راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رقابت غول‌های فناوری برای بازار کیف پول موبایلی به کجا رسید؟

mobile_transaction_payment-way2pay-92-04-11

بازیگران بازار پرداخت با کیف پول‌های دیجیتال (از جمله ویزا، مسترکارت، گوگل، پی‌پال، اپل و آیسیس) برای به دست آوردن مشتری با یکدیگر رقابت می‌کنند با این وجود هیچ‌کدام هنوز به موفقیت چندانی نرسیده‌اند. در افتتاح برنامه‌ها تأخیراتی وجود داشته است (مانند تأخیر آیسیس برای افتتاح آزمایشی برنامه خود در دو شهر) و تغییراتی در انجام یکی از برنامه‌ها داده شده است؛ از سوی دیگر نوآوران کیف پول‌های الکترونیکی ترجیح می‌دهند تبادلات مالی‌شان را خود فرآوری کنند (مانند کیف پول گوگل) و از همه مهم‌تر فقدان ویژگی جذاب برای انطباق گسترده برنامه، همه از معضلات بازار کیف پول دیجیتال محسوب می‌شوند.

.

همه در آغاز راهیم

فیلیپ فیلیو یکی از مشاوران پرداخت درباره کیف پول الکترونیک می‌گوید: کیف پول‌های موبایل مدتی است که در بازار عرضه‌شده‌اند اما حتی افرادی که در صنعت فعالیت می‌کنند تازه انطباق این فناوری‌ها را آغاز کرده‌اند. تصور نمی‌کنم در فرایند گسترش برنامه هیچ یک از شرکت‌ها از دیگری جلو زده باشد؛ همه ما هنوز در آغاز راهیم. این بدان معناست که کیف پول دیجیتال ایده‌آل (کیفی که در آن تلفن همراه فرد به طور کامل جایگزین کیف پول چرمی‌اش در جیب می‌شود) به طور واضح در آینده‌ای دور قابل‌دسترسی است. با این وجود صنعت خدمات دیجیتال هنوز هم گام‌هایی کوتاه و شمرده در این راه برمی‌دارد.

.

اپل موفق‌ترین شرکت در حوزه تجارت دیجیتال

به گفته فیلو تاکنون اپل بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت در حوزه تجارت دیجیتال است. این شرکت کیف پول موبایل پس‌بوک را به بازار ارائه کرده است. در ورای برگ برنده این غول فناوری آیفون اپل وجود دارد که با میلیون‌ها کاربر، بازاری موفق برای خود ایجاد کرده است. او در ادامه می‌گوید: من تازه با آن ارتباط برقرار کرده‌ام و اکنون هر هفته برای سفر از آن استفاده می‌کنم. این دستگاه قابلیت‌هایی را فراهم می‌کند که همتایانش ندارند.

.

هیچ‌کس برای فروش کیف پول الکترونیکی قابل‌استفاده با POS موفقیتی نداشته است

متیو هریس یکی از مدیران ارشد در موسسه Bain Capital Ventures می‌گوید: برخی دیگر تلاش‌ها برای افتتاح کیف پول دیجیتال جداگانه و خاص خریدهای آنلاین، انجام می‌شود. کیف پول‌هایی که روی تبادلات فیزیکی در صندوق فروشگاه‌ها تمرکز می‌کنند هنوز به طور کامل میان مشتریان جای خود را باز نکرده‌اند. باید کیف پول‌های الکترونیکی را به کارت‌های الکترونیکی همراه و کارت‌هایی که همراه نیستند و فقط برای تجارت استفاده می‌شوند تقسیم کرد. به عقیده او گوگل والت و خدمت کیف پول الکترونیکی آمریکن اکسپرس را به طبقه‌های مختلفی تقسیم کرده است. در این نقطه هیچ‌کس برای فروش کیف پول الکترونیکی قابل‌استفاده با POS موفقیتی نداشته است.

.

سیستم خرید با موبایل one-click

او به ادغام Venmo,  Braintree’ هنگام تابستان اشاره می‌کند که در این اواخر سیستم خرید با موبایل one-click را در حوزه تجارت الکترونیک افتتاح کرد. این روش به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات پرداخت خود را یک‌ بار وارد کنند؛ سپس می‌توانند از چهار هزار فروشنده اینترنتی آنلاین خرید کنند. هریس می‌گوید: به عقیده من نکته کلیدی در ارائه کیف پول الکترونیک، قابلیت دسترسی به چند مرکز تجاری است و راه‌حلی که Braintree و Venmo ارائه می‌کنند آن را در بر دارد. در حقیقت به نظر می‌رسد بانک‌های کنونی قصد دارند وضعیت خود را به موقعیت بازیگران غیرمتعارف بازار خدمات الکترونیک برسانند که قوانین خشن کارزار کیف پول موبایل را وضع کرده‌اند. به عنوان مثال پی‌پال مشغول بررسی شبکه پرداخت موسسه دیسکاور است تا بیشتر در دنیا واقعی خود را انطباق دهد.

