور میزان برق مصرفی ماینرها در ایران ننتیجه‌گیری کرد که ماینرهای ایرانی مسئول خاموشی‌ها نیستند زیرا نسبت به اتلاف برق در شبکه و چیزی که اعلام می شود کمتر مصرف می‌کنند.

موضوع دیگری که عباسی آن را تشریح کرد ادعاهای مربوط به تاثیر زیست محیطی قابل توجه ماینینگ بود و او با اشاره به میزان تولید گازهای گلخانه‌ای از سوی صنایع مختلف از جمله خودروهای الکتریکی، کشاورزی، مد، فشن، حمل و نقل، صنعت ساختمان و… عنوان کرد که صنعت ماینینگ پایین‌تر از این صنایع در رده هفتم قرار دارد.

در بخش دیگری از گفت‌و‌گوهای این برنامه، احسان قاضی‌زاده مدیرعامل اکسچینج اکسیر به ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت این شرکت در حوزه رمزارزها در سال 99 پرداخت و با اشاره به استقبال زیاد از بیت‌کوین گفت: «پس از افزایش قیمت بیت‌کوین اقبال زیادی ایجاد شد و ما در اکسیر برای پاسخگویی به مشتریان مجبور شدیم ظرفیت پشتیبانی را افزایش دهیم.»

او افزود: «به دنبال این استقبال سرویس‌های خرید و فروش زیادی با انواع و اقسامی کیفیت و مختصات بیزنسی هم وارد بازار شدند و برخی از آنها با تیمی قوی که در حوزه رسانه داشتند، توانستند به خوبی تبلیغ کنند و مارکتی قوی ایجاد کنند. نتیجه تمام این اتفاق‌ها برای همه کامیونیتی بود.»

قاضی‌زاده ادامه داد: «اغلب افرادی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کردند اغلب در بازه سنی بیست تا سی و پنج سال قرار می گرفتند و از جمله افرادی بودند که با حوزه دیجیتال آشنایی داشتند اما پس از اینکه بیت‌کوین سیر صعودی خود را آغاز کرد و از طرف دیگر این اتفاق با رکود بورس ایران همراه شد، افراد زیادی از فضای دیگری به سمت این بازار آمدند و آگاهی کم خیلی از آنها منجر به گرفتار شدن در پلتفرم‌های کلاهبرداری شد و از این اتفاق ها متضرر شدند.»


رشد 5 برابری کاربران اکسیر در سال 99


مدیرعامل اکسیر در مورد آمارهایی که نشان از ورود افراد زیادی به سمت کریپتوکارنسی داشت اشاره کرد و گفت: «در پایان سال 99 ما در اکسیر از نظر تعداد کاربر رشد 5 برابری را تجربه کردیم و می‌دانم که این اتفاق برای همه 5 پلتفرم اول ایران تقریبا صادق است. این در حالی است که به طور کلی این صنعت آماده پذیرش این میزان کاربر نبود. بر اساس آمار و ارقامی که مطرح می شود بین یک تا یک و نیم میلیون نفر حداقل یک بار کریپتوکارنسی را خریدند و صحبت از گردش مالی 240 هزار میلیارد تومانی است که البته تا زمانی که سیستم آنالیز درست نباشد و پلتفرم‌ها داده‌هایشان را عمومی منتشر نکنند نمی‌توانم به طور کامل به این اعداد استناد کنم.»


رگولاتوری؛ یک تجربه عجیب


او همچنین به مسائل مربوط به رگولاتوری اشاره کرد و گفت: «سال 99 از نظر تعامل با رگولاتوری تجربه عجیبی بود. ما جلسه‌های متعددی با نهادهای مختلف داشتیم و رویکردهای هر کدام هم متفاوت بود. هم تجربه واکنش‌های بدبینانه را داشتیم و هم با آغوش باز از ما استقبال می‌کردند. در مجموع اما احساسمان این بود که در حال نزدیک شدن به مفهوم مشترک هستیم ولی اتفاق‌های چهل روز اخیر همه چیز را تغییر داد. فشارهایی که به درگاه‌های پرداخت وارد شد و با برخوردهای صلبی که با اکسچینج‌ها صورت گرفت یاس و ناامیدی را بر ما مستولی کرد.

قاضی‌زاده افزود: «در یکی از جلسات یک دوستان خواست که بگویند پشت پرده این موضوع چه کسی است و خودش را نشان بدهد شاید توانستیم با او به فصل مشترک برسیم. اگر دغدغه اقتصادی و یا امنیتی وجود دارد مطرح کند نه اینکه پشت نهاد دیگری سنگر بگیرد. این تجربه جالبی برایمان نبود. ما افرادی که سال‌ها درس خواندیم و بیزنس راه انداختیم و مالیات دادیم و ترجیح دادیم در کشور بمانیم و کار کنیم محرم دانسته نشدیم.»

مدیرعامل اکسیر در مورد برنامه‌های سال آینده این شرکت نیز گفت: «ما از ابتدا هدفمان این بود که بتوانیم بازارهای شفاف و دست نخورده داشته باشیم تا کاربر ایرانی بتواند به اندازه کاربری در خارج از کشور امکان ترید داشته باشد. همواره به زیرساخت‌ها و مسائل امنیتی حساس هستیم و این مسئله را همیشه مد نظر داریم. البته که نقاط ضعفی هم داریم ولی اولویت ما در اکسیر هیچ گاه تنها کسب درآمد نبوده و به ایجاد فرهنگ تریدینگ و زیرساخت‌ها توجه داریم. یکی از برنامه‌های ما هم این است که بتوانیم الگورتریدینگ را جا بیندازیم و اگر این اتفاق بیفتد در سال جدید می‌توانیم ابزارهای تریدینگ جدیدی را اضافه کنیم.»

در یکی از پنل‌های این برنامه محمد جعفر نعناکار، معاون سابق حقوقی وزارت ICT، احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل صرافی اکسیر، بنیامین عباسی مدیرعامل صرافی سیتکس، بهمن حبیبی مدیر مارکتینگ صرافی بیتستان و حجت عباسی به بحث و بررسی وضعیت بازار رمز ارزها، فعالیت اکسچینج‌ها و مسائل و موانعی که در ارتباط با رگولاتوری وجود دارد پرداختند.

در این برنامه آنلاین علی میزانی اسکویی مدیرعامل شرکت فیکاس در سوئیس حضور داشت و در مورد فعالیت‌های این شرکت توضیحاتی ارائه داد. او همچنین در رابطه با دلایل و موانعی که در ایران وجود داشت که امکان انجام چنین کاری را در کشور نمی‌داد نیز صحبت کرد.

کامیار شرفی، مدیر کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک، اسماعیل ثنایی مدیرعامل هولدینگ پتسا از دیگر مهمانانی بودند که دربخش‌های هاردتاک با آنها گفت‌وگو شد.

ساناز وفی، سردبیر میهن بلاکچین نیز به ارائه‌ای در رابطه با نقش رسانه در زمینه فعالیت در حوزه تبادلات مالی دیجیتالی پرداخت. ضیا صدر نیز در این برنامه در مورد فضای تولید محتوای آموزشی مرتبط با فعالیت در بازار ارزهای دیجیتالی صحبت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.