راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی از برنامه زنده اینستاگرامی هم‌بنیانگذاران نوبیتکس / غیرقانونی خواندن فعالیت صرافی‌های رمزارز باعث ورود سرمایه‌ها به سمت صرافی‌های خارجی می‌شود

شاید در هیچ دوره‌ای فعالین و به‌خصوص صرافی‌های رمزارز تا این حد کسب‌وکار خود را در معرض خطر ندیدند. در طول دو هفته گذشته سخنان برخی از مقام‌های بانک مرکزی و همچنین بخشنامه شاپرک در خصوص فعالیت صرافی‌های رمزارز بسیاری را نگران کرده است. این درحالی است چالش‌هایی که برای امیرحسین‌ راد، مدیرعامل نوبیتکس بسیاری را نگران آینده فعالیت این صرافی معتبر رمزارزی در کشور کرد.

با این حال حضور امیرحسین راد به همراه علی آقامیر، هم‌بنیان‌گذار نوبیتکس در برنامه زنده اینستاگرامی را شاید بتوان آن را در راستای اطمینان بخشی به مشتریان این صرافی رمزارزی دانست.

در ابتدای این نشست علی آقامیر هم‌بنیان‌گذار نوبیتکس از تاریخچه این صرافی گفت که از سال 96 کار خود را آغاز کرده است. او در ادامه گفت: «هرچند که در سال 97 فیلتر شدیم و درگاه‌های پرداختی ما بسته شد اما در همان سال کارگروهی در راستای قانونگذاری رمزارزها تشکیل شد اما متاسفانه در آن زمان به دلیل بحران ارزی و تغییراتی که در بانک مرکزی جریان داشت این روند مسکوت باقی ماند.»

آقامیر در ادامه به رفع فیلترینگ نوبیتکس در خرداد 98 اشاره کرد و گفت: «دولت در همان سال آیین‌نامه‌ای را در خصوص بحث ماینینگ صادر کرد که از همان بند اول آن واضح و مشخص بود که ریسک مبادلات آن برعهده بانک مرکزی یا دولت نیست ولی مبادلات رمزارز در نظام بانکی و زیرشاخه ‌های آن را منع کرده است.»

اما امیرحسین راد، هم‌بنیانگذار نوبیتکس از اتفاقات یک هفته گذشته عبور کرد و در خصوص کارهای انجام شده در نوبیتکس توضیح داد. او در صحبت‌های خود از شرایط سختگیرانه احراز هویت صرافی‌ها گفت و تاکید کرد: «این فرایند از بانک‌ها نیز سختگیرانه‌تر است. زمانی که قوانینی وجود نداشت فرایندهایی تعریف کردیم که دغدغه‌های احتمالی را در حاکمیت برطرف کنیم و از ابتدا سعی کردیم به کاربران در خصوص خطرهای موجود هشدار دهیم چرا که پروژه‌های کلاهبرداری به شکل‌های مختلف در آن کم نیست.»

او در ادامه به فعالیت‌های صنفی اشاره کرد و گفت: «از همان ابتدا تلاش کردیم که در نهادهای صنفی مرتبط با رمزارزها حضور فعال داشته باشیم. در همین چارچوب یک فعالیت صنفی شکل گرفت و ساعت‌ها وقت صرف کردیم که پیشنهادی را به رگولاتور در بحث تبادلات رمزارزها ارائه دهیم، طرحی که در آن تلاش شد تا دغدغه‌های ما و همچنین رگولاتور پاسخ داده شود و هنوز منتظر به نتیجه رسیدن آن هستیم.»


با مخاطرات آشنا هستیم


آقامیر در بخش دیگری از این مصاحبه زنده اینستاگرامی با اشاره به چالش‌ها و مخاطرات پیش‌رو گفت: « ما با مشکلات و مخاطرات آشنا بودیم و متوجه دغدغه حاکمیت نیز هستیم. به نظر می‌رسد اقدامات اخیری که انجام شد در راستای شفاف‌سازی بود که ما آن را به فال نیک می‌گیریم اما برای اجرا زمان مناسبی نبود و ممکن است سوء‌استفاده‌هایی صورت گیرد که باید در این زمینه دقت شود. ما تمام تلاش خود را کردیم که در پیش‌نویس طرحی که به بانک مرکزی ارائه دادیم دغدغه های حاکمیت نیز دیده شود. »

او در ادامه گفت: «هسته اولیه تشکیل نوبیتکس فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ شریف بودند و تا جایی که اطلاع دارم فعالان این حوزه همگی از نخبگان کشور هستند. ما نباید این موضوع را فراموش کنیم که بعد از شکل‌گیری بسترهای رسمی پرونده‌های کلاهبرداری به شدت کاهش پیدا کرد اما اگر این بسترهای رسمی از بین بروند معاملات به سمت زیرزمینی شدن سوق پیدا می‌کند و این موارد منجر به کلاهبرداری و پولشویی خواهد شد، به‌خصوص اینکه رمزارزها چندان قابل رصد نیستند. اما در این برهه خاص به اشتباه یک سیلی علیه صرافی‌های رمزارز ایجاد شد که انگار ما در حال خروج ارز از کشور هستیم. در صورتی که این موضوع اصلا درست نیست. همچنین با بیانیه‌ها و بخشنامه‌های شاپرک بخش زیادی از پول فعالین حوزه کریپتو به سمت صرافی‌های خارجی سرازیر شد.»

