راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی 700 شعبه بانک ملی را تعطیل می‌کند؟

عضو هیئت مدیره بانک ملی با تاکید بر درستی طرح کاهش 20 درصدی تعداد شعب و تقلیل دارایی‌های ثابت بانک‌ها به 30 درصد سرمایه گفت: پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی برای هر بانک متناسب با وسعت، قدمت، حجم و نوع فعالیت نسخه جداگانه‌ای ارائه کند. عباس کمره‌ای در مورد روند اجرای بخشنامه کاهش 20 درصدی تعداد بانک‌ها در سال جاری،‌ اظهارداشت: بحث اصلاح و کاهش تعداد شعب از گذشته در دستور کار بانک‌ها قرار داشت و بانک ملی هم این موضوع را دنبال می‌کند. برخی شعب بانک ملی و سایر بانک‌ها توجیه اقتصادی ندارند و گاهی اوقات شعبه با هدف تجدید منابع و پرداخت تسهیلات راه‌اندازی می‌شود تا عملیات مالی آن منجر به سود شود؛ بنابراین برخی بانک‌ها شعب ناکارآمد دارند که خود آنها به دنبال کاهش و حذف هستند.

.

کاهش شعب به مدت زمان بیشتری نیاز دارد

عضو هیئت مدیره بانک ملی با بیان اینکه سیاست‌ کاهش شعب همواره در سیاست‌های سالانه بانک‌ها مطرح می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بانکی 3500 شعبه داشته باشد، باید حدود 700 شعبه خود را در بازه زمانی محدود تعطیل کند، اینکه بانک مرکزی به دنبال کاهش تعداد شعبه است، امری پسندیده و نیکو است و قطعا براساس مطالعات کارشناسی اتخاذ شده است اما به نظر می‌رسد اجرای این سیاست به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد. روش‌هایی مثل ادغام، تعطیلی شعب و جابه‌جایی را هر سال بانک‌ها انجام می‌دهند و در بانک ملی هم این کار صورت می‌گیرد. در چند سال اخیر بانک ملی شعبه جدیدی ایجاد نکرده و حتی تعدادی از شعب خود را کاهش داده است.

.

کاهش 20 درصد شعب بانک ملی یعنی تعطیلی 700 شعبه

کمره‌ای در پاسخ به این سوال که با توجه به این شرایط می‌توانید تا پایان سال 20 درصد از شعب بانک را کاهش دهید، گفت: ما این سیاست را دنبال می‌کنیم اما اینکه آیا می‌توان در یک سال حدود 700 شعبه را تعطیل کنیم، باید مورد بررسی قرار گیرد. برخی بانک‌های دولتی بنا به درخواست مردم، مقامات کشوری و استانی در مناطق کمتر برخودار و روستاها تاسیس شده که بانک‌های خصوصی شعبه ندارند. در این مدت دفاتر پیشخوان دولت دایر شده و تا حدودی نیاز به ادامه فعالیت بعضی شعب کاهش یافته است. نیاز به فعالیت بانک‌ها در مناطق کم‌برخوردار همچنان وجود دارد و اگر بانکی بخواهد شعبه خود را در آن منطق تعطیل کند، شاید به آسانی امکان‌پذیر نباشد، بنابراین باید برای هر بانک به طور مشخص یک برنامه مجزا در نظر گرفته شود. بانکی‌هایی مانند بانک ملی و برخی بانک‌های دولتی که در روستاها و دیگر مناطق شعبه تاسیس کرده‌اند باید به صورت جداگانه مورد توجه قرار گیرند اما به طور مشخص اینکه شعب ناکارآمد بانکی باید تعطیل شود، مورد تائید است و ما هم در بانک ملی این اقدام را انجام خواهیم داد.

.

نیاز به اصلاح پراکندگی شعب در تهران

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه تعداد زیادی از شعب بانک ملی در تهران قرار دارد، آیا بخشی از شعب قابل حذف در این شهر قرار دارند؟ گفت: در شهر تهران نیاز به اصلاح پراکندگی شعب است زیرا به عنوان مثال شعب بانک ملی در شمال شرق تهران بسیار کم است اما در برخی خیابان‌ها 3 شعبه وجود دارد. بنابراین در شهر تهران هم باید اصلاح فیزیکی و پراکندگی شعب مورد توجه قرار گیرد به این صورت که برخی شعب حذف و برخی دیگر به مناطق دیگری از سطح شهر انتقال یابد. تعداد زیاد شعب بانک‌ در شهر تهران به معنای اقتصادی بودن آنها نیست زیرا در برخی مناطق به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و باید در این زمینه تجدید نظر جدی صورت گیرد.

.

کاهش دارایی‌های ثابت بانک‌ها به 30 درصد نیازمند زمان بیشتری است

این مقام مسئول در شبکه بانکی در مورد کاهش دارایی‌های ثابت بانک‌ها به 30 درصد دارایی‌ها، اظهارداشت: برنامه‌ای که بانک مرکزی ارائه کرده قابل قبول است اما فروش و واگذاری شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه شرایط خاص خود را دارد. بانک ملی از دو سال پیش به دنبال ساماندهی شرکت‌ها زیرمجموعه بوده است. به نظر می‌رسد اجرای کامل این بخشنامه در بازه زمانی مشخص شده امکان‌پذیر نیست و برای حسن اجرای این سیاست باید مدت بیشتری برای آن در نظر گرفته شود. پیشنهاد بنده به عنوان یک کارشناس بانکی این است که بانک مرکزی برای هر بانک متناسب با وسعت، قدمت، حجم و نوع فعالیت نسخه جداگانه‌ای طراحی کند.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.