.

کارت‌های پاداش دیجیتالی

از سوی دیگر بازوی تجارت الکترونیکی شرکت ای بای از برنامه‌های خود در پاییز امسال پرده برداشته است و به زودی حوزه پرداخت‌های دیجیتال آن را برای تمام خرده‌فروشانی مشخص می‌کند که کارت‌های شبکه دیسکاور را قبول می‌کنند. البته مردم می‌توانند حساب‌های پی‌پال خود را با گزینه‌های پرداخت چندگانه نیز سرمایه‌گذاری کنند و برای نخستین مرتبه بازرگانان کارت‌های پاداش دیجیتالی طراحی کرده‌اند که در تلفن هوشمند مشتری جای می‌گیرد. استارباکس رهبر عده‌ای از خرده‌فروشان است که قصد دارند شبکه مرتبط با پرداخت‌های کیف پول الکترونیک افتتاح کنند. این شبکه به تدریج با بانک‌های صادرکننده کارت همکاری خواهد کرد. این بدان معنا نیست که شبکه‌های کارت هیچ فعالیتی نمی‌کنند.

deal-money-payment-way2pay-92-04-11

.

همکاری سامسونگ و ویزا

در حال حاضر سامسونگ و ویزا اعلام کرده‌اند قصد دارند با همکاری یکدیگر برندی از پرداخت‌های موبایل بدون تماس به بازار عرضه کنند که در تلفن‌های سامسونگ قابلیت کارکرد دارد. این برنامه که در ماه فوریه اعلام شد؛ سبب می‌شود نرم‌افزار موبایل ویزا به نام PayWave به ویژگی استاندارد تلفن‌های هوشمند سامسونگ تبدیل شود که قابلیت NFC دارند. برایان ریلی یکی از مدیران ارشد تحقیقات در حوزه بانکداری عمومی و عملکرد کارت در موسسه CEB Towergroup می‌گوید: شبکه‌های پرداخت هنگام فعال کردن استراتژی‌های کیف پول موبایل خود باید با مشکلات قدیمی ای نیز دست و پنجه نرم کنند.

.

وضعیت بازار

این اشتباه بزرگی است که کارت ویزا را در کیف پول مسترکارتتان قرار دهید؛ زیرا آن‌ها بیم دارند بازار را از دست بدهند و سهم خود را ببازند. شکی نیست که این صنعت درآمد زیادی خواهد داشت. سال گذشته دان شولمن رییس یکی از بخش‌های شرکت آمکس در مصاحبه‌ای با آمریکن بنکر گفت شرکت‌های تبلیغاتی به ازای هر کلیک به گوگل هشتاد تا ۸۵ سنت دستمزد می‌دهند؛ اگر گوگل بتواند هر کلیک به خرید منتهی می‌شود می‌تواند این قیمت را به ۸ دلار برساند. مشکل گوگل آنجاست که ۷۰ درصد کلیک‌ها به خرید آفلاین منتهی می‌شوند که قابل‌ردیابی نیستند. دلیل اینکه گوگل می‌خواهد گوگل والت را توسعه دهد ورود به حوزه پرداخت‌ها نیست خواسته واقعی او داده‌های هر تراکنش است.

.

آینده تجارت دیجیتال

بخشی از شکست کیف پول الکترونیک به دلیل اتکای آن روی مشارکت دیگران بوده است. آینده تجارت دیجیتال در POS به ارتقای سیستم‌های بازرگانی و سخت‌افزارهای افزوده‌شده برای افراد عادی بستگی دارد. علاوه بر موارد گفته‌ شده دلایل زیادی برای استفاده از کیف پول الکترونیک وجود ندارد؛ قبول و ترویج این مفهوم برای تحلیلگران و دیگر افراد سخت است. بخشی از معضل به این دلیل است که روش قدیمی جذب مشتری از طریق اعطای پاداش در شیوه جدید کاربرد ندارد. ریلی می‌گوید: برای خریدهای روزانه از کارت نقدی‌ام استفاده می‌کنم؛ از کارت اعتباری برای خریدهایی استفاده می‌کنم که قابلیت پرداختشان را ندارم اما کیف پول دیجیتال به کدامیک باید بپردازد. رایلی اضافه می‌کند در حال حاضر هیچ کیف پولی به تنهایی انگیزه کافی به مردم نمی‌دهد تا زحمت استفاده از کیف پول موبایل را به خود بدهند.

منبع: ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.