او با اشاره به چالش سرازیر شدن سرمایه به سمت صرافی‌های خارجی گفت: «بحث خروج ارز یک موضوع است ولی نگهداری سرمایه در صرافی‌های خارجی چالش دیگری است. زیرا در این سال‌ها و تا پیش از تشکیل صرافی‌های داخلی، تعدادی صرافی در روسیه بودند که مشخص شد کلاهبردار هستند و برخی دیگر نیز تلاش کردند تا دارایی‌های ایرانیان را مسدود کنند. اکنون مسیر رگولاتوری جهانی در راستای محدود کردن صرافی‌های رمزارز است. زمانی که قوانین سختگیرانه شکل بگیرد، صرافی‌های خارجی ممکن است برای به خطرنیفتادن حیات خود دارایی‌های ایرانی‌ها را بلوکه کنند و این خطر بزرگی است.»

آقامیر به نمونه کره اشاره کرد و گفت: «در ابتدا مقام‌های این کشور در مسیر محدود کردن و تعطیلی صرافی‌ها قدم برداشتند، اما نه تنها این موضوع کمکی به بهبود روند خروج ارز از این کشور نکرد بلکه باعث سرازیر شدن سرمایه‌ها به خارج از کشور شد. در کره پس از بررسی که صورت گرفت مشاهده کردند که حمایت کردن از تشکیل صرافی‌های رمزارز می‌تواند برای کشور درآمدزا باشند و اکنون 3 صرافی بزرگ رمزارز جهان کره‌ای هستند.»

آقامیر همچنین هشدار داد غیرقانونی اعلام کردن صرافی‌های رمزارز باعث می‌شود تا سرمایه‌ها به صمت صرافی‌های خارجی سوق پیدا کند. اما این خروج تنها مالی نیست بلکه به خروج نخبگان نیز منجر خواهد شد و علاوه بر تحریم خارجی یک تحریم داخلی هم اضافه می‌شود.


پا پس نمی‌کشیم


امیرحسین راد در بخش پایانی سخنان خود گفت: «به کار خود ادامه می‌دهیم و کارهایی که پیش‌تر نیز به دنبال آن بودیم را نیز پیگیری خواهیم کرد که مهمترین کار پیگیری کارهایی است که تا کنون انجام شده و آن همکاری و فعالیت صنفی است و تلاش می‌کنیم پیشنهاد تنظیم شده را نهایی کنیم. البته مسیر راحتی نیست و نیازمند یک زیرساخت روشن و مشخص هستیم، چرا که بانک مرکزی روی بخشی از فعالیت‌ها می‌تواند تصمیم‌گیر باشد در صورتی که مساله فراتر از بانک مرکزی است و عدم وجود شخص و نهاد واحد برای تصمیم‌گیری کار را سخت کرده است و امیدوارم در این شرایط دوام بیاوریم تا بتوانیم به فعالیت ادامه دهیم زیرا در این چارچوب از غافله جهانی عقب خواهیم ماند. زیرا در طول چهارسال گذشته هیچ پیشرفتی در عرصه قانون‌گذاری تبادلات رمزارزها نداشتیم.»

مدیرعامل نوبیتکس تاکیدکرد: «اگر از اول به ما اعلام می‌کردند که فعالیت ما ممنوع است بهتر بود، زیرا حداقل سرمایه‌گذاری که در این کسب‌وکار انجام شده است را به سمت دیگری هدایت می‌کردیم ولی نه قانون‌گذاری صورت گرفت و نه منعی ایجاد شد. در سال 97 کارگروهی برای تنظیم مقررات تبادل شکل گرفت. در آن دوران آقای دلیری در معاونت علمی ریاست جمهوری عنوان کرد که این کارگروه برای ریل‌گذاری بود اما نمی‌دانم دقیقا مانع کجاست که پس از 3 سال به نقطه مناسبی نرسیدیم.

اما ما فراتر از سهم خود سعی کردیم حتی به‌جای رگولاتور طرح ارائه دهیم. اکنون ابعاد بازار رمزارز 5 یا حتی 6 برابر گذشته شده است. خروج ارز یک موضوع انحرافی است در صورتی که از بین رفتن یک سرمایه انسانی تبعاتی به مراتب بیشتر از خروج ارز از کشور دارد.»

او در پایان گفت:«ما نمی‌توانیم پا پس بکشیم. زیرا مسیرپرچالشی پیش رو داریم و یکی از کارهای مهم آگاه‌سازی عمومی است. ما باید بتوانیم به تصمیم‌سازان و مشتریان منافع و مضرات رمزارزها را بیان و دیدگاه صحیح ایجاد کنیم. ولی در نهایت تابع قوانین داخلی هستیم و تا به اینجا نیز هیچ مصوبه‌ای در راستای ممنوعیت صرافی‌های رمزارز نیست اما هر دستور رسمی باشد در راستای آن عمل می‌کنیم. اگر مجوزی بناست صادر شود در صف اول دریافت آن خواهیم بود و اگر به سمت ممنوعیت فعالیت پیش برویم مجبوریم بسیاری از فعالیت‌ها  را متوقف و معامله با ریال را حذف کنیم که البته امیدواریم آینده خوشی رقم بخورد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.